روانشناس بالینی استرس را واکنش طبیعی بدن به عوامل بیرونی دانست و راهکارهایی برای مهار این واکنش توصیه کرد.

سمیرا درویشی روانشناس بالینی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص اهمیت مدیریت  استرس در ساعات پیش از شروع کنکور اظهار کرد: استرس واکنش طبیعی به یک عامل بیرونی یا درونی است که پیامدهای جسمانی، رفتاری، شناختی و هیجانی زیادی برای هر فرد در پی دارد و باعث می شود داوطلب از حالت عادی خارج شود، مدیریت استرس یعنی باید بتوان استرس را در این روزها به حدی پایین آورد که برایمان ناخوشایند نباشد و بتوانیم عملکرد خوبی در این روزها داشته باشیم.

ترفندهای حفظ آرامش در ساعات پیش از کنکور/ مدیریت زمان را اینگونه اجرا کنید

این روانشناس بالینی بیان کرد: زمانی که تحت شرایط استرس‌زا قرار داریم مجموعه‌ای از علائم جسمانی مانند افزایش ضربان قلب، سردرد،‌ لرزش، انقباض عضلانی، زخم معده، تهوع، کاهش یا افزایش وزن، تکرر ادرار، یبوست، جوش‌های پوستی، تبخال، حساسیت‌ها، تغییر عادت ماهانه، ضعف سیستم ایمنی، خستگی مفرط و عرق‌ کردن به سراغمان می‌آید.


بیشتر بخوانید: با این تکنیک ها استرس خود را برای کنکور از بین ببرید/ کنکوری ها "لبنیات" نخورند!


افرادی که استرس دارند چه علائمی دارند؟

درویشی ادامه داد: علائم شناختی در شرایط استرس‌زا شامل اشکال در تمرکز، اختلال در حافظه، فراموشی، افکار وسواسی، نگرش منفی و مخرب نسبت به زندگی، اتخاذ تصمیمات ضعیف و اشتباه و همچنین از جملات منفی بیش از حد استفاده می‌کنند.

وی افزود: علائم رفتاری در شرایط استرس‌زا شامل مصرف سیگار و دارو، پرخاشگری و ارتباط کم با دوستان و انزوای اجتماعی، تحریک‌پذیری بالا، بی‌توجهی به وضع ظاهری، اعمال وسواسی، گیر دادن به دیگران، کاری را نیمه رها کردن، پرخوری، کم خوری، اختلالات خواب، کابوس، ناخن خوردن و مو کندن است.

این روانشناس بالینی تشریح کرد: علائم هیجانی در شرایط استرس‌زا شامل خشم، ترس، نگرانی و دلشوره است؛ هر چه فراوانی این علائم بیشتر باشد به معنی این است که فرد استرس بیشتری را تجربه می‌کند.

ترفندهای حفظ آرامش در ساعات پیش از کنکور/ مدیریت زمان را اینگونه اجرا کنید

کنکوری‌ها زمان خود را مدیریت کنند

درویشی با اشاره به اینکه یکی از عوامل موثر در کاهش استرس مدیریت زمان است، گفت: مدیریت زمان یعنی فرد بتواند به نحوی  برنامه‌ریزی کرده که استرس کمتری را تجربه کند، برای این موضوع کارهای روزانه خود را اولویت‌بندی کنید؛ اولویت‌بندی بر اساس ۲ بعد مهم و ضروری بودن انجام می شود، فوری و مهم شامل کارهایی که باید امروز انجام داد، فوری و غیرمهم شامل کارهایی که بهتر است امروز انجام شود، غیرفوری و مهم شامل کارهایی که بهتر امروز انجام شود، غیر فوری و غیر مهم کارهایی که می‌تواند ظرف روزهای آینده انجام شود.


بیشتر بخوانید: چگونه استرس کنکور را کنترل کنیم؟


کارهای خود را اولویت بندی کنید

وی افزود: یکی از عوامل استرس در افراد اولویت‌بندی نکردن درست کارهای روزمره است مثلا گاهی اولویت‌ دادن به کارهای غیرفوری و غیرمهم سبب اتلاف وقت شده و کارهای ضروری‌تر به تاخیر می‌افتد در نتیجه فرد دچار استرس می‌شود.

این روانشناس بالینی با بیان اینکه ۲ شیوه مقابله با استرس وجود دارد، افزود: یکی مسئله‌مداری و دیگری هیجان‌مداری است؛ در روش مسئله مدار الزام به درک و تعریف مشکل و یافتن راه‌حل‌های احتمالی وجود دارد و در روش هیجان مداری مبتنی بر کنترل هیجان و احساسات بوجود آمده در خود فرد است.

ترفندهای حفظ آرامش در ساعات پیش از کنکور/ مدیریت زمان را اینگونه اجرا کنید

درویشی ادامه داد: از روش‌ مسئله‌مدار سالم‌ زمانی که موضوع قابل حل است، استفاده می‌کنیم و در روش هیجان‌مدار سالم در موقعیت‌هایی که کنترل بر شرایط نداریم، استفاده خواهیم کرد.

آرامش خود را قبل از کنکور حفظ کنید

وی گفت: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم خود را آرام کنیم و هیجان منفی خود را پایین‌ بیاوریم استفاده از روش‌های هیجان‌مدار است که در کاهش استرس بسیار موثر هستند؛ تنفس دیافراگمی بسیار موثر است، آرام و عمیق از راه بینی هوا را استنشاق کنید و از راه دهان آن را بیرون دهید، هنگام دم شکم خود را جلو دهید قفسه سینه را بالا بکشید تا ریه‌ها کاملا از هوا پر شوند نفس خود را به مدت سه تا 6 ثانیه نگه دارید و به آرامی هوا را خارج کنید.


بیشتر بخوانید: نسخه های طبیعی که استرس کنکور را کم می کنند


این روانشناس بالینی یاد آور شد: داوطلبان کنکوری سعی کنند در این روزهای پایانی آرامش خود را حفظ کنند؛ برای کاهش استرس و اضطراب خوب خوابیده  و شام سبکی میل کنند؛ استفاده از  برنج، نان، سیب‌زمینی، لبنیات و به ویژه یک لیوان شیر ولرم در وعده‌های غذایی می‌تواند به برقراری آرامش  کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار