گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا در نامه‌ای از وزیر دفاع این کشور خواستند تا به دلایل امنیتی مانع از تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه شود.

به گزارکنگره آمریکا به دنبال لغو قرارداد فروش جنگنده اف-35 به ترکیهش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشاتودی، گروهی از اعضای کنگره آمریکا از جیمز متیس، وزیر دفاع این کشور خواستند تا مانع فروش جنگنده‌های اف-35 را به ترکیه -که عضو ناتو است- شود. این درخواست اعضای کنگره آمریکا در پی افزایش نگرانی‌های درباره برنامه این کشور متحد واشنگتن برای خرید سامانه زمین به هوای اس- 400 از روسیه علیرغم فشارهای واشنگتن صورت می‌گیرد.

کمتر از یک هفته پیش لاکهید مارتین، شرکت هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعاتی آمریکا تصمیم گرفت اولین جنگنده‌های اف-35 سفارش ترکیه را تحویل این کشور بدهد. پیش از رای‌گیری نمایندگان سنای آمریکا درباره لایحه تعلیق فروش تمامی تسلیحات نظامی به ترکیه، گروهی 44 نفری متشکل از نمایندگان کنگره در نامه‌ای به وزیر دفاع آمریکا فروش جنگنده‌های اف-35 را به ترکیه تصمیمی غیر قابل تصور اعلام کردند.

در نامه نمایندگان کنگره به تاریخ 15 ژوئن خطاب به متیس آمده است: نگرانی ما در خصوص فروش جنگنده اف-35 به ترکیه به برنامه این کشور برای خرید سامانه موشکی زمین به هوای اس-400 از روسیه برمی‌گردد. قابل تصور نیست که ما فناوری جنگنده اف-35 را در دستان روابط در حال گسترش روسیه و ترکیه قرار دهیم.

این گروه از نمایندگان کنگره در نامه خود این ادعا را مطرح کردند که ترکیه فعالانه در حال اقدام برای تضعیف منافع آمریکا در سراسر جهان است و هشدار دادند که در اختیار قرار دادن جنگنده‌های اف-35 باعث افشای مهمترین اسرار نظامی محافظت شده آمریکا خواهد شد. همچنین در این نامه ضمن یادآوری اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه درباره تهدید به حمله به سربازان آمریکایی در سوریه نوشته شد: همچنین ما مطمئن نیستیم که ترکیه از این جنگنده‌ها مسئولانه در منطقه استفاده خواهد کرد.

پیش از این رئیس جمهور ترکیه درخواست لغو قرارداد خرید سامانه موشکی از روسیه را رد کرده بود و بارها از واشنگتن خواسته تا به تعهدات قراردادی خود پایبند بوده و سامانه اف-35 را در اختیار آنکارا قرار دهد. اردوغان اخیرا تهدید کرد در صورت امتناع واشنگتن از عمل به تعهدات خود، آنکارا مجبور خواهد بود این جنگنده نظامی را از کشوری دیگر خریداری کند و روسیه یکی از گزینه‌های احتمالی آنکارا خواهد بود.

ترکیه تحت پروژه «جنگنده تهاجمی مشترک»، که در سال‌های 2014 و 2016 به امضاء رسید، در پی خرید 116 واحد جنگنده اف-35  بوده است.  در حالی که سنای آمریکا قرار است تا پیش از تعطیلات 4 جولای این لایحه را به رای‌ بگذارد، اوایل هفته جاری لاکهید مارتین اعلام کرد اولین تحویل محموله جنگنده اف-35 در 21 ژوئن در تگزاس صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

درخواست نمایندگان آمریکایی برای نفروختن اف 35 به ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۷ خرداد ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
آخرین اخبار