تیم ملی والیبال ایران با پیروزی مقابل تیم قهرمان جهان و تیم سوم رنكینگ جهانی نشا داد كه رفته رفته به روزهای اوج خود نزدیك می‌شود.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در اولین دیدارش در مسابقات جام جهانی، حال و هوای اهالی ورزش را به طور كامل معطوف مستطیل سبز و یازده یار كارلوس كی‌روش كرده بود. همه در شادی پیروزی دقیقه‌های پایانی مقابل تیم مراكش غرق بودند و كمتر كسی به یاد داشت كه مردان بلندقامت والیبال نیز در بامداد همان شب باید با تیمی كه عنوان قهرمانی آخرین دوره مسابقات قهرمانی جهان را به دوش می‌كشد، دیدار كند.

**يك آغاز دلچسب در سرزمين يانكي‌ها

مردان ایگور كولاكوویچ كه بدون شك از پیروزی همتایان فوتبالیست خود در سن پترزبورگ خوشحال بودند، با روحیه قوی در اولین مسابقه هفته چهارم خود مقابل تیم ملی لهستان صف  آرایی كردند. نمایش نه چندان خوب تیم ملی والیبال در سه هفته ابتدایی لیگ ملت‌ها و كسب تنها سه پیروزی از 9 دیدار برگزار شده، سبب شده بود، خوشبین ترین اهالی والیبال نیز نتوانند پیش بینی كنند كه تیم ملی لهستان در سه ست پیاپی مغلوب قدرت والیبال ایران شود.

لهستانی كه در سه هفته ابتدایی مسابقات تنها متحمل یك شكست شده و در جایگاه دوم جدول رده‌بندی مسابقات جا خوش كرده بود. تیم لهستان برای شكست دادن ایران و آغاز قدرتمندانه در هفته چهارم پا به میدان مصاف با ایران گذاشته بود، اما خیلی زودتر از آنچه تصور می‌كرد، متوجه شد مقابل این تیم با انگیزه كار سختی برای كسب پیروزی پیش رو دارد.

نتیجه مثبتِ اعتماد به كم‌تجربه‌های باانگیزه / والیبال ایران در سربالایی بازگشت به اوج

**ریسك موفق آقای سرمربی!

صحبت‌هایی مبنی بر «جوان‌گرایی» در تیم ملی بزرگسالان و كنار گذاشتن بازیكنان بی‌انگیزه‌ای كه به نظر می‌رسید همچون سال‌های قبل انگیزه‌ای برای كسب پیروزی و درخشش در میادین برون‌مرزی ندارند، بعد از مسابقات المپیك و نتایج ضعیف ملی‌پوشان در آن مسابقات،‌رفته رفته در محافل والیبالی پیچیده بود.

همین لزوم پوست اندازی در نسلی كه والیبال ایران را در جهان شهره كرده بود، موجب شد ایگور كولاكوویچ در اقدامی قابل توجه كه ریسك زیادی نیز به همراه داشت، پیش از آغاز نبردهای والیبال ایران در سال 2018، لیستی از بازیكنان جوان به عنوان نفرات انتخابی خود در لیگ ملت‌های 2018 اعلام كند. ایگور در كنار دعوت از بازیكنان و ستاره‌های اصلی تیم ملی ، در لیست انتخابی خود بازیكنان جوان و نوجوان را نیز جا داد. لیستی كه دوباره از طرف منتقدان با ایراداتی همراه شد اما به نظر می‌رسید ماجرای جوان گرایی به طور خیلی جدی مدنظر سرمربی با تجربه تیم ملی قرار گرفته است. با تمام حرف و حدیث‌ها، در نهایت تیم ملی والیبال ایران راهی مسابقات لیگ ملت‌های 2018 شد.

نتیجه مثبتِ اعتماد به كم‌تجربه‌های باانگیزه / والیبال ایران در سربالایی بازگشت به اوج

**تزريق قطره‌چكاني كم تجربه‌هاي پرانگيزه

در هفته نخست رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال كه به میزبانی كشور فرانسه برگزار شد، سه بازیكن جوان همراه با تیم ملی اعزام شدند اما در سه مسابقه برگزار شده ایران مقابل فرانسه، ژاپن و استرالیا به میزان كمی از این نفرات جوان‌تر استفاده شد. در هفته دوم و در آرژانتین نیز میدان زیادی به جوان‌ترها از سوی كولاكوویچ و دستیارانش داده نشد؛ هرچند به نسبت هفته نخست، روند صعودی كمرنگی در این زمینه وجود داشت.

با این حال آن‌قدرها كه به نظر می‌رسید از این جوانان استفاده نمی‌شد تا این نگرانی در بین برخی اهالی والیبال ایجاد شود كه شاید كولاكوویچ بیشتر به صورت نمادین و برای بستن دهان منتقدان، پسران جوان والیبال را با خود به لیگ ملت‌ها برده است و درواقع به آن‌ها اعتقاد ندارد و مانند بسیاری از مربیان تنها به دنبال كسب نتیجه به هر قیمتی است. اما این تصور نادرست در ادامه این مسابقات و در هفته سوم لیگ ملت‌ها به طور كلی رد شد. جایی كه ایگور كولاكوویچ در دیدار مقابل تیم ملی برزیل -تیمی كه در رنكینگ نخست جهان ایستاده است- دست به ریسكی بزرگ و البته موفق زد.

نتیجه مثبتِ اعتماد به كم‌تجربه‌های باانگیزه / والیبال ایران در سربالایی بازگشت به اوج

**برزيل و لهستان مبهوت چهره‌هاي جديد

استفاده از بازیكنان جوان نظر امیرحسین توخته ، مرتضی شریفی ، صابر كاظمی و محمدرضا حضرت پور در تركیب اصلی و از همان ست ابتدایی، تصمیمی بود كه ایگور با شجاعت تمام در دیدار مقابل زردپوشان برزیل گرفت. فرهاد قائمی و سعید معروف نیز دو بازیكنی بودند كه در كنار این نفرات جوان مقابل برزیل صف آرایی كردند و در تمام دقایق بازی شاگردان قدرتمند «دال زاتو» را تحت فشار قرار دادند. هرچند تیم ملی والیبال ایران در این مسابقه و در پایان پنج ست نفس گیر مقابل قهرمان جهان بازنده شد اما مربی مونته‌نگرویی تیم ملی والیبال ایران را از آزمون مهمی سربلند خارج كرد.

بازیكنان جوان والیبال ایران در نبرد با برزیل نشان دادند كه اگر میدان كافی در اختیار داشته باشند، می‌توانند پتانسیل بالای خود را با چاشنی انگیزه و انرژی جوانی به نمایش بگذارند و سرسخت‌ترین تیم‌های جهان حتی برزیل ِ پرقدرت را خشمگین كنند. كاظمی، توخته، حضرت پور و شریفی بازیكنانی بودند كه سال گذشته و در تركیب تیم ملی والیبال نوجوانان ایران موفق شدند در مسابقات قهرمانی نوجوانان جهان، به مقام قهرمانی دست پیدا كنند و به تاریخ‌سازان والیبال ایران تبدیل شوند.

در هفته چهارم نیز این فرصت بار دیگر به بازیكنان جوان تیم ملی داده شد. این بار در نبرد با تیم قدرتمند دیگری به نام لهستان. تركیب ابتدایی ایگور كولاكوویچ مقابل لهستان نشان از این داشت كه این مربی مونته نگرویی بار دیگر بستری فراهم كرده است كه بازیكنان جوان خود نظیر پوریا یلی كه خیلی‌ها او را امید اول آینده پست پشت‌خط‌زن می‌دانند، را محك بزند.

نمایش خوب تیم ایران مقابل لهستان كه تركیبی از بازیكنان جوان و با تجربه را در كنار هم داشت، نشان داد كه والیبال ایران با تزریق قطره چكانی نفرات جوان‌تر  می‌تواند رفته رفته به روزهای خوب خود باز گردد و باز تیمی باشد كه در دنیای والیبال حریفی سخت به شمار برود.

نتیجه مثبتِ اعتماد به كم‌تجربه‌های باانگیزه / والیبال ایران در سربالایی بازگشت به اوج

**نسلي طلايي در راه واليبال

اعتماد به بازیكنان جوان و حضورشان در نبرد مهمی مانند لیگ ملت‌ها كه تیم‌های قدرتمند و ستاره‌های نام آشنای والیبال در آن حضور دارد، تجربه گرانبهایی برای این پسران و این آینده‌های والیبال به ارمغان می‌آورد. این بازیكنان كه حالا در قامت تیم ملی بزرگسالان نیز درخشش خوبی داشتند، این امید را در دل اهالی والیبال زنده كردندكه نسل طلایی دیگری در راه است. نسلی كه اگر در مسیر درست قرار بگیرد و بر مبنای اصول و چشم‌اندازهای تعیین شده گام بردارد،

توانمندی این را خواهد داشت كه بتواند راه پیشین والیبال و نسل قبلی را ادامه دهد.همچنین ایگور كولاكوویچ كه در طول یك سال قبل همواره مورد نقدهایی از سوی كارشناسان و برخی مربیان قرار می‌گرفت نیز نشان داد كه تفكر درستی در زمینه جوان كردن تیم ملی دارد و در این مسیر با برنامه گام برمی‌دارد. هنوز یك هفته به پایان لیگ ملت‌های والیبال باقی مانده است و سرمربی مونته‌نگرویی والیبال ایران كمامان فرصت دارد كه بتواند با بسترسازی برای بازیكنان جوان خود،‌آن‌ها را به چالش‌های مهمی دعوت كند و در نبردهای حساس و رسمی محك بزند.

مسابقات لیگ ملت‌ها كه همان لیگ جهانی سابق با برخی تغییرات كلی است، با توجه به سبك و سیاقی كه در نحوه برگزاری دارد، بهترین فضای ممكن را فراهم می‌كند تا ترس بازیكنان جوان در مواجهه با ستاره‌های والیبال جهان و تیم‌های قدرتمند، ریخته شود و كوله‌بار تجربه آینده‌های والیبال ایران را پربارتر كند. شانسی كه این روزها ایگور كولاكوویچ به بازیكنان جوان خود داده است و نتیجه این اعتماد را نیز به زودی خواهد گرفت

در روزهایی كه همه جا سخن از بی انگیزگی و والیبال‌زدگی ستاره‌های فعلی تیم ملی به گوش می‌رسد و به لزوم كنار گذاشته شدن تدریجی آن‌ها اشاره می‌شود،نمایش درخشان و سرشار از انگیزه مردان جوان والیبال در تركیب تیم ملی ، امیدبخش آینده والیبال ایران است. امیدبخش رشته‌ای كه در سال‌های اخیر با رشد چشمگیر خود ، الگویی برای سایر رشته‌های ورزشی به شمار می‌رفته و برای حفظ جایگاه خود نیاز مبرم به جاری شدن خون تازه در رگ‌هایش دارد.

گزارش از پرتو جغتایی

انتهای پیام/

بامدادي كه قهرمان جهان مغلوب واليبال ايران شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار