رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی در طی دهه گذشته دو و نیم میلیارد بوده که متاسفانه به زیر 500 میلیون تومان رسیده است.

کاهش صادرات خدمات فنی و مهندسی/ نقش تاثیرگذاری استارت‌آپ‌ها در حوزه‌ ساخت و سازبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛  احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مراسم دومین کنفرانس بین‌المللی نقش مهندسی مکانیک در ساخت‌و سازهای شهری با اشاره به اینکه نقش مهندسی مکانیک در ساخت‌و ساز های شهری بسیار حیاتی است گفت: حوزه انرژی و محیط زیست به بخش مهندسی مکانیک مربوط است می‌تواند زمینه‌ساز بهبود کیفیت ساخت و ساز در کشور باشد.

وی ادامه داد: در یک دهه 2 و نیم میلیارد تومان صادرات خدمات فنی و مهندسی داشته‌ایم اما در سال گذشته میزان صادرات خدمات فنی و مهندسی به زیر 500 میلیون تومان رسیده و ما هر ساله شاهد کاهش این صادرات هستیم.

خرم یادآور شد:‌ در سال‌های گذشته در شهر پکن ساختمانی 30 طبقه در طول یک ماه ساخته شد و این شیوه ساخت نشان دهنده اهمیت مهندسی مکانیک در حوزه ساخت و ساز است.

خرم با اشاره به اینکه مهندسی مکانیک در ساخت و ساز می‌تواند در نصب سریع مصالح ساختمانی نقش‌آفرین باشد گفت: در کشور ایران لوازم کار برای نسل چهارم و پنجم ساخت و ساز فراهم شده اما به دلیل نداشتن نوآوری نتوانسته‌ایم در این حوزه موفق باشیم.

وی یادآور شد: تمامی بخش‌های زیرساختی و کارخانجات‌ اسکلت‌های سبک در ایران وجود دارد ولی به دلیل پراکندگی، نداشتن نوآوری‌ها و اهمیت ندادن به استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان نتوانسته‌ایم نسل چهارم و پنجم ساخت و سازها را اجرایی کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اینکه استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان حدود یک و نیم سال گذشته وارد صنعت ساختمان شده‌اند، گفت: در طی این مدت ده‌ها شرکت دانش‌بنیان تاسیس شده و توانستند فرصت‌های اشتغال را ایجاد کند اما به دلیل آنکه نتوانسته‌ایم از این شرکت‌ها درست استفاده کنیم هنوز در این حوزه ناکام مانده‌ایم.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند خدمات صادرات فنی و مهندسی را ارتقا دهند و زمینه‌ساز افزایش اشتغال شوند اما کشور ایران هنوز به این موضوع اهمیت نداده است.

خرم با تاکید بر اینکه سه سال از قانون نظام مهندسی می‌گذرد افزود: در سال 96 مبحث 22 قانون رعایت مقررات ملی ساختمان تشکیل شد اما هنوز بعد از گذشت این مدت کمیسیون نمی‌داند که درباره این مبحث چه اقداماتی باید انجام دهد و هیچ برنامه عملیاتی در این باره اجرا نکرده است.

رئیس نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: نکته مهمی در زمینه ساخت و ساز وجود دارد ان است که متاسفانه جامعه مهندسی ما هیچ آموزش مهارتی در این بخش ندیده‌اند و همین موضوع باعث شده که بخش مکانیک ساخت و ساز در این حوزه بی‌تاثیر باشد.

وی گفت: آموزش در طی 23 سال گذشته بسیار کند انجام شده و نقش‌آفرینی مهندسی مکانیک و انجام آموزش‌های مهارتی به کارگران و کاردان‌ها و مهندسی مکانیک بسیار با اهمیت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار