مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استانداری کرمان گفت: هیات دیپلماتیک سفرا و دیپلمات‌های ۱۱ کشور از چهارم تا ششم تیرماه به استان کرمان سفر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حمید ملانوری سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان در دیدار با سرپرست دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران گفت : یکی از اهداف شکل گیری انقلاب در ایران، حمایت از ملت‌های مظلوم و کسانی است که به دلیل ظلم برخی کشور‌ها به کشور ما پناه می‌آورند.

وی اظهارداشت: با وجود اینکه برخی کشور‌های دنیا موج ایران هراسی را به راه انداخته اند، اقدامات بشردوستانه ایران اسلامی سندی است که نشان می‌دهد در حوزه رعایت حقوق شهروندی در ایران گام‌های اساسی برداشته شده است.

وی گفت: ورود تعداد قابل توجهی اتباع در قالب پناهنده تاثیر بسیار زیادی روی اقتصاد، اشتغال، امنیت، و مباحث فرهنگی و اجتماعی هر جامعه می‌گذارد و ایران اسلامی نیز از این موضوع مستثنی نبوده است.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان با تاکید بر اینکه کشور جمهوری اسلامی ایران با اقدامات خود در سال‌های اخیر کمک بزرگی به امنیت منطقه کرده است، گفت: استان کرمان یک سوم پناهندگان کشور افغانستان را در خود جای داده است و حدود ۳۵۰ هزار اتباع افغان در این استان حضور دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ هزار دانش آموز و ۵۵۰ دانشجوی افغان در مدارس و دانشگاه‌های استان کرمان مشغول به تحصیل هستند.

وی تاکید کرد: در حالی که امروز یکی از دغدغه‌های همه کشور‌ها از جمله کشور ما افزایش اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است، تعداد قابل توجهی از مشاغل ما در حوزه کشاورزی، کارگاهی، ساختمانی و .. در اختیار اتباع افغانستان قرار گرفته است.

ملانوری بیان کرد: در موضوع سلامت نیز در شهر‌هایی که تعداد قابل توجهی اتباع بیگانه دارند، مراکز درمانی ویژه ایجاد شده است و کمساریای عالی پناهندگان نیز در این حوزه همکاری خوبی داشته است.

وی اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران و مردم کشور رفتار مهربانانه و دوستانه‌ای با پناهندگان کشور‌های مختلف از جمله اتباع افغان داشته اند و بخشی از این بر می‌گرددبه اینکه از نظر فرهنگ دینی و ملی اشتراکات زیادی بین ایران و کشور افغانستان وجود دارد.

سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری کرمان گفت: جمهوری اسلامی برای مدیریت موضوعات مرتبط با پناهندگان هزینه‌های بالایی داده است و به تنهایی موظف به مدیریت این همه برنامه نیست و زمانی که اتفاقی در دنیا می‌افتد همه جوامع جهانی موظف هستند که موارد ایجادشده را مدیریت شود.

ملانوری افزود: لازم است کشور‌هایی که ادعای دفاع از حقوق بشر دارند و خود را داعیه دار حمایت از جوامع بشری می‌دانند در این روز‌ها با وجود وقوع جنگ‌ها در برخی کشور‌ها به کمک پناهندگان بیایند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس وظیفه اخلاقی، انسانی و دینی خود هیچ وقت دست رد به سینه هیچ پناهنده‌ای نمی‌زنیم، اظهار داشت: معتقدیم که همه انسان‌ها حق زندگی مرفه، امن و بانشاط رادارند.

ملانوری تصریح کرد: سفر هیات دیپلماتیک سفرا و دیپلمات‌های ۱۱ کشور به استان کرمان فرصتی برای برنامه ریزی و ایجاد زمینه‌های بهتر در راستای کمک به پناهندگان است و توقع داریم در این سفر به طور ویژه برای ایجاد مراکز آمشی و درمانی برای پناهندگان اقدامات اساسی برای پناهندگان انجام شود.

سرپرست دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران گفت: در حال حاضر یک میلیون پناهنده در داخل ایران حضور دارند که از این تعداد ۹۵۰ هزار افغان و ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر عراقی هستند.

ایرنیا کرنیاک ر. افزود: ۹۷ درصد از جمعیت پناهندگان در سطح شهر‌ها و ۳ درصد در مهمانشهر‌ها زندگی می‌کنند.

وی اظهارداشت: کمیسیاریای عالی سازمان ملل همیشه همکاری و مشارکت بسار خوبی با دولت ایران داشته است و بیش از ۳۵ سال است که با این کشور در حال کار هستیم.

وی با اشاره به این مطلب که اولویت کار ما در سه حوزه معیشتی، بهداشتی و سلامت و آموزش پناهندگان است، ادامه داد: با اجرای طرح بیمه سلامت با کمک دولت جمهوری اسلامی توانستیم دسترسی‌هایی را به پناهنده‌ها بدهیم و با کمک دولت و اداره اتباع موفق شده ایم مبلغ بیمه برای ۹۲ هزار پناهنده بسیار آسیب پذیر را پرداخت کنیم که قدم بسیار بزرگی بوده است.

وی عنوان کرد: به دلیل همکاری بسیار خوب با ادارات دولتی توانسته ایم سهم خوبی در ساخت مدرسه در استان‌های مختلف داشته باشیم و
در جهت آموزش تلاش برای مشارکت بیشتر داریم.

کرنیاک ادامه داد: یکی از اهداف بسیار بزرگ این است که فضا را به شکلی ایجاد کنیم که بچه‌های ایرانی و افغان بتوانند در کنار هم در مدارس تحصیل کنند.

وی گفت: در حوزه پروژه‌های معیشتی نیز تلاش می‌کنیم تا پناهندگان توانمند شوند و یکی ازکار‌های انجام شده در این حوزه این است که با همکاری فنی و حرفه‌ای عده‌ای را آموزش می‌دهیم تا در بازگشت به کشور مبدا بتوانند از این حرفه‌ها استفاده کنند.

وی بیان کرد: یکی از اهدافی که در سفر هیات دیپلماتیک سفرا و دیپلمات‌های ۱۱ کشور به استان کرمان دنبال می‌کنیم این است که به این کشور‌ها نشان دهیم که سیاست‌های دولت برای کمک بهتر و بیشتر به این جمعیت است و نیز درصدد هستیم که نشان دهیم سیاست‌های دولت ایران درباره پناهندگان چگونه اجرا می‌شود

وی اظهارکرد: سفر هیات دیپلماتیک سفرا و دیپلمات‌های ۱۱ کشور به استان کرمان همچنین تلاش می‌شود که نیاز‌های موجود نشان داده شده و حمایت‌های بیشتری جذب شود و از این رو این سفر برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد.

کرنیاک گفت: ما کاملا واقف هستیم که دولت ایران سرمایه گذاری و هزینه‌های زیادی را برای حل موضوعات پناهندگان کرده و سهم کمیساریا اندک و کم بوده است.

وی گفت: در صحبت‌های ژنو مرتبط با موضوع پناهندگان نقطه نظرات دولت ایران به صورت جدیدر موضوعات جهانی استاده می‌شود که این نقطه نظرات در ماه دسامبر امسال قرار است سیاست گذاری شود، مورد تایید قرار گیرد و به مرحله اجرا در آید.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین استانداری کرمان نیز گفت: هیات دیپلماتیک سفرا و دیپلمات‌های ۱۱ کشور از چهارم تا ششم تیرماه به استان کرمان سفر می‌کنند.

حمید شمس الدینی افزود: این هیات در پنجم تیرماه در شهرستان کرمان و رفسنجان متمرکز می‌شوند و در روز ششم تیرماه نیز در کرمان از پروژه‌های مختلف بازدید کرده و نیاز‌های موجود در حوزه پناهندگان را مورد بازدید قرار می‌دهند.

وی بیان کرد: در این سفر دیپلمات و سفیر از ۱۱ کشور حضور خواهند داشت، ادامه داد: چهار نفر از این افراد سفیر و دیپلمات اول هستند.
انتهای پیام/ی

جمهوری اسلامی به بهترین شکل از پناهندگان استقبال کرده است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.