معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تنها ۲۰ درصد پروانه شکار‌ها به جوامع محلی تعلق گرفته است.

80 درصد مجوزهای شکار برای شکارچیان داخلی و خارجی بودبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمید ظهرابی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در نشست خبری در خصوص مجوزهای شکار اظهار کرد: بحث های زیادی در رابطه با مجوز صید و شکار که مخالفان و موافقانی که تاثیر زیادی بر طبیعت را داشت .

وی افزود: یکی از وظایف سازمان محیط زیست حفاظت از تنوع زیستی است .

ظهرابی گفت: سه موضوع استراتژیک در رابطه با تنوع زیستی وجود دارد. از جمله این موضوعات می توان به  بهره برداری، حفاظت و تسهیل از تنوع زیستی در کنار آموزش و آگاهی به جوامع محلی می توان اشاره کرد.

وی ادامه داد: همواره یکی از دغدغه های سازمان محیط زیست محافظت از تنوع زیستی بوده است و کارهایی در همین راستا صورت گرفته است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان محیط زیست برای حفاظت از محیط زیست و تنوع زیستی نیازمند همکاری و مشارکت تمام مردم است و اعتقاد داریم بدون مردم امکان حفاظت از تنوع زیستی نخواهد بود.

وی افزود: موضوع توسعه گردشگری در مناطق تحت حفاظت محیط زیست به گونه ای بود که به نفع جوامع بومی و محلی صورت گرفت و موضع صدور مجوز نیز در همین راستا است؛ تمام هزینه های پروانه صدور برای توسعه جوامع محلی و حفاظت از آن ها خواهد شد.

ظهرابی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص صدور مجوزها دستور العملی هایی داشت؛ از جمله این دستور العمل ها موضوعات اکولاژها، شکار پایدار، تغییر قوانین شکار که از سال ۷۳ تغییر نکرده بود، افزایش مبلغ مجوزها طبق نرخ تورم و مدیریت مشارکتی در پارک ملی گلستان بود.

وی ادامه داد: حدود 80 درصد مجوزها متعلق به شکارچیان داخلی و خارجی بود و تنها 20 درصد از این پروانه شکارها به جوامع محلی با مبلغی حدود 600 هزار تا یک میلیون تومان بود.

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دوره شکار تغییر می‌کند، تصریح کرد: در سال‌های گذشته فصل شکار تنها دو ماه بود که گاه حتی در دوره جفت گیری یا آبستنی حیات وحش اتفاق می‌افتاد، اما در این دوره تاکید داشتیم که دوره شکار بیشتر شود تا به تنوع زیستی فشار وارد نشود.

وی با بیان اینکه سود حاصل از شکار باید به جوامع محلی و برای حفاظت از منطقه اختصاص یابد، گفت: از جمله ساز و کار‌های مهم برای دستیابی به این هدف صندوق ملی محیط زیست است که برای همین منظور طراحی شده است و صدور پروانه انتفاعی در همین قالب اتفاق می‌افتد.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار