بلغارستان در مسیر تلاش برای تحت فشار قرار دادن روسیه جهت متقاعد کردن آن به گسترش بخش دوم خط لوله ترک استریم به مرز‌های بلغارستان مناقصه‌ای را برای احداث یک خط گازی با ترکیه برگزار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، بلغارستان در مسیر تلاش برای تحت فشار قرار دادن روسیه جهت متقاعد کردن این کشور به گسترش بخش دوم خط لوله ترک استریم به مرز‌های بلغارستان و نه یونان، روز چهارشنبه مناقصه‌ای را برای احداث یک خط گازی با ترکیه برگزار کرد.

صوفیه در هفته‌های اخیر تلاش‌های دیپلماتیک زیادی کرده است تا مطمئن شود خط لوله گازی که روسیه در نظر دارد با دور زدن اوکراین در جنوب از طریق خط لوله خود در دریای سیاه به اروپا بکشد، از بلغارستان عبور داده خواهد شد.

بلغارستان از علاقه بازار به خط لوله ۱.۶ میلیارد دلاری برای انتقال گاز روسیه از طریق بلغارستان به مرکز و شرق اروپا بهره برداری کرده است.

شرکت گاز بلغارستان موسوم به "بلغارترانس گاز" اعلام کرده است پنج شرکت به انتقال گاز از طریق شبکه گاز این کشور ابراز علاقه کرده اند و منابع خبری گفتند شرکت گازپروم روسیه به بهره گیری از بخش اعظم این ظرفیت علاقه‌مند است. صوفیه در تلاش است تا پایان سال ۲۰۱۸ از شرکت‌ها تعهدات محکمی بگیرد.

معاون رئیس کمیسیون اروپا هشدار داد طرح احداث هر گونه تاسیسات زیربنایی گازی در بلغارستان زیر ذره بین اتحادیه اروپا قرار خواهد داشت تا با مقررات این اتحادیه مطابقت داشته باشد.

بویکو بوریسف، نخست وزیر بلغارستان، که اخیرا از روسیه و ترکیه دیدار کرده است، گفته است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای ارسال گاز به بلغارستان آمادگی دارد مشروط به اینکه بتواند برای انتقال آن به بقیه اروپا راهی بیابد و موافقت اتحادیه اروپا را نیز جلب کند.

بوریسف که هنوز رویای تبدیل کردن بلغارستان به پل بین شرق و غرب را در سر دارد، همچنین گفته است درباره مبادله بخشی از گاز روسیه و انتقال بخشی از آن از طریق شبکه حمل و نقل با مقامات اتحادیه اروپا سرگرم مذاکره است.

دو منبع در اتحادیه اروپا گفتند برای تلاش برای بازداشتن بلغارستان از پیشبرد طرح خط لوله ترانزیت جدید تا مادامی که این خط لوله مقررات بازار انرژی این اتحادیه را رعایت کند، قدرت چندانی ندارند.

انتهای پیام/

بلغارستان خواستار عبور خط لوله گاز ترک استریم از این کشور است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار