حمیدرضا نبیزاده فعال حوزه تجارت در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: زمانیکه آمارهای واردات کشورهای اروپا و آمریکا را بررسی میکنیم متوجه میشویم بزرگترین صادرکننده به کشورهای غربی، کشور چین است.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا تجار ایرانی اقدام به واردات کالای بیکیفیت چینی میکنند، افزود: اولین جواب ریشه در فرهنگ تجاری را دارد و متاسفانه تجار تنها به حاشیه سود خود میاندیشند و به این موضوع توجه ندارند که قرار این کالاها در جامعه مصرف شود و ممکن است عوارض جانی و مالی برای مردم و حتی نزدیکان خودشان در پی داشته باشند.
نبیزاده تأکید کرد: رقابت بخش مهمی از هر بازار است و در صورتیکه رقابت از بین برود، فضا برای جولان کالای بیکیفیت آماده میشوند.
فعال حوزه تجارت تصریح کرد: به عنوان مثال بازار کفش ایران را در 20 سال گذشته بررسی کنیم خواهیم دید که این بازار در ابتدا در اختیار کفشهای داخلی بیکیفیت بود و پس از آن شاهد واردات کفشهای چینی در حد گسترده بودیم اما این کفشهای چینی هم کیفیت بهتری نداشت.
وی اضافه کرد: در چند سال اخیر برندهای اروپایی هم به این بازار ورود کردند و این موضوع موجب شد، تا عرصه برای واردات کالاهای بیکیفیت تنگ شده و تولیدکننده ایرانی نیز خود را با شرایط هماهنگ سازد و بتواند کالاهای باکیفیتتری تولید کنند.
نبیزاده تاکید کرد: به طور حتم اگر از روز اول بازار برای واردات اجناس باکیفیت باز بود، اکنون هم تولید ملی به روز میشد و هم جایگاهی برای واردات اجناس بیکیفیت چینی وجود نداشت. در نتیجه کالای ایرانی میتوانست در بازارهای بینالمللی نیز حاضر شود.
فعال حوزه تجارت با اشاره به اینکه امسال سال حمایت از کالای ایرانی است، گفت: به طور حتم تا زمانیکه کالای داخلی نتواند در داخل رقابت کند نمیتواند به بازارهای جهانی ورود نماید.
وی اضافه کرد: باید مراقبت باشیم که بخاطر شعار حمایت از کالای ایرانی تولید ملی را همچون تجربیات خودرو به یک بچه عقبمانده تبدیل نکنیم که همیشه نیاز به حمایت دارد.
نبیزاده بیان کرد: در فرهنگ تجاری ایرانی اسلامی اعتقاد به وجدان کاری و برکت پول همیشه در ادوار گذشته موجب میشد که تجار کالاهای با کیفیت را وارد کشور کند اما متاسفانه امروز دورنمای مشخصی در تجارت نداریم و یک مسابقه در بین تجار ما شکل گرفته که بتوانند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند.
نبیزاده در راستای ارائه راهکار برای کاهش واردات کالاهای بیکیفیت چینی اذعان کرد: در اولین قدم دولت و سیاستمداران و رسانههای جمعی موظفند تا در حوزه فرهنگسازی اقدامات موثر و شفافسازی صورت دهند.
وی افزود: مردم ما مردم هوشمندی هستند و در خیلی از مواقع درباره انتخابهایشان اطلاعات درستی به آنها داده نشده است. به عنوان مثال اگر در مورد پروسه تولید یک ماده غذایی داخلی توضیح داده شود و در مقابل پروسه واردات همان ماده غذایی از خارج و مراحل طولانی حملونقل و انبارداری آن برای مردم شفاف شود، بدون شک آنها به سمت مصرف کالای با کیفیت داخلی خواهند رفت.
فعال حوزه تجارت در تشریح دومین قدم برای افزایش کیفیت کالاهای وارداتی گفت: افزایش سطح رقابت در بازار داخلی ناخودآگاه موجب افزایش کیفیت خواهد شد و این به معنای آن نیست که بازارهای خود را به راحتی در اختیار خارجیها قرار دهیم بلکه باید به درستی از تولیدکننده داخلی حمایت کنیم و اگر این حمایتها درست باشد، کالای ملی میتواند با رقبای خارجی چه در بازار داخلی و چه در بازار بینالمللی رقابت کند.
نبیزاده بیان کرد: واردات برای تولید داخلی به معنای یک برادر قلدر بزرگتر است که موجب رشد تولید میشود اما اگر همه درها را ببندیم، کالای ملی مانند یک تک فرزند بار میآید و همچون خودرو مدام محتاج حمایتهای بیشاعبه دولت خواهد بود.
وی در خاتمه یادآور شد: رقابت ابزار بسیار مهمی است، که باید آن را در جهت ارتقای تولید ملی نادیده نگرفت و میتواند زمینهساز رشد صنعت کشور شود.
گزارش از سمیه عرب
هندی ها میگن ما بهترین برنج ها را داریم.ولی تجار ایرانی خودشان سراغ ارزانترین و بیکیفیت ترین برنج هستن
ما فقط شدیم مصرف کننده، تولید در کشور ما خوابیده.
آیا از عینک ایمنی استفاده نکرده بودید؟
آیا بیمه نیستید؟
با تشکر.