مذاکرهکارشناس مسائل بین الملل گفت:اگر ما بخواهیم دوباره با آمریکا وارد گفت‌وگو شویم،یعنی روش آنها در قبال ایران پاسخ داده است.

محمد مرندی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره  به نامه اخیر برخی فعالان سیاسی برای مذاکره مستقیم با دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، اظهار کرد: کسانی که این موضوع را مطرح کرده اند نسبت به مسائل موجود و شرایطی که در آن قرار داریم بی اطلاع و جاهل هستند. 

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: در کنار این افراد، شخصیت هایی نیز حضور دارند که نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران کینه دارند و در عین حال  حقوق بگیر غربی ها هستند و مایلند  دولت  آمریکا برای  فعالیتشان دردسر درست نکند، زیرا منافعشان خارج از مرزهای ایران است. 

وی با بیان اینکه افرادی که چنین موضوعی را  مطرح کرده اند چندان برجسته و مهم نیستند، افزود: اما حرفی که زده شده خطرناک است و پیام مهمی  برای آمریکایی‌ها دارد. معنای چنین مطالبه ای  برای واشنگتن  این است که عدم پایبندی به تعهدات  به همراه  فشار بر مردم ایران جواب می دهد. 

وی ادامه داد: از آنجایی که آمریکایی ها تاکنون به هیچ وجه نسبت به تعهداتشان پایبند نبوده اند و  فشار مضاعفی  وارد کرده اند، دوباره با کاخ سفید وارد مذاکره شدن، چندان عقلانی نیست.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد:اشخاصی که چنین اظهار نظری را مطرح کرده اند، نگران تجارت خود هستند و هیچگاه درباره اموال خود چنین تصمیمی را اتخاذ نمی کنند زیرا می دانند فریب خواهند خورد.

وی تصریح کرد:این افراد مطمئنا با کسی که کلاهی بر سر آنها گذاشته و اموالشان را خورده است دوباره پای میز مذاکره نمی نشینند، اما حاضرند با مملکت ما این کار را بکنند که این موضوع حاکی از عدم تعهد  آنها  به کشور است.

مرندی تصریح کرد:ما  بارها بر سر برجام با آمریکا مذاکره کرده‌ایم، تاجایی که  از بخشی از حقوقمان  نیز صرفنظر کردیم، اما  آمریکایی ها هیچ پایبندی از خود نشان نداده اند. ما با آمریکا تجربه ناموفقی را در مذاکره داشته‌ایم، بنابراین اگر ما  بخواهیم دوباره با آمریکا وارد گفت و گو شویم، یعنی روش آنها در قبال ایران پاسخ داده است. 

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: فشا آوردن، امتیاز گرفتن و توافق کردن و در نهایت عدم پایبندی روشی است که واشنگتن در پیش گرفته که بسیار خطرناک است و  به نظر بنده پشت این نامه آمریکایی ها هستند. 

وی تاکید کرد: این افراد به جای اینکه این نامه را برای مقامات ایرانی بنویسند باید برای کاخ سفید می نوشتند و رفتار و عدم پایبندی آنها را محکوم می کردند زیرا تا پایبندی کامل آمریکایی ها نسبت به تعهداتشان گفت‌وگوی  جدید بی معناست.

مرندی با اشاره به اینکه باعث تاسف است یک ایرانی چنین کاری را انجام دهد، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها در دوران ترامپ حتی به نزدیک ترین دوستانشان وفادار نبوده اند به طوری که در همین اجلاس G7  رئیس جمهور آمریکا ظرف چند ساعت امضای خود را از بیانیه پایانی این نشست پس گرفت. 

وی تصریح کرد: کشوری که حتی نسبت به متحدین خود  هیچگونه تعهدی ندارد و به توافقی که امضا کرده پایبند نیست، برای چه باید دوباره  مذاکره کنیم و الان چه چیز تازه‎ای دوباره باید به‌آمریکا بدهیم؟ واضح است که این نامه مسیری را به مردم نشان می دهد که دلخواه واشنگتن است و نه تامین کننده منافع کشور.

همچنین کارشناس مسائل بین الملل مقایسه  بین ایران و کره شمالی  را قیاس مع الفارق دانست و اضافه کرد: اگر ما بخواهیم از این روش استفاده کنیم عملا و بر اساس حرف دوستان باید فورا  از برجام خارج شویم و به سمت ساخت 50،60 بمب اتم برویم  و موشک هایی را بسازیم که این کلاهک را به هر جای دنیا حمل کنند.

مرندی تاکید کرد:کره شمالی  دو امتیاز یعنی بمب اتمی و موشک های دوبرد حامل کلاهک هسته‌ای  داشت که  پای میز مذاکره نشست، بنابراین  بر اساس این نامه ما باید  مسیر کره شمالی را دنبال کنیم و بعد  از آن  در سنگاپور  رئیس جمهورمان با ترامپ عکس بگیرد!.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ترامپ ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار