فرزانه گفت:فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت ابتدای امسال ابلاغ شدکه ازجمله کالاهای آسیب‌رسان سلامت فرآورده گوشتی سوسیس کالباس است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛منصور فرزانه ،مدیرکل استاندارد استان قم ،با بیان اینکه حدود120 واحد تولیدی در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی زیر پوشش استاندارد هستندگفت:نزدیک به 85 درصد واحدهای تولیدی پروانه استاندارد دارند و باقیمانده در وضعیت تعلیق و ابطال هستند.

مدیرکل استاندارد استان قم یادآور شد: 642 نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی و 300 نمونه‌برداری از سطح بازار وجود داشته است که 70 درصد از نمونه‌های واحدهای تولیدی قبول شده است.

وی یادآورشد: این واحدها 436 فرآورده غذایی دارای پروانه استاندارد تولید می‌کنند که در سال گذشته 190 بازرسی از واحدهای تولیدی و 3 هزار و 900 بازرسی از واحدهای صنفی در حوزه غذایی و کشاورزی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه 36 پروانه و 82 مجوز در سال گذشته صادر شده است عنوان کرد: 45 مورد تعلیق پروانه و مجوز و 40 مورد ابطال پروانه و مجوز در سال گذشته وجود داشته و نگاه سازمان استاندارد به بحث غذایی و کشاورزی به صورت همه جانبه نظارتی از مزرعه تا سفره است.

فرزانه با بیان اینکه به طور عمده محصولات غذایی کشاورزی پرکاربرد و پرمصرف مردم در پوشش مقررات استاندارد و نظارت‌های اجباری استاندارد است گفت: در استان قم صنایع غالب در زمینه غذایی کشاورزی فرآورده‌های گوشتی و لبنی است.

انجام بیش از 60 مورد بازرسی فنی و حقوقی از واحدهای تولیدی گوشتی

وی با بیان اینکه بر اساس قانون وزارت بهداشت موظف است فهرست کالاهای آسیب‌رسان سلامت را تعیین و به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کندبیان کرد: این فهرست ابتدای امسال ابلاغ شد که از جمله کالاهای آسیب‌رسان سلامت فرآورده گوشتی سوسیس کالباس است.

مدیرکل استاندارد استان قم گفت: به کارگروه سلامت پیشنهاد داده شد که سازمان صنعت و معدن استان به گونه‌ای اعطای مجوزهای تولید و صنعتی جدید را مدیریت کند که تولیدات و صنعت استان از تولید کالاهای آسیب‌رسان به سمت کالاهای سلامت‌محور برود.

فرزانه یادآورشد: بیش از 60 مورد بازرسی فنی و حقوقی از واحدهای تولیدی گوشتی صورت گرفته است که 12 مورد ابطال و 18 مورد تعلیق مجوز صورت گرفته است.

وجود 15 درصد تولیدات فرآورده‌های گوشتی کشور در قم

مدیرکل استاندارد استان قم با بیان اینکه حدود 19 واحد تولیدی با بیش از 150 تا 160 نوع فرآورده‌های مختلف گوشتی در استان وجود دارد گفت: 214 مورد نمونه‌برداری از سطح تولید و بازار در سال گذشته انجام شده که در سه حوزه شیمیایی، میکروبی و بافت‌شناسی تست می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 15 درصد تولیدات فرآورده‌های گوشتی کشور در قم قرار دارد و قم یکی از قطب‌های سوسیس و کالباس محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: بافت‌شناسی مربوط به ضایعات مورد استفاده در صنایع گوشتی مانند غضروف و پوست انجام می‌شود که تست‌های بافت‌شناسی نشان می‌دهد که 40 درصد مغایر با استاندارد بوده است.

انتهای پیام/ح

صدور مجوزهای تولیدی و صنعتی جدید برای کالاهای سلامت‌محور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار