رئیس شبکه دامپزشکی شهربابک گفت : با توجه به اینکه برنامه سال جاری مبارزه با بیماری مشمشه از طریق انجام تست سرولوژی انجام می پذیرد، خونگیری از اسب ها در شهرستان شهربابک انجام شد.

اجرای طرح پایش و مراقبت بیماری مشمشه در اسب داری هابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان  ؛ مجید اسدی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک از انجام عملیات خونگیری از اسب های مجتمع ها و باشگاه های سوارکاری سطح شهرستان شهربابک خبر داد و گفت : با توجه به اینکه برنامه سال جاری مبارزه با بیماری مشمشه از طریق انجام تست سرولوژی انجام می پذیرد، خونگیری از اسب ها در شهرستان شهربابک انجام شد.

وی افزود : مشمشه یک بیماری عفونی در تک سمی‌هاست و مشخصه آن تشکیل ندول یا زخم‌هایی در دستگاه تنفس فوقانی و پوست است و با توجه به اهمیت بیماری در انسان، دام‌های مبتلا باید معدوم شوند.

اسدی یادآور شد : خونگیری "تست سرمی" جایگزین تست تزریق مالئین در پلک چشم گردید که علاوه بر بالا بودن ویژگی و حساسیت آزمایشات سرمی، میزان احتمال آسیب به اسب در مقایسه با روش قبل بسیار کاهش پیدا میکند.

اسدی  با بیان اینکه حیواناتی که تغذیه نامناسبی دارند و یا در محیط های نامطلوب نگهداری می شوند از حساسیت بیشتری برخوردارند، تصریح کرد: هیچ نوع واکسن موثری جهت پیشگیری از بیمـاری به بازار عرضه نشده است لذا مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری تست و شناسایی و حذف حیوانات آلوده می باشد و همچنین رعایت شرایط قرنطینه‌ای ، ضدعفونی نواحی آلوده و پیشگیری از هر گونه تردد غیر مجاز دام از مهمترین روش‌های مهاراین بیماری می باشد.


انتهای پیام/س

 مراقبت از بیماری مشمشه در اسب داری ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار