مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: باید به وضعیت کنونی تالاب گاوخونی حساس بود وگرنه تبعات خشکی تالاب بخش عظیمی از کشور را در بر خواهد گرفت.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،سید رحمان دانیالی امروز در نشست خبری تأکید کرد: بررسی وضعیت احقاق حق‌آبه تالاب گاوخونی بعد از مسأله آب آشامیدنی اولویت دوم استان است و باید برای آن هم مطالبه جدی داشت و روند رسیدگی به آن را تسریع بخشید.

 به گفته وی، طرح‌های مطالعاتی خوبی بر روی وضعیت تالاب گاوخونی انجام شده ولی در خصوص شیوع سرطان در اصفهان و استان‌های دیگر و اثرات خشکی تالاب گاوخونی وظیفه دانشگاه علوم پزشکی است که نتایج آماری پژوهش‌های خود را که موظف به انجام آن‌ها است، ارائه کند.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: برنامه‌هایی درباره آلودگی‌های زیست محیطی مختلف خصوصاً پلاستیک در نظر گرفته شده اما بزرگ‌ترین اقدام فرهنگ‌سازی و آموزش‌های همگانی است.

وی با بیان اینکه معادن حوزه اصفهان برخی سودمند و برخی آسیب‌رسان است ، خاطر نشان کرد: دادن مجوز معادن در کشور و اصفهان روشن است، برخی دوست دارند که مجوز بدهند و میان ایجاد اشتغال و آشغال فرقی نمی‌گذارند، موازین قانونی اداره محیط زیست تا حدی بازدارنده است اما راه‌های در رو زیاد است.

دانیالی اضافه کرد: حوزه واگذاری معادن در اصفهان وجود دارد و حدود 11 درصد مناطق تحت مدیریت محیط زیست است که از دست‌درازی افراد به داشته‌های طبیعی برای نسل‌های آینده مصون مانده و حفظ شده است.

وی ابراز داشت: جلسات کارگروه کاهش آلودگی هوا در طول سال و به صورت منظم در حال برگزاری است، اقدامات خوبی هم در جهت کاهش آلودگی هوای اصفهان مانند خاموش کردن مشعل‌های مازوت‌سوز انجام شده است اما توجه و مطالبه‌گری که از طرف رسانه‌ها باید باشد، به شرایط رسیدگی به آلودگی هوای اصفهان باید سرعت بخشیده شود در غیر این صورت منتظر ایجاد شرایط باید باشیم و هرچند امسال نسبت به قبل 16 روز پاک ایجاد شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار داشت: در موضوع تخریب مناطق حفاظت شده باید آموزش حرف اصلی را بزند و علت‌های وجود مناطق حفاظت شده تبیین شود اما در مواردی ورود نیروی انتظامی اثرگذاری بیشتری داشته و اثرات برخورد این نیروی انتظامی و دستگاه قضا به خوبی دیده شده است.

وی به اقدامات محیط زیستی کارخانه ذوب‌آهن اشاره کرد و گفت: وضعیت کارخانه ذوب‌آهن نسبت به انجام طرح‌های زیست‌محیطی خود عقب‌تر است، عملی شدن این طرح های زیست‌محیطی بخشی تکلیفی و بخشی از آن دلی انجام می‌شود، اقدامات صورت گرفته لازم بوده اما کافی نیست.

دانیالی اظهار داشت: یکی از ایرادات وارد به محیط زیست استفاده نکردن از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان است البته اقدامات خوبی از جمله باز کردن درب‌های بازدید از مناطق با رعایت شرایط خاص در حال انجام است.

وی افزود: از آنجایی که شکار با کمان در اصفهان طالبان کمی دارد، شرایط خاص خود را می‌طلبد و نیازمند منطقه امن و آرام و محدوده خاصی برای استقرار شکارچی است، هنوز در این مورد پیشنهادی داده نشده اما امکان شکار با کمان برای برخی مناطق تحت مدیریتی وجود دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان تصریح کرد: قرق‌سازی اختصاصی در جهت توسعه گردشگری از بهترین کارها برای بهبود شرایط اقتصادی، اشتغال و محیط زیستی اصفهان خواهد بود.

 

انتهای پیام/م

 

نشست خبری مدیرکل محیط زیست استان اصفهان

برچسب ها: محیط زیست ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.