صدراعظم اتریش خواستار شفاف‌سازی آلمان درباره جاسوسی نهادهای اطلاعاتی این کشور از نهادها و دولتمردان اتریش شد.

جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آلمان از سیاستمداران اتریشیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، صدراعظم اتریش خواستار شفاف‌سازی برلین درباره جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آلمان در خاک این کشور شد.

روزنامه‌های آلمان اخیراً گزارش داده‌اند که سرویس‌های اطلاعاتی و امنیت برون‌مرزی آلمان (BND) بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ در خاک اتریش جاسوسی‌ کرده‌اند.

بنا به این گزارشها نهادهای سیاسی، سازمانهای چندملیتی، بانکها،‌ شرکتها و تولیدکنندگان سلاح در اتریش از جمله ۲ هزار هدف مورد جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آلمان بوده‌اند.

«سباستین کورتس»، صدراعظم اتریش، روز شنبه در جریان نشستی در وین اظهار کرد:‌ در روابط بین دولتهای دوست نباید چنین اقداماتی وجود داشته باشد. کورتس افزود:‌البته خواسته اصلی ما این است که بدانیم چه کسانی هدف جاسوسی نهادهای اطلاعاتی آلمان بوده‌اند و چه موقع این جاسوسی‌ها به پایان رسیده و البته که می‌خواهیم مطمئن شویم که چنین اقدامی متوقف شده است.

سال گذشته نیز مجله اشپیگل فاش کرد اداره اطلاعات خارجی آلمان از سال‌ها پیش خبرنگاران رسانه‌های خارجی مانند بی‌بی‌سی، رویترز و نیویورک تایمز، که در این کشور مشغول به کار بودند، را هدف جاسوسی قرار داده است. به نوشته اشپیگل، اداره اطلاعات خارجی آلمان از سال ۱۹۹۹ یک فهرست ۵۰ نفره را با اطلاعات کامل شامل شماره تلفن و آدرس ایمیل خبرنگاران، برای جاسوسی در اختیار داشته است. گروه خبرنگاران بدون مرز نیز پس از مطلع شدن از جاسوسی اداره اطلاعات آلمان، گزارشی در این باره منتشر و تاکید کرد این امر مغایر با آزادی رسانه‌ها است.

انتهای پیام/

واکنش صدراعظم اتریش به افشاگری‌ها درباره جاسوسی برلین در خاک این کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار