به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، دو سالی است که آستان قدس رضوی حضور جوانترها را تجربه میکند، این تغییرات در سالهای پس از انقلاب اسلامی در این مجموعه بیسابقه بوده است و اکنون پس از گذشت دو سال از آغاز این تغییرات میتوان درباره تأثیرات آن سخن گفت، تغییراتی که نه تنها در سطح مدیران بلکه ساختار تشکیلاتی قدیمی آستان قدس را نیز تحت تاثیر قرار داده و باید دید که توانسته است حرکتی جدید در این مجموعه ایجاد کند یا اینکه همچنان در برهمان پاشنه میچرخد؟
واخر سال 94 بود که رهبر معظم انقلاب در حکمی حجت الاسلام رییسی را به عنوان تولیت جدید آستان قدس رضوی معرفی کردند. در این حکم 7 ماموریت برای تولیت جدید مشخص شد که در انتها با تاکید روی دو ماموریت از آنها مسیر تازهای پیش روی آستان قدس رضوی گشوده شد؛ ابتدا خدمت به زائران به ویژه ضعفا و نیازمندان و دوم خدمت به مجاوران بهخصوص مستمندان و مستضعفان.
این دو ماموریت معیار سنجش مهمی برای ارزیابی تغییرات در آستان قدس رضوی است و درصورتی این تغییرات مثبت تلقی خواهد شد که توانسته باشد انعطاف لازم برای ایفای این دو مسئولیت را ایجاد کند.
شاید مهمترین تغییر در ساختار آستان قدس رضوی را بتوان تغییر محوریت فعالیتها از قائم مقام به تولیت دانست، به این معنا که در گذشته قائم مقام کلیه امور را مدیریت میکرد و تولیت با انتصاب وی بهطور کلی سیاستگزاری و تعیین خط مشی را بهعهده داشت، پس از حضور حجتالاسلام رئیسی حضور وی برای پیگیری ماموریتها به نوعی محوریت امور را به شخص تولیت تغییر داده و قائم مقام در جایگاه پیگیری و مدیریت سیاستهای اجرایی قرار گرفته است.
این تغییر دو نکته مهم را در پی داشته، ابتدا اینکه ارتباط نزدیکتری میان بدنه آستان قدس با حجتالاسلام رئیسی شکل گرفته است و این ارتباط مسیر درک و حل مشکلات را سرعت بخشیده و در مرحله بعد با سرعت گرفتن مرحله اتخاذ تصمیم تا رفع مشکل، بروکراسی معمول را از بین برده است، این نکته تاثیر مهمی در رضایت مراجعان مردمی و کسانی که با آن سروکار دارند، داشته است.
در دوسال گذشته تشکیل سازمان فرهنگی، معاونت علمی، معاونت امداد مستضعفین، معاونت ارتباطات و رسانه، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی و مرکز فناوری اطلاعات بیش از سایر تغییرات ساختاری در این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است، بخشهای گفته شده مانند امداد مستضعفین که مستقیما به ماموریت اصلی یاد شده در حکم رهبری میپردازد و بخشهای دیگر به نظر میرسد با نگاه به تحول در فعالیتهای پیشین تشکیل شدهاند.
مرکز فناوری اطلاعات ساختار آفلاین آستان قدس را برای آنلاین شدن آماده کرده است و در یکی دو رونمایی اخیر نشان داد این شفافیت جدید میتواند به اعتمادسازی مردم نسبت به این مجموعه ختم شود، مسیری که همچنان آستان قدس در آغاز راه آن است.
سازمان فرهنگی، معاونت ارتباطات و رسانه، معاونت علمی و معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی نیز با توجه به عملکردی که تاکنون از آنها دیده شده برای پرکردن خلاهای گذشته ضروری بودهاند اما سوال اینجاست چرا تاکنون این ساختارها بهوجود نیامده بودند و امروز باید ایجاد شوند.
تفاوت حکم رهبری با حکم امام خمینی(ره) که برخاسته از تغییرات اجتماعی کشور در چهار دهه انقلاب اسلامی است، ساختار تازهای را برای این آستان طلب میکند.
طبیعی است متناسب با رشد این سازمان و ماموریتهای جدید و برجسته شدن برخی وظایف، نیاز است طبق الگوی دوره عمر سازمان، ساختار نیز بروزرسانی شود.
براین اساس حتی باید به این سوالات پاسخ داد که آیا حفاظت از موقوفات و سامان بخشیدن به بنگاههای اقتصادی این مجموعه با ساختارهای پیشین امکان پذیر است؟ این بهمعنای عجله در تغییر ساختارها نیست بلکه به نظر میرسد امروز بنگاههای اقتصادی این مجموعه نیز با ساختار تازهتری باید به سمت تحول پیش بروند.
شاید مهمترین اقدام تولیت جدید آستان قدس را بتوان انتخاب مدیران جوان دانست، روزی تصور حضور مدیران دهه شصتی در آستان قدس محال بود اما امروز فیروزآبادی معاون ارشد این مجموعه است، میانگین سنی معاونتهای منصوب شده در دور جدید کاهش جدی نسبت به گذشته داشته و این در حالی است که در کشور میانگین سنی مدیران در حال افزایش است.
جوانگرایی همیشه یک نگرانی با خود به همراه دارد، آیا سازمان جدید محل آزمون و خطای مدیران جوان است؟ یک بررسی در میان مدیران جوان آستان قدس نشان میدهد همگی پیش از این پستهای مدیریتی را تجربه کرده اند. موسوی از مدیرعاملی خبرگزاری فارس به ارتباطات و رسانه آستان قدس آمده است و گنابادینژاد از مدیرکلی اوقاف خراسان رضوی، فیروزآبادی از معاونت علمی سازمان بسیج و اتاق فکرهای ایتان و ارکانی از معانت استانداری و مدیرعاملی در شهرداری مشهد.
جسارت تولیت آستان قدس در انتخاب جوانان ستودنی است و نباید فراموش کرد و این روحیه جوان است که جسارت اقدام را به ساختار قدیمی آستان قدس خواهد آورد. اگر امروز زائران بیش از گذشته پای سفره مهمانسرای حضرت رضا(ع) مینشینند و حتی اینترنتی برای این میهمانی دعوت میشوند نتایج اقدام جسورانهای است که در سیستم قدیمی این نهاد کمتر یافت میشد، چرا که این ظرفیت در مهمانسرای قدیمی نیز وجود داشت و بدون افتتاح میهمانسرای جدید ظرفیت پذیرایی از زائران آرزومند سفره کریمانه حضرت رضا(ع) می توانست تا 10 برابر افزایش پیدا کند اما... .
عمل به نیات واقفان برای کمک به مستضعفان شتاب بیشتری گرفته است و امداد مستضعفین توانسته نگاه مردمی این نهاد را تقویت کند، نباید فراموش کرد این اقدام حاصل خروج از رویکرد محافظهکارانه در مصرف عواید موقوفات بوده است، رویکردی که بیشتر به حفاظت موقوفات اهمیت میدهد تا عمل به وقفنامه و تلاش برای حل حداکثر مشکلات مردم از این طریق.
کمک خدام به زلزله زدگان کرمانشاه، اقدام برای ترمیم آسیبها و مشکلات حاد حاشیه شهر مشهد، حضور مستمندان از سراسر کشور برای زیارت بارگاه رضوی با عنوان «زیارت اولیها» و ساخت زائرشهر در مشهد مقدس همه و همه با ظرفیتهای پیشین در حال انجام است اما تغییری که اتفاق افتاده در ابتکار عملی است که حاصل نشاط و جوانی ساختار و مدیران آستان قدس است.
دیدگاه ضدجوانگرایی نمیتواند به تحول بیانجامد، زمانه تحول در آستان قدس هرچند دیر اما شروع شده است و جوانگرایی در ساختار و مدیران جزو لاینفک این تغییر است، باید منتظر ماند و دید که تولیت جدید این مسیر جوانگرایی را ادامه خواهد داد و ساختار قدیمی این نهاد را برای عمل به ماموریتهای جدید آن سرزندهتر میسازد یا اینکه این مسیر در پیچ و خم ساختارهای قبلی گم میشود.
منبع: فارس
انتهای پیام/ب
التماس دعا دارم