اعتیاد، بلایی که آینده و زندگی نوجوانان و جوانان را با هم دود می کند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ شیوع اعتیاد به یکی از معضلات جامعه تبدیل شده، متاسفانه اعتیاد در سنین پایین و حتی در بین دانش آموزان دیده می شود، اعتیادی که آینده و زندگی نوجوانان و جوانان را با هم دود می کند.

 علت گرایش افراد در سنین مختلف به اعتیاد متفاوت است، اما گاهی همین اعتیاد با پُک هایی از قلیان شروع می شود که متاسفانه در جمع های خانوادگی و یا در کنار دوستان قلیانی دست به دست می چرخد و همین دروازه ای برای ورود به اعتیاد می شود.

 به همین مناسبت  5تیرماه به عنوان روز  مبارزه با مواد مخدر و آسیب های اجتماعی نام گذاری شده و فرصتی را فراهم کرده تا بیشتر به این موضوع پرداخته شود و آگاهی افراد نسبت به آن افزایش یابد.

 

وقتی آینده و آرزو ها دود می شود

 

این روزها از این داستان های دردناک زیاد شنیده می شود اما زمانی  این ماجراها دردناک تر می شود که پای زنان  و دانش آموزان به اعتیاد و کارتن خوابی باز می شود.

وقتی پای صحبت بعضی از افراد درگیر به بیماری اعتیاد می نشینیم، دردها  و آه و ناله هایی را می شنویم که  به قول خودشان  نا آگاهی و ندانستنی ها عامل گرفتار شدن شان در این زندگی نکبت بار شده است.


ماجرای غم انگيز همسر يك معتاد

رعنا یکی از افرادی است که قربانی اطرفیانش شده و اکنون به اعتیاد گرفتار شده است. او می گفت: همه مشكلاتش از 2 سال پيش شروع شد، هنگامی كه برای اولين بار مواد مخدر مصرف كرد.

اين زن 25 ساله هم اكنون به جرم قاچاق مواد مخدر مدتی در زندان بوده  واخيراً پی برده  كه حامل اچ آی وی مثبت نيز است.

رعنا می گويد: "شريك زندگی من يك معتاد بود. زمانی كه برای اولين يكديگر را ديديم، من مواد مخدر مصرف نمی كردم و پيوسته در تلاش بودم تا او را نيز متقاعد كنم كه به دنبال درمان برود و بر اعتيادش غلبه كند.

ابتدا سعی كردم تا با آرامش اين موضوع را با او مطرح كنم، سپس با غر زدن و شكايت، و حتی تهديد كردم كه او را ترك می كنم. ولی تمام تلاش ها بيهوده بود. تنها جواب او به نگرانی من اين بود كه من نمی توانم كمكش كنم چون در موقعيت او نبودم و نمی توانستم او را درك كنم. 

 

وقتی آینده و آرزو ها دود می شود

سرخوردگی او كم كم تبديل به عصبانيت و خشونت شد. او هر روز مرا به باد كتك می گرفت. در اين زمان بود كه او موفق شد مرا متقاعد كند تا مواد مخدر را امتحان كنم. من فكر می كردم با مصرف مواد شايد بتوانيم دوباره با هم باشيم و شايد بتوانم به او كمك كنم.

 در نهايت با روی آوردن به مواد مخدر توانستم از خشونت خانگی دوری كنم.

رعنا در ادامه گفت: در ابتدا همسرم شاغل بود و پول مورد نياز برای خريد مواد مخدر خود را داشتيم. افزايش مصرف مواد مخدر باعث شد او كارش را از دست بدهد و ديگر قادر به خريد مواد مخدرمان نبوديم و تصميم به فروش مواد مخدر گرفتيم. چند ماه بعد، هر دو دستگير شديم و به زندان افتاديم. رعنا در حالی كه اشكهايش جاری شد در ادامه گفت: "آزمايش های اجباری در زندان نشان داد كه هر دو حامل ویروس اچ آی وی مثبت هستيم.

وقتی آینده و آرزو ها دود می شود

در مدرسه خودم نمی‌دانستم که معتادم

گاهی نوجوانان بدون آگاهی از مضرات و خطرات این بلای خانمان سوز در دام اعتیاد گرفتار می شوند و متاسفانه بهار دوران نوجوانی آنها خزان می شود.

اگر با اعداد و ارقام شناسنامه‌ای بخواهید حساب کنید سمیه ۱۹ساله است؛ ولی همین که پای حرف هایش  بنشینید خواهید فهمید که صحبت‌هایش پختگی یک آدم ۴۰ ساله را دارد. سمیه سه سال پیش از خانه فرار کرد.خودش می‌گوید دو سالی است که بهبود پیدا کرده و از مواد پاک است. موادی که هیچ وقت به او نه اجازه تحصیل می‌داد نه بچگی کردن.« بعدها مادرم می‌گفت بزرگ‌تر که شدم در هفت هشت سالگی من را ترک داده ولی باز آلوده شدم.  من دفتر و قلم و مدرسه را هیج وقت دوست نداشتم نه روز اول مدرسه را نه بچه‌هایش را.

وقتی آینده و آرزو ها دود می شود

 وقتی مدرسه  می‌رفتم خودم نمی‌دانستم که معتادم برای همین سر کلاس دچار خواب و خماری می‌شدم تا جایی که معلم دعوایم می‌کرد و بچه‌ها یا من را مسخره می‌کردند یا کتکم می‌زدند. از یک جایی به بعد دیگر خودخواسته نمی‌خواستم به مدرسه بروم و پای مواد می‌نشستم. وقتی خانه می‌رفتم مدام از خودم می‌پرسیدم که چرا زندگی من این طوری است؟ چرا من را کتک زدند؟ چرا به من خندیدند؟ یک دفعه به خودم می‌آمدم و می‌دیدم که نشسته‌ام پای مواد. تریاک شد هرویین و هرویین شد کراک و بعد شیشه. برای چه؟ فقط برای اینکه تنهایی‌ام را پر کنم. شاید باور نکنید ولی من در خانه کارتن خوابی می‌کردم. مادر بود. پدر بود ولی انگار آن عشقی که باید، وجود نداشت».

وقتی آینده و آرزو ها دود می شود

 

سمیه حالا مدت زیادی است که از خانه فرار کرده است. خودش می‌گوید که سه سالی است که از خانواده‌اش هیچ خبری ندارد وقتی از او می‌پرسیم که می‌خواهد سراغشان برود یا نه در جوابمان این طور می‌گوید.« من وقتی به سرای مهر آمدم هفت روز درد کشیدم که برایم به اندازه ۷۰ سال بود. مواد همه چیزم را از من گرفت. خودم، مادر،پدرم، آبرویم و بچگی‌ام را از من گرفته بود. الان دو سالی است که ترکش کرده‌ام ولی هنوز هم به سراغ خانواده‌ام نرفته‌ام چون دوستشان دارم می‌ترسم اگر سراغشان بروم دوباره خودم هم آلوده شوم. می‌خواهم وقتی دنبالشان بروم که به اندازه کافی قدرتمند باشم و به خودم اطمینان داشته باشم.  این روزها با اینکه دلتنگشان هستم اما تنها کاری که می‌توانم بکنم این است که برایشان دعا کنم.»

وقتی آینده و آرزو ها دود می شود

غرب با ترویج اعتیاد، کانون خانواده را هدف گرفته است

 زندی رئیس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ گفت : به طور میانگین 5.3 دهم جمعیت جهان معتاد هستند و شاهد رشد 700 درصدی انوع موادمخدر روانگردان در سال 2017 هستیم و بیش از 720 نوع انواع مواد صنعتی شناخته شده داریم.


وی افزود: افزایش ورود زنان، افراد شاغل و تحصیل کرده از دیگر معضلات در این بحران است و امروزه دختری که مبتلا به این بیماری شود نمی‌تواند وظیفه مادری را به درستی انجام دهد از طرفی تغییر الگوی مصرف مواد را داریم و در برخی مناطق استان آهنگ تغییر الگوی مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی خطرناک است.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: 4 هزار و 212 درصد زمین افغانستان زیرکشت خشخاش است و تولید تریاک با رشد 4 هزار و 705 درصدی به 9 هزار تن در سال 2017 رسیده ا ست.

زندی بیان کرد: فقر غنی سازی اوقات فراغت از مسائلی است که ما را درگیر اعتیاد کرده است و عدم نشاط اجتماعی یکی از دلایل ورود جوانان به این معضل شده است.

وی با بیان اینکه 13 درصد معتادان کشور شاغل هستند اظهار داشت: عوامل سیاسی، افسردگی، توهم بحران هویت و زندگی‌های گذشته متفاوت در اعتیاد دخیل هستند و وقتی معنویت کمرنگ می‌شود ناهنجاری زیاد شده، روابط عاطفی در خانواده‌ها سست می‌شود و حداقل مهارت نه گفتن را به فرزندان خود نیاموخته‌ایم باعث می‌شود فرزندان به سمت مواد مخدر بروند.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان جنوبی گفت: اعتیاد از بسترهای سایر آسیب‌های اجتماعی است و اگر فقر و دزدی را در جامعه داریم ریشه آن در اعتیاد است.

وی بیان کرد: از سال 94 تا کنون بیش از 300 کودک معتاد درمان شدند همچنین از سال 95 تا اواخر سال گذشته 60 دانش آموز معتاد نیز در استان درمان شدند.

وقتی آینده و آرزو ها دود می شود

 

زندی افزود: در سه ماهه اول امسال 8 تن انواع مواد مخدر در استان خراسان جنوبی کشف شده و 460 نفر قاچاقچی در استان دستگیر شدند و سال گذشته 2 شهید در استان خراسان جنوبی در عرصه موادمخدر تقدیم نظام شد و از ابتدای انقلاب بیش از 99 نفر شهید، 87 نفر جانباز در عرصه مبارزه با موادمخدر داریم.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان جنوبی اظهار داشت: 81 مرکز درمانی در خراسان جنوبی داریم و 12 هزار نفر خدمات درمانی را دریافت می‌کنند که اطاعات آنها محرمانه است و به 911 معتاد بهبود یافته در استان خراسان جنوبی مساعدت مالی شده است.

وی افزود: در استان خراسان جنوبی 19 هزار معتاد وجود دارد که از این تعداد 16 هزار مرد و 3 هزار زن هستند و اگر چه استان خراسان جنوبی هم مرز با افغانستان است اما امن ترین مرز را دارد و عمده مواد به استان از طریق کوله باری حمل می‌شود.

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار