تبلیغات اغوا کننده این همایشها به حدی است که داوطلبان درس خوانده و نخوانده را مشتاق شرکت در این جلسات می کند حال آنکه این روزهای پایانی برای داوطلبان بسیار مهم است و نباید اتلاف شود، بنابر همین موضوع با امیر زنده نام مشاور تحصیلی گفتگو داشتیم تا اهمیت حضور کنکوریها را در این جلسات جویا شویم.
زنده نام در گفتوگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ضرورت شرکت در همایشهای جمع بندی کنکوری بیان کرد: بهتر است درباره ضرورت شرکت کردن در این همایشها با ذکر مثالی پیش رویم؛ فرض کنیم که همایش آموزشی «کندن پوست پرتقال و تکنیکها و راهکارها» توسط یک از معلمان کنکوری برگزار شود و در این همایش ادعا میشود که شما میتوانید در بهترین و سریعترین حالت موفق شوید که پرتقالها رو پوست بکنید حالا تعداد زیادی داوطلب ثبت نام کرده اند و جمع شده اند تا بهترین تکنیک را یاد بگیرند.
وی ادامه داد: استاد با یک جعبه پرتقال میآید و چاقویی دست گرفته و رو به جمعیت در بهترین و کوتاهترین زمان پرتقالی را پوست میکند، اولین فرآیند یادگیری ما از طریق دیدن اتفاق میافتد، اما اگر معلم کنکوری در ادامه همایش به هر کدام از داوطلبها یک پرتقال دهد و بگوید شروع به تمرین کنید، همه ما خوب میدانیم که نتایج کاملا متفاوتی را مشاهده خواهد کرد.
این مشاور تحصیلی گفت: به طور کلی در هر همایش داوطلبان بعد از حضور در مراسم به چند دسته تقسیم میشوند اول آنکه عدهای از داوطلبها توانایی این کار را نشان میدهند، اما به روش ناشیانه، برخی عدهای از داوطلبان تا پیش از همایش ضوابط درسی را فراموش کرده بودند و گروهی دیگر از داوطلبان اصلا مطالب را ندیده بودند.
زنده نام بیان کرد: برای افراد در حالت اول حتما بعد از همایش مرتبا کارها تداوم دارد و در این داوطلبها کار را یاد گرفته اند، اما سرعت عمل ندارند البته باید دید در زمان باقی مانده تا کنکور چقدر میتوانند سرعت عمل خود را افزایش دهند در واقع شاید این گروه قبل از همایش هم بلد بودند، اما سرعت لازم را نداشته اند.
وی افزود: گروه دیگری از داوطلبها تا پیش از اجرای همایش یادشان رفته بوده که چطور میتوان با یک مساله کنار آمد؛ طبیعی است که همایش برای این گروه از داوطلبها جهت یادآوری تکنیک مفید بود است، اما گروه دوم از گروه اول فعلا عقبتر هستند، چون گروه اول با تمرین سریعتر رشد خواهند کرد.
این مشاور تحصیلی گفت: در گروه سوم گروه دیگری از داوطلبها اصلا با موضوعات آشنایی ندارند و این گروه ضمن کشف این تکنیک جدید معلوم است که راه زیادی تا کسب مهارت در پیش دارند.
زنده نام تصریح کرد: در کل منظور از ذکر این مثال مذکور این است که شرکت کنندگان در یک همایش کاملا سطوح دانش و مهارت متفاوتی داشته و در سادهترین تقسیم بندی به سه گروه بالا تقسیم میشوند، اما برای هر سه گروه یک وضعیت مشخص است و اینکه اگر معلم از صبح تا عصر جلوی چشم داوطلبان ۱۰۰ تا پرتقال هم پوست بکند و مرتب بپرسد فهیدید؟ اغلب جواب میشنود بله، اما تمام شرکت کنندگان فقط این تکنیک را مشاهده کرده اند و این برای یادگیری بسیار کم است
این مشاور تحصیلی با بیان اینکه یک کنکوری موفق با فقط بلد بودن نتیجه نخواهد گرفت، گفت: البته معلم با فقط یاد دادن تا انتهای همایش نتیجه گرفته است و داوطلبان باید برای کسب مهارت لازم پشتکار داشته باشند پس توجه داشته باشید که اگر در همایشها شرکت میکنید باید به اندازه حجم مطالبی که مشاهده کرده اید زمان کافی برای تمرین بگذارید در غیر این صورت چنین همایشهایی فایده ندارد.
انتهای پیام/