طباطبایی‌ گفت: در سال گذشته ۴۰۰ هزار اهدا کننده خون به مراکز انتقال خون استان تهران مراجعه کرده‌اند.

مراجعه ۴۰۰ هزار تهرانی به مراکز اهدای خون/ تولید دارو‌های فاکتور ۷ و ۸ از پلاسمای خون/ احتمال ابتلای اهداکنندگان مستمر‌خون به بیماری‌های خطرناک کم استبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید مرتضی طباطبایی‌ مدیر کل انتقال خون استان تهران صبح امروز در مراسم روز جهانی اهدای خون که در ایوان شمس برگزار شد، اظهار کرد: افرادی که به صورت مستمر اقدام به اهدای خون می‌کنند کمتر دچار بیماری‌های هپاتیت B، C و حتی ایدز می‌شوند، میزان ابتلای این افراد به بیماری هپاتیت 80 درصد کمتر از افرادی است که به صورت مناسبتی اقدام به انجام این کار خداپسندانه‌ می‌کنند.

وی ادامه داد: فرآورده‌های خونی اهدا کنندگان‌ مستمر خون، سالم و با کیفیت است و من از مردم تقاضا دارم با اهدای خون خود به کمک بیماران و نیازمندان بشتابند.

طباطبایی‌ با اشاره به اینکه سازمان انتقال خون باید پاسخگوی فرآورده‌های خونی در هنگام بروز سوانح‌ و حوادث‌ باشد، افزود: اهدای خون باعث‌ افزایش طول عمر با کیفیت‌ بیماران می‌شود و در زمینه افزایش آمار اهدا کنندگان‌ خون باید فرهنگ سازی شود.

مدیر کل انتقال خون استان تهران با اشاره به اینکه در سال 96، 400 هزار اهداکننده‌ خون به مراکز انتقال خون استان تهران مراجعه کرده‌اند، افزود: امروزه در کشور از پلاسمای‌ خون برای تهیه داروهای بیماران استفاده می‌شود و خوشبختانه در سال گذشته 5 هزار نفر پلاکت‌ مستقیم‌  اهدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: در سال گذشته 6 هزار واحد اهدا کننده پلاسما در کشور داشتیم که من امیدوارم امسال آمار اهدا کنندگان‌ فرآورده‌های خون به دلیل نیاز بیماران و مراکز درمانی افزایش پیدا کند.

طباطبایی‌ اظهار کرد: احتمال ابتلای اهداکنندگان مستمر‌خون به بیماری‌هایی مانند هپاتیت‌ B، C و ایدز تنها 20 درصد‌ است و برای سایر اهداکنندگان 80 درصد است.

مدیر کل انتقال خون استان تهران گفت: در سایر کشورها بخش زیادی از پلاسما دور ریخته می‌شود اما در کشور ما یک میلیون و 100 هزار لیتر پلاسما تبدیل به داروهای فاکتور 7 و 8  می‌شود، نسبت مصرف گلبول‌ قرمز به پلاسما 5 به یک است و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی 9.5 میلیون لیتر پلاسما در دنیا دور ریخته می‌شود.

ضرورت راه اندازی کارخانه تولید دارو از فرآورده‌های خونی

وی ادامه داد: سازمان انتقال خون باید به سمت راه‌اندازی کارخانه‌ای برای تولید دارو از فرآورده‌های خونی برود و خوشبختانه سطح کارهای اقدامات انتقال خون از نظر استاندارد و کیفیت نزدیک به سطح جهانی است.

طباطبایی اظهار کرد: 2 مرکز یکی در بلوا‌ر ستاری‌ و دیگری در منطقه 4 جنب پارک معین تحت عنوان مراکز جامع اهدای خون مشغول به فعالیت هستند و به زودی دو مرکز دیگر وارد چرخه اهدای خون می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار