رئیس جمهور سابق افغانستان خواستار برگزاری اجلاس بن سوم برای حل مشکلات افغانستان شد.

کرزی خواستار برگزاری «اجلاس بن سوم» برای حل بحران افغانستان شدبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، حامد کرزی، رئیس جمهور سابق افغانستان خواستار برگزاری اجلاس بن سوم برای حل مشکلات افغانستان شد.

پس از تهاجم آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی، اجلاسی در بن در آلمان تشکیل شد و سنگ بنای ایجاد نظام جدید در این کشور پس از بیست سال جنگ داخلی در افغانستان گذاشته بود.در پی تشکیل این اجلاس و تشکیل دولت موقت، حامد کرزی به عنوان رئیس جمهور موقت افغانستان تعیین شد و کشورهای جهان به حمایت از این کشور متعهد شدند. در اجلاس بن دوم نیز درباره مسائل مهم افغانستان از جمله حضور نظامی آمریکا و لزوم تجدید تعهدات کشورهای جهان با افغانستان بحث و گفتگو صورت گرفت.

رئیس جمهور سابق افغانستان اکنون اکنون پیشنهاد داده است که تا اججلاس بن سوم برگزار شده تا کشورهای جهان و منطقه عدم مداخله در امور داخلی افغانستان را تضمین کنند.

حامد کرزی گفت: تنها راه پایان بخشیدن به درگیری در افغانستان تفاهم بین‌الافغانی است، باید اجلاس سوم بن برگزار شود تا کشورهای جهان و همسایگان افغانستان تضمین کنند که دیگر در امور داخلی این کشور مداخله نخواهند کرد؛ افغانستان و کشورهای همسایه می‌توانند به یکدیگر در این اجلاس اطمینان بدهند که اجازه استفاده از کشورشان را علیه یکدیگر نمی‌دهند.

حامد کرزی معتقد است که آمریکا برای تغییر روزیکرد پاکستان نسبت به افغانستان تاکنون به اندازه کافی فشار وارد نکرده است.

کرزی اظهار داشت: آمریکا و پاکستان از مذهب در برابر کمونیسم در افغانستان استفاده کردند، اما پس از شکست شوروی، پاکستان این راه را ادامه داده است؛ ما امیدواریم این رویکرد آمریکا و پاکستان تغییر کند زیرا مردم افغانستان بهای این کار را می‌پردازند.

رئیس جمهور سابق افغانستان به جنبش نجات پشتون ها در پاکستان نیز اشاره کرد و اظهار داشت: ظلم و ستم ارتش و سازمان‌های اطلاعاتی پاکستان به مردم پشتون در این کشور باعث شد تا آنها این تظاهرات را راه اندازی کنند.

وی بار دیگر از آتش بس موقت دولت و طالبن اتسقبال کرد و گفت: اقدام اخیر طالبان برای اعلام آتش بس در عید سعید فطر اقدامی مثبت است زیرا جنگ جاری در افغانستان جنگ بیگانگان محسوب می‌شود؛ برقراری آتش بس موقت بتواند زمینه ساز برقراری صلح دائمی در افغانستان شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.