گیوه بافی یکی از هنرهای دستی و سنتی استان کرمانشاه است که هنر دست پینه بسته مردمان کردنشین این خطه از سرزمین است

رستمی یکی ازفروشندگان هنرمند کرمانشاهی  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه می گوید:  این پاپوش  سبک، بادوام و مناسب برای  راه رفتن طولانی مناسب است هنگام راه رفتن زیاد پا بو نمی گیرد و انسان احساس آرامش می کند و همه گردشگران که به استان کرمانشاه می ایند از این سوغاتی ها می خرند.
هنری به بلندای تاریخ که هر گره اش پر از بوی زندگیست

این هنرمند کرمانشاهی می گوید:  ابزار کار ساده این هنر دست بافته ایرانی است که مواد اولیه آن با ابزار ساده استفاده می شود و بیشتر زنان مناطق این هنر را در کارگاه های خود می بافند نیازهای مصرفی منطقه از این راه تأمین می کنند.

خانم گیوه باف  با افتخار می گوید: این کار سختی خود را دارد و من این هنر زیبا را از مادر و مادربزرگم یاد گرفتم و به دیگران هم اموزش می دهم و این شعار زن هنرمندی است که چندین سال به این هنر مشغول است.


حیدری معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : در استان کرمانشاه بیش از هزار بافنده گیوه در استان و 918 کارگاه  به صورت انفرادی و کارگاهی مشغول به فعالیت هستند.

هنری به بلندای تاریخ که هر گره اش پر از بوی زندگیست

وی افزود: مجوز بیش از 80 کارت شناسایی برای بافندگان در  استان کرمانشاه  صادر شده است و ما انواع گیوه زیر پارچه ای . تخت آجیده. تخت چرمی . تخت لاستیکی و رویه ابریشمی داریم.

 

انتهای  پیام/ز

 

گیوه بافی هنر پینه دستان کرمانشاه

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.