نایب رئیس کمیسیون اقتصادی گفت: در حالی که دولت با پیوستن به لوایح بین‌المللی خواستار شفافیت مالی است، این الزامات را در داخل کشور بومی نشده است.

شفافیت مالی در داخل کشور بومی نشده استحسین حسینی‌شاهرودی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ادعای برخی افراد مبنی بر رانت دلار 4200 تومانی و اختصاص آن به برخی اشخاص، اظهار کرد: نظام ارزی کشور باید شفاف باشد و در این راستا ما پیشنهاد بورس ارز را به ستاد ساماندهی ارز ارائه دادیم.

وی با بیان اینکه جامعه متقاضی ارز و همچنین حوزه تقاضای عرضه کالا باید شفاف باشند، گفت: در نظام مالی کشور باید شفافیت پولی و ارزی را در کنار هم داشته باشیم و به صورت شفاف مشخص شود که ارز از کجا آمده و برای چه مصرفی به بازار تزریق شده است؟

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی با اشاره به اینکه همچنین خریداران ارز هم باید مشخص شوند، اظهار کرد: نیازمندان واقعی ارز باید به راحتی به آن دسترسی داشته باشند و نیازمند غیرواقعی هم زمانی که در بازار بورس ارز وارد می‌شود، باید با شفافیت اعلام شود که چه کسانی هستند و این ارز به کجا می‌رود؟

حسینی‌شاهرودی با بیان اینکه در نظام مالی هر کشوری این موضوع قابل مدیریت است، گفت: در کشورهای سرمایه‌داری غرب محال است کسی بتواند مبالغ کلان ارز را در کیف دستی خود بگذارد و جابجا کند، چرا که قاچاق محسوب می‌شود و مشمول پولشویی خواهد شد.

نماینده مردم شاهرود تصریح کرد: در حالی که دولت بر تصویب لوایح و معاهداتی چون FATF و قانون مبارزه با پولشویی تأکید می‌کند، اما هنوز این الزامات را در داخل کشور بومی نکرده است و اراده‌ای هم بر این موضوع نیست.

وی با بیان اینکه با شیوه‌هایی که دولت پیگیری می‌کند شفاف‌سازی صورت نخواهد گرفت، اظهار کرد: جز در موارد محرمانه و سرّی است، هیچ مانعی وجود ندارد که در حوزه‌های دیگر به ویژه بخش تجاری مشخص شود که مصرف‌کنندگان ارز چه کسانی هستند و به چه منظوری ارز به آنان تخصیص داده شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۰۱ تير ۱۳۹۷
مردم درگیر مشکلات اقتصادی هستند
آخرین اخبار