برای ادای حق الله بر غیبت کننده واجب است توبه نماید به این امید که بدین وسیله از حق خدا پاک شود. اما برای ادای حق الناس قاعده این است که از صاحب حق که غیبتش را کرده است طلب حلالیت کند.

برای تسویه حساب از گناه غیبت چه باید کرد؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛موضوع "حق" از موضوعاتی است که در اسلام بر روی آن صحبت بسیار شده و اقسامی را بر آن مترتب دانسته اند. در این فرصت بر آن هستیم تا در رابطه با یکی از مهم ترین انواع آن یعنی "حق الناس" مروری داشته باشیم.

با مرور در منابع دینی، مال و جان و عرض مسلمان حرمت خاصّی دارد و اگر تضییع شود با ندامت و پشیمانی جبران نمی‌شود و باید حقوق از دست رفته مردم جبران شود. علی علیه السلام فرمود: «یکی از شرایط توبه این است که حقوق مردم را بپردازی تا خدا را به گونه ای ملاقات کنی که پاک باشی.»

علی بن حمزه می‌گوید: «دوستی داشتم که در دستگاه بنی امیه به شغل نویسندگی اشتغال داشت». روزی به من گفت از امام صادق علیه السلام برای من وقت ملاقات بگیر.

من از آن حضرت وقت ملاقات گرفته و او به نزد آن حضرت آمد. سلام کرد و نشست و گفت: «قربانت گردم، من مدتی در دستگاه بنی امیه دفترداری کرده‌ام، و از این راه مال بسیاری بدست آورده و در پیدا کردن آن اموال مقید به حلال و حرام نبودم.»

امام فرمود: «اگر بنی امیه کسانی امثال شما را نمی یافتند که برای آنها دفترداری کنند و مالیات وصول کنند، و با سپاهیان آنها به جنگ بروند و در اجتماعشان شرکت کنند، آنها نمی توانستند حق ما را غصب کنند، و اگر مردم آنها را به حال خود وامی گذاشتند چیزی جز آنچه بطور اتفاق دستشان می رسید به چنگ نمی آوردند.»

جوان گفت: «آیا اکنون برای من راه نجاتی هست؟» حضرت فرمود: «اگر بگویم انجام می دهی؟» عرض کرد: «آری انجام می دهم.» حضرت فرمود: «از هرچه در دستگاه آنها بدست آورده ای چشم بپوش، هر مالی را که صاحب آن را می شناسی به او برگردان، و هرچه صاحبش را نمی شناسی برایش صدقه بده، و در عوض من برای تو بهشت را از طرف خدا ضمانت می کنم.»

جوان لختی سر به زیر انداخت و بعد از مدتی فکر سر برداشت و عرض کرد: «انجام می دهم.» آن گاه جوان با ما به کوفه برگشت و هرچه داشت یا به صاحبانش داد و یا انفاق کرد حتی لباسهای تن خود را و من پولی جمع کردم و برایش لباسی تهیه کردم و مقدار پولی هم برای مخارج زندگی اش به او دادم. چند ماهی گذشت، جوان مریض شد، و ما روزها به عیادت او می رفتیم، روزی دیدم در حال جان دادن است. چشمش را باز کرد و به من گفت: «یا علی، وَفی لی وَاللَّه صاحِبُک»، یعنی هرچه امام صادق علیه السلام وعده داده بود وفاکرد، این را بگفت و از دنیا رفت، و ما او را به خاک سپردیم. بعد که من به محضر امام رسیدم، حضرت فرمود: ای علی، ما به وعده ای که به رفیق تو داده بودیم وفاکردیم.

فراموش نکنیم حق الناس نه تنها مال و دارایی مردم را شامل می شود بلکه افزون بر آن حیثیت، آبرو، جان و سایر حقوق آنان نیز از مصادیق حق الناس به شمار می آید و حریم مردم را در همه این موارد باید پاس داشت.

غیبت؛ مصداقی از مصادیق حق الناس

مرحوم سید عبدالله شبر در کتاب اخلاق چنین فرموده است: «غیبت از جمله گناهانی است که مشتمل بر دو حق، یعنی حق الله و حق الناس، می باشد. یعنی غیبت کننده از دو جهت مدیون است اول نسبت به خدای تعالی که مخالفتش را مرتکب شده، دوم نسبت به کسی که آبرویش به وسیله غیبت مورد حمله قرار گرفته است. لذا کسی که می خواهد از این گناه توبه کند باید از هر دو جهت تسویه حساب نماید» 

برای ادای حق الله بر غیبت کننده واجب است توبه نماید به این امید که بدین وسیله از حق خدا پاک شود. اما برای ادای حق الناس قاعده این است که از صاحب حق که غیبتش را کرده است طلب حلالیت کند. در این میان داشتن الگو می تواند برای طی کردن مسیر بسیار آموزنده و لازم باشد.

در عصر کنونی امام خمینی (ره)می تواند به عنوان یک شخصیت برجسته، الگویی سازنده باشد. با این همه تمام حرکت‌ها، رفتارها حتی کسوت های او درس‌هایی عمیق و پرمعنی و جلوه هایی از حکمت الهی و روح ملکوتیش است.

حفظ آبروی مردم و پرهیز از غیبت، تهمت، تحقیر و استهزا و ناسزاگویی نیز از اموری است که در سیره آن بزرگ مرد تاریخ به روشنی پیدا بود. او نیک می دانست که حرمت مؤمن، از حرمت کعبه بالاتر است. چنان که از پیامبر گرامی اسلام روایت شده است: «آن حضرت به کعبه نگاه کرده آن را مورد تعظیم قرار داد و عظمت آن را بیان کرد، سپس فرمود: حق و احترام مؤمن از تو بالاتر است.»

از این رو امام (ره) در رعایت و پاسداشت آبروی مردم به ویژه در پرهیز از غیبت بسیار جدی بودند و هیچ گاه نه تنها وجود نورانی خود را از این صفات تاریک و ناپسند دور نگه می داشتند، بلکه دیگران را نیز شدیدا نهی می کردند. مرحوم حاج سیداحمد آقا در این باره می گوید: «آنچه مورد اتفاق همه است، اینکه امام از جوانی حاضر نبودند در مجلس غیبت و در مجلس دروغ و گناه بنشینند. امام از همان اول شدیدا از دروغ و غیبت پرهیز داشتند. از همان اول در مجلس غیبت نمی نشستند یا حرف را قطع می‌کردند.

همسر امام (ره) نیز در این باره می گوید: من شصت سال بود که با این مرد زندگی کردم و در تمام این مدت شصت سال یک مرتبه ندیدم که ایشان یک غیبت از کسی بکنند یا یک دروغ بگویند.

یکی از همراهان امام رحمه الله در نجف اشرف (حجة الاسلام فرقانی) نیز دراین باره می گوید: امام همیشه می فرمودند: «حرف دیگران را نزنید» می گفتند: «واللّه من راضی نیستم کسی روی فرش بیرونی من یا روی فرش من نشسته باشد و به کوچک ترین فردی اهانت یا غیبت کند.» و این باعث می شد که ما واقعا ملاحظه کنیم که حتی اشخاص بزرگی که به منزل امام رحمه الله می آمدند، تا می خواستند نسبت به کسی چیزی را بگویند، بلافاصله جلوگیری می کردیم و می گفتیم حاج آقا راضی نیستند در بیرونی شان از این مقوله ها صحبت کنید.

امام(ره) چنان در پرهیز از غیبت و حفظ آبروی مردم مراقب بودند که حتی از سخنانی که شاید به غیبت منجر شود نیز دیگران را باز می داشت. چنانکه یکی از بستگان نزدیک ایشان می گوید: هیچ وقت ندیده ام آقا از من توقعی داشته باشندو توقع ایشان از ما فقط این بود که ما گناه نکنیم. گاهی اوقات ما می نشستیم راجع به یک میهمانی یا راجع به چیزی صحبت می کردیم، ایشان می گفتند: «حرف غیر نزنید» می گفتیم: «آقا اینکه حرف کسی نیست. ما داریم یک مطلبی را می گوییم، چیزی را تعریف می کنیم.» می گفتند: «وقتی حرف غیر به میان آمد، شاید ناخودآگاه به غیبت کشیده بشود مگر خودتان حرف ندارید؟ حرف خودتان را بزنید. چرا حرف غیر را می زنید؟»

منبع:تبیان

انتهای پیام/

دو راه برای تسویه حساب از گناه غیبت

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۱ تير ۱۴۰۳
این بحث مفصله ولی درباره غیبت همین پشیمانی واقعی کافی است
به شرط توبه واقعی گناه شما بخشیده می‌شود و تمام
واقعاً بعد از نماز عهد ببندید که دیگر درباره هیچ بنده ای بد صحبت نمی‌کنید
از طرفی نا امیدی از رحمت الهی گناه کبیره است و بزرگ تر از گناه غیبت می باشد

اما شخص کافر فاسد که گناهش هم آشکار است حرمت و احترامی ندارد و غیبت ازش اشکالی ندارد
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۶ خرداد ۱۴۰۱
فاطمه خانم خدا به این بزرگی ما رو با کوله باری از گناه میبخشه بعد ما که کسی نیستیم شما ببخش تا خدا هم ببخشه
Iran (Islamic Republic of)
محتاج ب دعا
۰۲:۲۲ ۰۱ خرداد ۱۴۰۱
سلام توبه غیبت کردم از کسایی ک فکر میکنم از غیبتم ناراحت شدن م حلالیت میطلبم ولی بعضی هاشون میترسم بگم دلگیر تر هم بشن و دیگه اصلا نبخشنم نمیدونم دیگه چه کار کنم با تمام وجودم از خدا میخوام ک هم منو ببخشه هم تمامی کسانی ک توبه کردن و همه ماهارو ب راه راست هدایت کنه الاهی آمین
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۳۸ ۲۲ بهمن ۱۴۰۰
سلام یه نفر غیبتم رو کرده تا قیامت حلالش نمیکنم ان شاء ا... خدا هم این دنیا هم اخرت سزای کارش روبده
Iran (Islamic Republic of)
بنده ای
۱۴:۲۲ ۱۶ مرداد ۱۳۹۹
سلام خسته نباشید من غیبت خیلی رو کردم و نمیشه حلالیت کسب کرد الان من توبه کردم ودیگر تکرار نمیکنم بخشیده میشه کفاره بدم
Iran (Islamic Republic of)
مائده
۰۲:۱۷ ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
سلام.خسته نباشید.یه سوال داشتم و اینه که من غیبت خیلی هارو شنیدم و غیبت یه عده ای روهم کردم متاسفانه.برای جبران گناهم چیکار کنم؟
از خیلی ها حلالیت طلبیدم، و یه عده ای هم هستن که میشه ازشون حلالیت بطلبم و هیچ مفسده و کدورتی پیش نمیاد ولی خجالت میکشم ازشون،چیکار کنم؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
ببخشید اگر کسی غیبت افرادی راکرده والان می خواهد که جبران کنه ولی نمی داند ان افراد که هستند یا نام انهارانمیداند باید چی کارکند لطفا پاسخ دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۱ تير ۱۴۰۳
همینکه تصمیم گرفتید دیگر غیبت نداشته باشید خیلی تصمیم خوبی است
نا امید نباشید توبه واقعی کارساز و از بین برنده بسیاری گناهان پرونده اعمال است
ذکر استغفار و دعای آمرزش و خواندن فاتحه داشته باشید خیلی خوبه
کافی است عهد ببندید که دیگر غیبت هیچ مؤمنی را نخواهید داشت
Iran (Islamic Republic of)
Ayda
۲۰:۴۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
واقعا راست گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۹ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
خیلی سخته حلالیت طلبیدن. همون غیبت نکردن راحت تره. البته باید گفت به صرف اینکه در مورد کسی حرف بزنیم غیبتش نکردیم بلکه راه هایی هست که وقتی داریم در مورد کسی حرف میزنیم مثلا گاهی روشنگری لازمه تا ناصالح رسوا شود و از اون منصبی که دارد سوء استفاده نکند یا روشنگری شود که جماعتی یک اشتباه رو دوباره تکرار نکنند خودش راه و روش دارد.