نشست تخصصی تحلیلی پیرامون پیشینه نقوش اولیه و خط در تالار بهمن مجتمع فرهنگی هنری مهر شاهرود برگزار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، محمدمهدی قان‌بیگی، عضو شورای ارزشیابی هنر سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور در این نشست با بیان اینکه علائم اولیه خط از قوم آریایی و ایران عاریه گرفته‌ شده است، گفت : با نگاهی به آثار به‌دست ‌آمده از تپه حصار دامغان و تپه چخماق شاهرود می‌توان به‌روشنی دریافت خطوط انتزاعی و نقش بز و یوزپلنگ، رودخانه و عناصر طبیعت بر روی آن‌ها واقعه‌ای را تعریف می‌کند که بعدها همین نقوش زمینه پیدایش خط را فراهم کرده است.
 
وی افزود: با کنار هم قرار دادن عناصر طبیعی در آثار پیشینیان به‌خوبی می‌توان دریافت که هر ظرفی دارای چه پیامی است تا جایی که نخستین پویانمایی جهان را در کاسه سفالی کشف‌شده از شهر سوخته سیستان نزدیک زابل شاهد هستیم که حرکت بز در گرداگرد این کاسه موضوعی را تعریف می‌کند.
 
ابوالفضل دلارام، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در این نشست گفت: از تولید تا طراحی و فروش صنایع ‌دستی مشکلات بسیاری وجود دارد و جایگاه صنایع‌دستی آن‌طور که باید در فرهنگ خرید مردم جانمایی نشده است .
 
دلارام افزود: صنایع ‌دستی و هنرمندان استان سمنان نیاز به حمایت معنوی دارند و بهترین حمایت این است که به ‌جای استفاده از کالاهای بی‌کیفیت ساخت چین از محصولات صنایع ‌دستی با کیفیت تولید داخل برای هدیه دادن استفاده کنیم.
 
انتهای پیام / گ

جزئیات نشست تخصصی خط نگاری تاریخی در شاهرود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.