مدیرکل هواشناسی استان اصفهان گفت: ۹۹/۵درصد استان اصفهان درگیر خشکسالی بلندمدت است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، در نشست خبری امروز مجید بیجندی با اشاره به اینکه مسائل اقتصادی،خشکسالی، گردوغبار، کم آبی و ... از دغدغه های مهم کشور است، اظهار داشت: مجموعه این عوامل دلیلی بر انجام وظایف اداره هواشناسی به عنوان یک دستگاه زیرساختی به منظور تسریع در توسعه کشور است.

وی هدف از راه اندازی سامانه تهک(توسعه هواشناسی کاربردی) را با توجه به اینکه فعالیت اکثر مردم کشور و استان اصفهان در بخش کشاورزی و دامداری تشکیل داده و بیشترین آسیب را از پدیده های جوی متحمل می شوند، دو عامل ارتباط بی واسطه با  کاربر و تولید محصول با توجه به نیاز کاربر دانست.

این مقام مسوول توسعه حمل و نقل جاده ای و هوایی، مسایل مرتبط با سلامت و گردشگری، آلودگی هوا از دغدغه های مهم دیگر در خصوص این سامانه عنوان کرد.

وی در ادامه گزارشی از فصل گذشته بارش ارائه داد و افزود: دغدغه همه کشورهای دنیا در قرن بیست و یکم مسئله اساسی سیلاب و خشکسالی است به طوری که در فصول غیرمتعارف بارش های سیل آسا و به راه افتادن روان آب ها اتفاق می افتد که ارتباط مستقیمی با خشکسالی دارد.

 به گفته وی اداره کل هواشناسی به عنوان دستگاه زیرساختی با ارائه تولیدات خود، کمک بزرگی به دستگاه های تصمیم ساز می کند.

رتبه دوازدهم بارش استان اصفهان در کشور

این مقام مسئول ادامه داد: بررسی بارش های بلندمدت در سال زراعی که از اول مهرماه سال گذشته تا ابتدای تیرماه سال جاری حاکی از آن است که استان اصفهان در رتبه دوازدهم کشور قرار داشته که امروز شاهد بهبود وضعیت هستیم.

بیرجندی وضعیت نگران کننده میزان بارش ها را مربوط به سرچشمه ها دانست و اذعان داشت: استان اصفهان در سال جاری نسبت به آمار بلندمدت با کاهش ۴۶درصدی روبرو است اما نسبت به سال گذشته در وضعیت سفید نزدیک می شود.

کاهش ۴۲درصدی بارش در چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته

وی همچنین از کاهش ۴۲درصدی میزان بارش در چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود:میانگین وزنی بارش در سال زراعی جاری ۱۱۴ میلی متر است که نسبت به بلندمدت با ۲۷درصد کاهش و نسبت به سال زراعی گذشته با کاهش ۱۳درصدی روبرو بود.

بیجندی در خصوص میزان بارش در ایستگاه های تامین کننده آب زاینده رود گفت: بارش این حوزه در ایستگاه کوهرنگ در قسمت های ۶۳میلی متر بارش دریافت کرده که نسبت به میانگین بلندمدت و سال زارعی گذشته حدود ۴۲درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: سال جاری به جز اردستان،نطنز و ورزنه در مقایسه با آمار بلندمدت با کاهش دریافت بارش روبرو هستند که این آمار نشان از آن است که در سال گذشته نیمی از استان در حوزه کم بارشی و نیمی دیگر در حوزه بارش های بیشتر قرار داشتند.

مدیرکل اداره هواشناسی استان اصفهان در خصوص وضعیت بارش در بخش های غربی استان از کاهش شدید بارش درگلپایگان،سمیرم،چادگان،داران، فریدون شهر نسبت به سال گذشته خبرداد.

بیجندی از محاسبه شاخص موثر به عنوان یکی از اقدامات هواشناسی یاد کرد که برای تک تک دارات و شرکت ها ترسیم می شود.

وی تصریح کرد:  بر اساس این آمار بهار سال جاری، اکثر شهرستان های استان با بارش موثر در تمام ایستگاه ها روبرو بودند.

این مقام مسوول کمبود بارش پاییز و زمستان سال گذشته، را رخدادی بی سابقه طی ۵۰سال گذشته دانست و افزود: اواخر زمستان در سرچشمه های زاینده رود و مناطق غربی شاهد بارش بودیم که این بارش ها در اردیبشهت به صورت رگبارهای شدید اتفاق افتاد.

لایه بندی خشکسالی استان بین هیدرولوژی و اجتماعی_اقتصادی است

بیرجندی در خصوص وضعیت خشکسالی استان اذعان کرد: لایه بندی خشکسالی استان بین هیدرولوژی و اجتماعی_ اقتصادی است و وضعیت استان‌ در خشکسالی کوتاه مدت بد نیست اما ۹۹/۵درصد استان درگیر خشکسالی بلندمدت است.

وی پیش بینی خود از وضعیت آب و هوای استان در ماه های آینده را در حد نرمال برای ماه های تیر و مرداد دانست و تاکید کرد: میانگین بارش کمبود بارش را جبران نمی کند.

به گفته این مقام مسوول بارش های پاییز امسال زودتر حتی در شهریور رخ می دهد.

وی افزود: پیش بینی می شود ضمن اینکه وضعیت دمای تابستان سال جاری نسبت به سال گذشته نرمال داشته باشد، کانون های گرد و غبار شمال و شرق، کمتر فعالیت کنند.

بیجندی هدف از راه اندازی سامانه تهک(توسعه هواشناسی کاربردی) را با توجه به اینکه فعالیت اکثر مردم کشور و استان اصفهان در بخش کشاورزی و دامداری تشکیل داده و بیشترین آسیب را از پدیده های جوی متحمل می شوند، دو عامل ارتباط بی واسطه با کاربر و تولید محصول با توجه به نیاز کاربر دانست.

انتهای  خبر/ س

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار