نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم گیری در خصوص(F.A.T.F) نیاز به مطالعه دقیق یک تا دو ماهه با مد نظر قرار دادن شروط ایران دارد.

  حیدرعلی عابدی در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، اظهار داشت: (F.A.T.F) مجموعه از کشورها هستند که با سه هدف مبارزه با پول شویی، قانون مبارزه با جرایم مالی(پارلرمو)، کنوانسیون تامین مالی تروریست ها قوانین ویژه ای را تایید و تصویب می کنند.

وی تصریح کرد: گروه مذکور، هر سال بیانیه منتشر و میزان شفافیت بانک ها را اعلام می کنند که این تصمیم مبنای قضاوت سایر کشورهای جهان با آن بانک های مدنظر کنوانسیون می شود. به طور مثال وقتی(F.A.T.F)، بانک های کره شمالی را در لیست سیاه قرار می دهد خودش به صورت مستقیم در خصوص همکاری سایر کشورها با بانک های این کشور ورود پیدا نمی کند اما کشورهای  دیگر از تبادل مالی بانک های مذکور ترس دارند.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ادامه داد: در این بحث یک سری نقطه نظرهایی پیش می آید که باعث به وجود آمدن اختلاف نظر می شود  از جمله اینکه تعریف ترورسیم چیست؟

عابدی با اشاره به اینکه طبق تعریف سازمان ملل سه گروه داعش، القاعده و طالبان تروریسم محسوب می شوند، افزود: برخی از کشورها مبنای تصمیم گیری در این خصوص را منوط به تعریف آمریکا از تروریسم می دانند که مبنای آن تروریسم دانستن هر کشوری است که با آمریکا مخالفت می کند.

وی ادامه داد: نکته جالب توجه در این خصوص آن است که کشورهایی مثل لبنان، سوریه، عراق این موضوع را پذیرفتن و تا به حال مشکلی برای آن ها پیش نیامده است.

به گفته این عضو مجلس شورای اسلامی، دیدگاه دیگر می گوید که هر کشوری به صورت جداگانه در این خصوص تصمیم گیری کند و یک تعریف از تروریسم ارایه دهد.

وی ادامه داد: طبق ماده یک لایحه ای که امروز به مجلس ارایه شده است، باید به تعریف شورای امنیت کشور در خصوص تروریسم استناد شود.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: مخالفان این ماده بر این اعتقادند که ممکن است (F.A.T.F) تعریف شورای امنیت کشور ایران را نپذیردکه در صورت این مخالفت و طبق بند دیگر از این کنوانسیون ایران اجازه دارد کلا از این کنوانسیون خارج شود.

رسانه ها جلسه مناظره برگزار کنند

به گفته عابدی طی کردن مراحل قانونی در این خصوص نیاز به دو تا سه سال زمان دارد که فرصت خوبی را برای تصمیم گیری خوب دارد چرا که هدف ما تامین منافع کشور است.

وی با اشاره به اینکه وظیفه رسانه ها و مراکز علمی مطالعه در خصوص(F.A.T.F)، مبارزه با پول شویی، پالرمو،تامین مالی ترویسم و ارائه نظرات موافق و مخالف خود است تا با ارایه دیدگاه های خود همه دلسوزان کشور را در تصمیم گیری صحیح یاری دهند و از دادن شعارهای حزبی و گروهی و تخریب یکدیگر جلوگیری کنند.

تصمیم گیری در خصوصF.A.T.F نیاز به مطالعه دو ماهه دارد

این عضو مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در خصوص نظر خود گفت: در این خصوص تصیمی نگرفتم و و نیاز به مطالعه دقیق یک تا دو ماهه با مد نظر قرار دادن شروط ایران دارم.

عابدی در پایان گفت: پیام من به دانشجویان این است که با دعوت موافقان و مخالفان جلسات مناظره برگزار کنند و سطح علمی کشور را بالا ببرند.

وی در خصوص تاثیر مستقیم تحریم های آمریکا در این کنوانسیون، گفت: این موضوع دو مقوله جدا است و هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارد.

 

انتهای پیام / س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.