مدیرکل پزشکی قانونی فارس از رشد ۱۸۰ درصدی آمار فوت‌های ناشی از مسمومیت با قرص برنج در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سعید غلامزاده مدیرکل پزشکی قانونی فارس با بیان اینکه در سال ۹۶ تعداد ۲۸ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده اند، گفت: پارسال ۱۳ مرد و ۱۵ زن بر اثر مصرف این قرص جان خود را از دست دادند که این تعداد در مقایسه با سال ۹۵ تعداد فوت ناشی از مصرف قرص برنج ۱۰ نفر اعلام شده بود ۱۸۰ درصد افزایش داشته است.

وی همچنین از کاهش ۱.۵ درصدی مرگ ناشی از مسمومیت با گاز منوکسید کربن در سال ۹۶ و در مقایسه با سال قبل از آن خبر داد و افزود: سال ۹۶ تعداد ۳۷ نفر براثر مسمومیت با منوکسیدکربن جان باختند حال آنکه این تعداد در سال قبل از آن ۳۹ نفر بوده است.

غلامزاده بیان کرد: ۲۵ مرد و ۱۲ زن در سال ۹۶ در استان فارس بر اثر گازگرفتگی فوت کرده‌اند.

مدیر کل پزشکی قانونی فارس در اشاره به آمار فوت شدگان ناشی از سوختگی در فارس، کاهش ۵.۸ درصدی این شاخص را یادآور شد و گفت: تعداد فوت‌شدگان ناشی از سوختگی سال ۹۶ بالغ بر ۱۲۸ نفر بود، آمار سال ۹۵ این تعداد را ۱۴۰ نفر اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه در بین جان‌باختگان ناشی از سوختگی سال ۹۶ در استان فارس ۶۰ نفر مرد و ۶۸ نفر زن بوده‌اند، گفت: سال ۹۶ در تعداد فوت شدگان ناشی از غرق‌شدگی نیز افزایش ۵۰ درصدی را تجربه کردیم.

مدیرکل پزشکی قانونی فارس تعداد جان باختگان ناشی از غرق‌شدگی در سال ۹۶ را ۸۴ نفر و در سال ۹۵ را ۵۶ نفر اعلام و اضافه کرد: سال گذشته در میان فوت‌شدگان ناشی از غرق‌شدگی ۶۷ مرد و ۱۷ زن دیده می‌شد.

غلامزاده گفت: بر اساس آمار اعلام شده سازمان پزشکی قانونی کشور، سال گذشته استان فارس در فوت ناشی از غرق‌شدگی بعد از استان‌های خوزستان و مازندران، سومین استان و در فوت ناشی از سوختگی پس از استان‌های تهران، خوزستان، اصفهان و خراسان رضوی رتبه پنجم کشور را دار د.

آلومینیوم فسفاد که از آن برای ضد عفونی کردن و جلوگیری از آفت زدگی غلاتی، چون برنج استفاده می‌شود، نام‌های تجاری مختلفی دارد و به شدت خطرناک است.

این ماده، بیشتر با نام‌های تجاری کوئیک فوس (Quickphos) و سلفوس (Celphos) در بازار ایران عرضه می‌شود و مردم آن را به نام قرص برنج می‌شناسند.

مصرف این ماده، ظرف مدت ۳ تا چهار ساعت سیستم تنفسی و قلب فرد را دچار اختلال می‌کند؛ تاثیر این قرص به‌گونه‌ای است که فرد مسموم مرگ دردناکی را تجربه خواهد کرد.

علاوه بر خوردن قرص برنج، استشمام بوی آن هم امکان بروز مسمومیت را در پی دارد و اگر سم در کمتر از ۲ ساعت از بدن فرد خارج نشود، مرگ دور از انتظار نیست.

دلایل مسمومیت با قرص برنج می‌تواند مصرف اشتباه آن یا مصرف تعمدی به قصد خودکشی باشد، البته در برخی موارد قرص برنج یا ترکیباتی از قرص برنج به‌عنوان قرص‌های توهم‌زا توسط افراد مصرف و موجب مسمومیت آن‌ها شده است.
انتهای پیام/ر

افزایش مسمومیت با مصرف قرص برنج در فارس

برچسب ها: پزشکی قانونی ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار