رئیس جمهور ترکیه وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات ۲۴ ژوئن وضع فوق العاده را که در این کشور برقرار است، بلافاصله لغو کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه،  رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات ۲۴ ژوئن وضع فوق العاده را که بعد از کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ در این کشور برقرار است، بلافاصله لغو کند.

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد اگر خدا بخواهد نخستین کاری که انجام خواهیم داد لغو وضع فوق العاده است.

رجب طیب اردوغان کمی قبل اعلام کرده بود وضع فوق العاده در ترکیه که با انتقاد مخالفان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر روبروست زمانی لغو خواهد شد که «تهدید تروریست‌ها» به صورت کامل از بین رفته باشد.

اما هفته گذشته در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری که به نظر می‌رسد پیچیده‌تر از پیش بینی‌هاست، اردوغان اعلام کرد بعد از برگزاری انتخابات، لغو وضع فوق العاده موضوعی است که احتمال دارد در دستور کار قرار گیرد.

اردوغان امیدوار است در انتخابات ۲۴ ژوئن برای یک دوره دیگر به عنوان رئیس جمهور کشورش انتخاب شود. دوره‌ای که با افزایش اختیارات رئیس جمهور بر اساس همه پرسی آوریل ۲۰۱۷ همراه خواهد بود.

لغو وضع فوق العاده اغلب از سوی احزاب اصلی مخالف مطرح می‌شود و محور اصلی تبلیغات حزب جمهوریت خلق است. محرم اینجه، نامزد این حزب در نظرسنجی‌ها احتمال دارد اردوغان را با مشکل روبرو کند.

اینجه روز پنجشنبه در توییتی نوشت: «ما بلافاصله بعد از تحلیف و آغاز به کار، وضع فوق العاده را لغو خواهیم کرد».

در همین حال رئیس جمهور ترکیه چهارشنبه شب تلاش کرد اظهارات خود را متعادل‌تر کند: «پایان وضع فوق العاده به معنی لغو کامل یا بازگشت به عقب نیست. در صورتی که ما بار دیگر شاهد تروریسم باشیم تدابیر کاملا دقیق جدیدی را اتخاذ خواهیم کرد».

در ترکیه وضع فوق العاده ۲۰ ژوئیه ۲۰۱۶ چند روز بعد از اقدام به کودتا اعلام شد. مقامات ترکیه کودتا را به فتح الله گولن که در آمریکا زندگی می‌کند و طرفداران او نسبت می‌دهند.

در این کشور در چارچوب پاکسازی در دوره وضع فوق العاده بیش از ۵۰ هزار نفر بازداشت و بیش از ۱۴۰ هزار نفر از کار برکنار یا تعلیق شدند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار