شواهد نشان می‌دهد مردم سوریه پس از متوقف شدن درگیری‌ها در این کشور خواهان بازگشت به کشور خود هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سوريه از جمله كشورهای مهم و استراتژيك خاورميانه است كه به دليل همسايگی با اسرائيل، لبنان،‌ عراق و تركيه همواره مورد توجه بوده است. همین اهمیت باعث شد تا از هفت سال پیش جنگی نیابتی و جهانی علیه این کشور به راه بیفتد تا بتواند در ابتدا سوریه و سپس محور مقاومت را زمین‌گیر کند، جنگی که تر و خشک را با هم سوزاند و به هیچ کس رحم نکرد، تا جایی که حتی ترکیب جمعیتی سوریه نیز دستخوش تغییراتی شد.

از نظر ترکیب جمعیتی، سوریه دارای ۱۳% شیعه علوی، ۷۴% اهل سنت، ۱۰% مسیحی و ۳% دروزی می‌باشد. از زمان عقب نشینی فرانسه از سوریه و استقلال این کشور، قدرت اقتصادی سوریه در دست مسیحیان، قدرت نظامی و امنیتی در دست شیعیان علوی و بخش کشاورزی و دامداری در اختیار اهل تسنن قرار گرفت. نکته جالب در مورد سوریه این است که مردم این کشور با وجود تکثر قومیت و مذهب به راحتی در کنار یکدیگر زندگی کرده و حقوق شهروندی را رعایت می کنند.

مهاجران سوری و داستان تلخی که سرانجام به شیرینی رسید

حقوق شهروندی از جمله موضوعاتی است که همواره مورد توجه افکار عمومی جهان و همه کشورها قرار داشته و دارد، آزادی‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، تساوی حقوق زنان و مردان و برخورداری از حقوق اولیه از جمله مواردی است که بسیاری از کشورها سعی در رعایت آن دارند و برخی کشورها چون عربستان سعودی هم که روزی در خفقان حقوق بشر بودند و شاید بتوان گفت که هنوز هم هستند، امروز داعیه‌دار این امر شده‌اند؛ اما پر واضح است که اولین مصداق حقوق بشر برای شهروندان یک سرزمین، حق زندگی در اراضی کشور خود بدون هیچ دغدغه ای است.

از آغاز جنگ سوریه حدود 15 میلیون نفر از جمعیت این کشور در اثر جنگ خانه و کاشانه خود را ترک کرده اند و از این تعداد بیش از 5 میلیون  سوریی مجبور به ترک کشور و پناهندگی و آوارگی در کشورهای مجاور شده اند. ترکیه، آلمان، صربستان، سوئد، مجارستان، اتریش، هلند، بلغارستان، دانمارک، سوئیس، بریتانیا، فرانسه، بلژیک، اسپانیا، نروژ، یونان، مونته نگرو، قبرس، رومانی، ایتالیا، مقدونیه، مالت، لهستان، فنلاند، کرواسی، جمهوری چک، لوکزامبورگ، پرتغال، آلبانی، اسلوونی، ایرلند، بوسنی و هرزگوین، لتونی، اسلواکی، استونی، لیتوانی، ایسلند و لیختن اشتاین کشورهایی هستند که آوارگان جنگ نیابتی آمریکا در سوریه را در خود جای داده اند. طی اعلام سازمان ملل شرایط آوارگان سوریه در خارج از این کشور به حدی بحرانی است که این ۹۰ درصد آن ها خواهان بازگشت به سوریه هستند.

مهاجران سوری و داستان تلخی که سرانجام به شیرینی رسید

مهاجرت مردم سوریه به کشور های اروپایی با ممانعت گسترده مقامات این کشورها رو به رو شده و تعداد زیادی از مردم در این میان جان خود را از دست داده اند، از جمله آیلان پسر بچه ۳ ساله سوری که در سال ۲۰۱۵ در دریای مدیترانه غرق شد و عکس پیکر وی جهانی شد. آیلان یکی از آواره‌های جنگ نیابتی در سوریه بود که پیکرش را آب‌های دریا به ساحل آوردند و عکس گرفته شده از پیکر بی جان وی موجی از واکنش‌ها را در دنیا به همراه داشت.

این تصویر به سرعت در تمام روزنامه‌های اروپا منتشر و از آن به عنوان سمبل تراژدی انسانی مهاجران در اروپا نام برده شد. حتی نخست وزیر فرانسه و یکی از مدعیان حقوق بشر در توئیتی با ابراز ناراحتی از این حادثه نوشت: او اسم داشت، آیلان کردی. باید هر چه سریع تر کاری کرد. اروپا باید تکانی بخورد.

 نکته تلخ داستان مهاجران سوری این است که آنها به دلیل جنگ و ناامنی ها از کشور خود اقدام به هجرت کرده اند، ناامنی هایی که همین کشورهای غربی به اصطلاح مدافع حقوق بشر با حمایت از گروه های تکفیری تروریستی، در منطقه خاورمیانه به وجود آوردند. 

مهاجران سوری و داستان تلخی که سرانجام به شیرینی رسید

مهاجران سوریه به دو دسته تقسیم می شوند؛ گروه اول کسانی که هویت سوری خود را از دست داده اند و در کشور های اروپایی و آمریکایی  ازدواج کرده و تشکیل خانواده دادند و گروه دوم مردمانی هستند که به هر جایی که هجرت کرده اند، اصالت خود را به عنوان سوری حفظ کرده اند و در حال زندگی کردن هستند.

مارک لوکاک' هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد اعلام کرده که انتظار می رود به دنبال کاهش درگیری ها در سوریه 200 هزار آواره سوری (در روزهای آینده) به منازل خود بازگردند.  مردم سوریه پس از متوقف شدن درگیری ها در این کشور  روی خواهان بازگشت به کشور خود هستند و روی خوشی نشان داده اند. همچنین به گزارش مجله اینترنتی المونیتور تعداد مهاجرانی که خواهان بازگشت به سوریه بودند به هزار تن می‌رسید، ولی حدود ۴۰۰ تن از آنها پس از مشاهده وضعیت حاکم بر منطقه و ویرانی های موجود به اردوگاه های خویش بازگشتند.

مهاجران سوری و داستان تلخی که سرانجام به شیرینی رسید

اما هر داستان تلخی، شاید روزی به شیرینی ختم شود و داستان تلخ مهاجران سوری امروز به همین وضع است. خبرها حاکی است که گروه جدیدی از مردم سوریه پس از پاکسازی مناطق مختلف سوریه از جمله حومه حلب، ادلب و حماه به سرزمینشان بازگشتند. در ماه دسامبر سال گذشته، با پیشرفت نیروهای ارتش سوریه به همراه نیروهای کمکی، نیروهای معارض و تروریست را از نواحی شرق حلب قدم به قدم به عقب راندند و شهر را برای بازگشت آوارگان آماده کردند. اکنون دولت سوریه به تمام شهرهای بزرگ این کشور مسلط شده‌ و این موضوع یعنی بازگشت سوری های آواره به خاک خودشان و شروعی دوباره.

اما در رزوهای اخیر نیروهای ارتش سوریه شهرهایی جدید را از لوث وجود تکفیری ها پاکسازی کردند. مهاجران سوری نیز زیر چتر حمایتی ارتش و محور مقاومت در حومه شهرهای حلب، ادلب و حماه به خانه هایشان بازگشتند. در این بازگشت نیروهای ارتش سوریه وسایل و دارایی های شخصی آنها را با خودرو های خود حمل کردند. دولت سوریه و دستگاه‌های مربوط برای مردمی که به سرزمین خود بازگشتند؛ ارائه خدمات بهداشتی-درمانی و امدادرسانی انجام می دهند و تیم های پزشکی به واکسیناسیون کودکان پرداختند تا هرچه سریع تر آنان را به زندگی طبیعی و عادی خود بازگردانند؛ این در حالی است که مهاجران در اردوگاه های محل زندگی خود نه آب و برق و نه امکانات پزشکی و نه حتی جزئی ترین ملزومات زندگی را دارا نبودند.

مهاجران سوری و داستان تلخی که سرانجام به شیرینی رسید

شواهد نشان می دهد که دولت قانونی بشار اسد با وجود شرایط حاکم از مردمی که پذیرفتند با تمام سختی ها به سرزمین خود بازگردند،  حمایت کامل کرده و می کند. بعد از شکست تروریست‌ها در سوریه و زمین خوردن راهبرد تجزیه محور غربی عبری عربی در این کشور، بازگشت مردم سوریه به کشورشان و آغاز روند معمول زندگی یک دستاورد بزرگ و مهم برای دولت سوریه محسوب خواهد شد که قطعا آمریکا و هم پیمانانش تاب تحمل آن را نخواهند داشت و برای دوباره خراب کردن آن تلاش خواهند کرد، همانگونه که بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت: تروریست‌های داعش و جبهه النصره بار دیگر ایده ایجاد خلافت خود خوانده را تکرار خواهند کرد و از غرب کمک خواهند گرفت. این تهدیدی مذهبی است که حمایت سیاسی به همراه خواهد داشت. آن‌ها بازخواهند گشت؛ زیرا نیروهای غرب همواره از آن‌ها تحت نام‌های مختلف استفاده خواهد کرد.

اگر پیش بینی رئیس جمهور سوریه در مورد بازگشت تروریست ها به سوریه و حمایت دوباره آمریکا از آنان درست باشد، باید به شعور سیاسی و حتی نظامی غرب شک کرد، زیرا عقل سلیم قبول نمی کند مسیری که یک بار به شکستی سنگین منجر شده را تکرار کرد، مسیری که قطعا با بازگشت آوارگان سوری به میهنشان و قدرت گرفتن ارتش سوریه در این بحران سخت تر هم خواهد شد، هر چند، هر عمل و تصمیم غیر عقلانی از موجودی به نام ترامپ بعید نیست...

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار