با نگاهی به ماجرای مهاجرت گسترده اتباع افغانستانی به ترکیه می‌توان دریافت که منظور سفیر ایران از "دست داشتن برخی کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا در پس این ماجرا" و نیز مقامات ترکیه که "این سناریو امنیت و اقتصاد ترکیه را هدف قرار داده است" چیست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابراهیم طاهریان سفیر ایران در ترکیه طی مراسم افطاری که دیروز یکشنبه با اهالی رسانه این کشور برگزار شد، درباره همکاری‌های تهران ــ آنکارا سخن گفته و یادآور شده بود که مسائل منطقه با همکاری دو کشور قابل حل هست.

سناریوی مهاجرت گسترده اتباع افغانستانی به ترکیه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

وی یادآور شده بود که درباره موضوع پناهندگان افغانستانی به ترکیه نیز ایران و ترکیه در حال همکاری هستند و اگر همین الآن مسائل افغانستان حل شود، مسائل پیش‌آمده منطقه‌ای در این خصوص نیز بلافاصله حل خواهد شد که البته در پس این مسائل برخی کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا قرار دارند.

در این خصوص باید گفت که ورود مهاجرین افغانستانی به ترکیه از سال گذشته رشد و شدت بیشتری یافته است. در حالی که به‌گفته مسئولان اداره مهاجرت افغانستان به‌طور متوسط سالانه چند هزار نفر به ترکیه مهاجرت می‌کنند، در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی میزان مهاجرت افغان‌ها به ترکیه به‌سرعت افزایش یافته و به بیش از 20 هزار نفر تنها در چند ماه رسیده که در مجموع طی 5 ماه گذشته 30 هزار نفر را شامل می‌شود. از این تعداد تاکنون 7 هزار نفر با هواپیما به کشور خود بازگردانده شده‌اند.

از مدتی پیش ترکیه کار ساختن دیواری مرزی با ایران را نیز آغاز کرد. مقامات ترک گفتند که دلیل ساختن این دیوار مرزی، جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی افغانستانی‌ها از ایران و تردد تروریست‌ها است.

سناریوی مهاجرت گسترده اتباع افغانستانی به ترکیه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اردیبهشت ماه بود که "سلیمان سویلو" وزیر کشور ترکیه طی مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت: با تکمیل دیوار مرزی 144کیلومتری در مرز ایران، از ورود پناهجویان غیرقانونی افغانستانی و نیز از تردد تروریست‌ها در مرز دو کشور ایران و ترکیه جلوگیری می‌شود.

وی افزود: تاکنون هفت هزار و 100 پناهجوی غیرقانونی افغانستانی که از مرزهای ایران وارد ترکیه شده‌اند، به کابل بازگردانده شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، مجموع پناهجویان بازگردانده‌شده به کابل به حدود 10 هزار نفر برسد.

سویلو تأکید کرد: با پایان یافتن و تکمیل دیوار در مرز با ایران، هم از تردد بسیاری از عناصر تروریستی در مرز جلوگیری می‌شود و هم از ورود 2میلیون پناهجوی افغانستانی که رغبت آمدن به ترکیه را دارند، ممانعت خواهد شد.

"بکیر بوزداغ" معاون نخست وزیر ترکیه نیز چندی پیش در سخنانی گفت: ما هیچ رویکرد منفی نسبت به برادران افغانستانی خود نداریم، اما مهاجرت‌های غیرقانونی هم به امنیت آنها و هم به امنیت کشور و مردم ما آسیب می‌زند و مجبور به اتخاذ تدابیر لازم هستیم.

همزمان با آغاز اقدامات دولت ترکیه برای بازگرداندن پناهجویان افغان، "بینالی ییلدریم" نخست وزیر ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی در کابل اظهار کرد: عدم ثبات و بحران داخلی در افغانستان و وقوع جنگ در سالهای اخیر در سوریه و عراق، باعث هجوم سنگین پناهجویان این کشورها به ترکیه شد که میان آنها شمار زیادی از تروریست‌ها نیز حضور داشتند و جامعه ما را با مشکلات و تهدیدات امنیتی مواجه کردند.

«متین چراباتیر» رئیس مرکز تحقیقات پناهندگی و مهاجرت ترکیه نیز در این خصوص می‌گوید: در سه ماه اخیر بیش از 20هزار پناهنده افغانی از مرز ایران وارد خاک ترکیه شده‌اند که تعداد کمی از آن‌ها افغانی‌های مقیم ایران هستند و اغلب مستقیماً از افغانستان به ترکیه آمده‌اند.

بسیاری از این مهاجران در مرز ایران و ترکیه به‌‌صورت پیاده وارد شهرهای ایغدیر، آغری و وان می‌شوند و هزاران نفر از آن‌ها در شهر ارزروم خودشان را به کمپ اسکان موقت مهاجران معرفی می‌کنند.

بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان، 170 هزار افغانی تا پایان ماه مارس سال جاری، درخواست پناهندگی خود را به‌‌صورت رسمی در دفتر این کمیساریا در ترکیه به‌‌ثبت رسانده‌اند.

مسئول اداره‌کل مهاجرت ترکیه نیز در این خصوص چند بار به ایران سفر کرده و با همتایان ایرانی خود در خصوص مهاجرت غیرقانونی اتباع افغانستان از طریق ایران گفت‌وگو و رایزنی داشته و اقداماتی را به‌انجام رسانده‌اند که از جمله آنها تشدید تدابیر امنیتی از سوی ایران برای جلوگیری از تردد مهاجران غیرقانونی افغانستانی در مرزهای مشترک دو کشور است.

اما چندی پیش نشریه ینی‌شفق طی گزارشی، روایتی متفاوت را از آنچه تاکنون منتشر شده بیان کرد.

طبق این گزارش در پس این ماجرای تراژیک به‌ظاهر انسانی دستهای پشت‌پرده "جان باس" سفیر آمریکا در افغانستان (که پیشتر سفیر این کشور در ترکیه بود) و نیز سفیر امارات در میان است. این افراد ضمن تشویق مهاجرین افغانستانی برای سفر به اروپا از طریق ترکیه، شبکه قاچاق انسان در این مسیر را نیز حمایت می‌کنند.

سناریوی مهاجرت گسترده اتباع افغانستانی به ترکیه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

جان باس سفیر آمریکا در افغانستان

این پروژه آمریکایی ــ اماراتی اهدافی را دنبال می‌کند که اولین آن تخریب روابط ایران و ترکیه است که در موضوع سوریه وارد روندی سازنده شده و همکاری‌های خود را تعمیق می‌بخشند.
این پروژه آمریکایی ــ اماراتی اهدافی را دنبال می‌کند که اولین آن تخریب روابط ایران و ترکیه است که در موضوع سوریه وارد روندی سازنده شده و همکاری‌های خود را تعمیق می‌بخشند.

هدف دوم این پروژه را می‌توان فشار اقتصادی و امنیتی به ترکیه با سیل مهاجران افغانستانی خواند که در پی تشدید اختلافات بین ترکیه با آمریکا و برخی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس شکل گرفته است.

هدف سوم این پروژه که از سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به‌خصوص امارات دنبال می‌شود، انتقال اعضای طالبان و القاعده در قالب مهاجران افغان به ترکیه است تا این کشور را دچار ناامنی کنند. بعد از ماجرای تحریم قطر و کمک ترکیه به شکست این محاصره، امارات تصمیم به تنبیه ترکیه گرفته است.
هدف سوم این پروژه که از سوی کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به‌خصوص امارات دنبال می‌شود، انتقال اعضای طالبان و القاعده در قالب مهاجران افغان به ترکیه است تا این کشور را دچار ناامنی کنند. بعد از ماجرای تحریم قطر و کمک ترکیه به شکست این محاصره، امارات تصمیم به تنبیه ترکیه گرفته است.

امارات همان‌طور که مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه چندی پیش اعلام کرد نیز، در ماجرای کودتای این کشور نقش‌آفرین بوده و 3 میلیارد دلار به این کودتا کمک مالی کرد تا محقق شود.

در این ماجرا نیز گفته می‌شود که امارات حتی حاضر شده هزینه مالی انتقال پناهندگان افغانستانی به ترکیه را برای شبکه‌های قاچاق انسان تأمین کند.

طبق این گزارش، از زمان انتصاب جان باس به‌عنوان سفیر جدید در افغانستان در تیر ماه سال گذشته، شرایط امنیتی این کشور بحرانی شده که همین موضوع یکی از دلایل اصلی مهاجرت گسترده مردم به کشورهای دیگر به‌خصوص ترکیه و اروپا است.

با کنار هم قرار دادن این موارد می‌توان دریافت که منظور سفیر ایران در ترکیه از "دست داشتن برخی کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا در پس این ماجرا" و نیز مقامات ترکیه که "این سناریو امنیت و اقتصاد ترکیه را هدف قرار داده است"چیست و چرا ایران و ترکیه برای مقابله با این رویداد همکاری‌های گسترده‌ای را در پیش گرفته‌اند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

بررسی دلایل مهاجرت اتباع افغانستانی به ترکیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار