افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید در زمان کار با دام در راستای پیشگیری از گزش کنه از لباس کار استفاده کرده و از له کردن کنه روی بدن انسان یا دام جلوگیری کنند.

توصیه های بهداشتی برای پیشگیری ازابتلا به بیماری تب کریمه کنگوبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛بهاره زارع،مدير گروه پيشگيری و مبارزه با بيماری های مركز بهداشت استان قم،با اشاره به ویژگی‌های بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)گفت:این بیماری از بیماری‌های حاد خونریزی‌دهنده است که می‌تواند با مرگ و میر قابل ملاحظه‌ای همراه باشد.

وی با بیان اینکه تعداد بیماری در سه ماهه اخیر نسبت به سال‌های گذشته تغییر محسوسی نداشته است گفت: موردی از این بیماری تا 28 خرداد امسال از این بیماری در استان قم گزارش نشده است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم یادآورشد: مخزن اصلی این بیماری کنه‌ها به ویژه کنه‌های سخت است و میزبان اصلی آن را دام‌های اهلی تشکیل می‌دهد و از بین پرندگان تنها شترمرغ به این بیماری دچار می‌شود ولی دیگر پرندگان ویروس را به نقاط مختلف انتقال می‌دهند.

وی با اشاره به علایم عفونت در دام‌ها گفت: به طور معمول دام‌ها علایمی ندارند ولی برخی اوقات تب خفیف و گذرا به مدت یک هفته در آنها بروز دارد.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت استان قم  یادآوری کرد: افراد برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید در زمان کار با دام در راستای پیشگیری از گزش کنه از لباس کار استفاده کرده و از له کردن کنه روی بدن انسان یا دام جلوگیری کنند.

وی بیان کرد: کنه باید با احتیاط کامل از پوست خارج شود تا خرطوم کنه در اثر جدا شدن در بدن باقی نماند و همچنین تجهیزات حفاظتی مانند دستکش، عینک، ماسک و چکمه در زمان ذبح دام و شستن گوشت تازه ذبح شده استفاده شود.

وی با اشاره به بیمار شدن انسان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در اثر بی‌احتیاطی تصریح کرد: راه‌های انتقال این بیماری گزش کنه، له کردن کنه روی دست، تماس با خون، ترشحات و بافت آلوده دام و انتقال انسان به انسان (عفونت بیمارستانی) است.

زارع افزود: یک تا 13 روز زمان نیاز است تا علایم بیماری در فرد بروز پیدا کند که شروع ناگهانی بیماری با تب، دردعضلات و یکی از علائم اپیدمیولوژیک همراه است.

وی کشتار دام در کشتارگاه‌ها را از جمله موارد ضروری ذکر کرد و اضافه کرد: گوشت دام‌ها باید در اتاق پیش سرد به مدت 24 ساعت نگهداری شود البته در استان قم دو کشتارگاه شهرداری واقع در شاه جمال و پرتو مجهز به اتاق پیش سرد هستند.

زارع به شهروندان تاکید کرد: گوشت را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند و سپس به تکه تکه کردن، شستن و آماده کردن برای پخت و مصرف بپردازند و هچنین حداقل احشای دام تازه ذبح شده در دمای یخچال به مدت 48 ساعت نگهداری شود.

وی خاطرنشان کرد: ویروس تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو در دمای فریزر غیرفعال شده و پس از رسیدن به دمای محیط به طور مجدد فعال خواهد شد بنابراین ضروری است برای کشتن ویروس گوشت را باید در دمای یخچال نگهداری و گوشت به طور کامل پخته شود.

انتهای پیام/ح

بيماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در استان قم گزارش نشده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.