اروپا فرصت زیادی برای همکاری با ایران جهت حفظ برجام ندارد/ایران با خروج از برجام بدون هیچ قید و بندی فعالیت‌های گذشته را آغاز می‌کندکارشناس سیاست خارجی گفت:اروپا باید متوجه شود فرصت زیادی برای همکاری با ایران جهت حفظ برجام ندارد.

سید جلال ساداتیان کارشناس سیاست خارجی و دیپلمات اسبق ایران در لندن در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره صحبت های عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه مبنی بر احتمال خروج ایران از برجام اظهار کرد: صحبت‌های آقای عراقچی تهدیدی جدی برای اروپایی‌ها است. آن‌ها باید متوجه شوند فرصت زیادی برای همکاری با ایران جهت حفظ برجام ندارند.

وی افزود: برجام یک توافق بین‌المللی است که همه کشور‌های عضو موظفند بعد از خروج آمریکا، اقدامات لازم جهت حفظ آن و پایبندی به تعهدات خود را انجام دهند. عمل به تعهدات خود یعنی ادامه عادی سازی روابط اقتصادی اروپا و ایران.

کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: اروپایی ها مدعی می شوند ما توان اعمال اختیارات لازم و کافی بر شرکت های بزرگ چندملیتی را نداریم. اما آن‌ها باید بر سایر شرکت های متوسط و کوچک اعمال نظر کنند و به تعهدات دولت های خود در قبال ایران عمل کنند. اما به نظر می‌رسد اروپایی ها در انجام این اقدامات تعلل می‌کنند.

ساداتیان با بیان اینکه آن‌ها با این اقدامات می‌خواهند از وضعیت پیش آمده استفاده کنند و با تحت فشار قرار دادن ایران از ما امتیازات بیشتری بگیرند افزود: اروپایی ها قصد دارند با استفاده از وضعیت پیش آمده بخشی از مسائل منطقه ای را به عقیده خودشان حل کنند و در رابطه با حضور و نقش ایران در عراق، سوریه و یمن تعهداتی از ما بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه اروپایی ها باید بدانند این مسائل در یک مجموعه قابل حل و فصل نیستند، گفت: آن‌ها نمی توانند با سوء استفاده از وضعیت پیش آمده ایران را تحت فشار قرار دهند.

دیپلمات اسبق ایران در لندن ادامه داد: صحبت های اقای عراقچی به اروپایی ها فهماند اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد و آن‌ها هیچگونه تضمین عملی برای ادامه برجام به ما ندهند و ایران همچنان تحت فشار باشد، ما از برجام خارج می‌شویم.

ساداتیان در پایان افزود: ایران با توجه به مصلحت های ملی خود تصمیم می گیرد و در صورت خروج از برجام می تواند خارج از هیچ قید و بندی و با تکیه بر دانش هسته ای خود فعالیت های گذشته را به منوال قبل ادامه دهد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۵۵ ۰۵ تير ۱۳۹۷
اون چیزی که ما دیدیم و از صحبتهای مسوولین میشنویم این طوری میبینیم که اتفاقا اروپا خیلی هم فرصت دارد و هرچقدر که بخواهد میتواند وقت تلف کند و مسوولین ما هم همچنان منتظر هستند و کاری نمیکنند
دقت کنید که کلمه سه حرفی «چند» مثلا در عبارت «چند هفته» ضرب الاجل نیست بلکه از یک تا ده ها بلکه صد ها هفته را شامل میشود
آخرین اخبار