معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس گفت: ۴۸۰ هزار بی‌سواد مطلق در استان فارس وجود دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عیسی ملک‌پور معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش فارس بیان کرد: ۵۳ درصد از دانش‌آموزان به دلیل اقتصادی، ۳۵ درصد اجتماعی، طلاق و اعتیاد والدین، ۷ درصد ناتوانی جسمی و ۵ درصد به علت آموزشی، موفق به حضور در مدارس ابتدایی نیستند.

وی با اشاره به اینکه برای مقابله با ترک تحصیل دانش‌آموزان مقطع ابتدایی علاوه بر حل مشکل اقتصادی و اجتماعی نیاز به سرمایه‌گذاری نیز است، افزود: در کنار جمعیت ۸ میلیون بی‌سواد مطلق بیش از ۱۰ میلیون کم‌سواد در حد ابتدایی معضل بزرگ فرهنگی و اجتماعی را در کشور وجود دارد.

معاون سوادآموزی فارس تصریح کرد: عمده‌ترین دلایلی که کودکان ۶ سال را نمی‌توان به‌طور کامل زیرپوشش قرار داد موارد قانونی است، که تمام قوانین مرتبط با رایگان بودن آموزش است.

وی ادامه داد: در قانون اجبار افراد برای ثبت‌نام در دوره ابتدایی وجود ندارد و در این راستا همه ساله تعدادی به‌عنوان بازمانده از تحصیل به بی‌سوادان جامعه اضافه می‌شود.

ملک‌پور اضافه کرد: همه ساله در کشور ۲ درصد از واجدان شرایط در دوره ابتدایی بازمانده از تحصیل می‌شوند و قانون حمایت از کودکان، تحصیل را حق کودک دانسته و اگر والدین از رفتن فرزندشان به مدرسه ممانعت کند باید تحت تعقیب قرار گیرید.

معاون سوادآموزی فارس با بیان اینکه نهضت سوادآموزی علاوه بر سیستم، از طریق تامین آموزش‌دهنده، کتاب و نوشت‌افزار به صورت رایگان در خدمت بی‌سوادان و افراد باقیمانده از تحصیل است، اظهار کرد: برای جذب افراد آموزش‌دهنده و فراگیران، نهضت سوادآموزی به ازای قبولی هر نفر فراگیر حدود ۸۱۰ هزار تومان و ۱۴۰ هزار تومان به افراد فراگیر به‌عنوان هدیه نقدی پرداخت می‌شود.
ملک پورگفت: در سطح کشور ۶۵ هزار نفر و در فارس ۵ هزار آموزش‌دهنده وجود دارد که از این تعداد ۸۵ تا ۱۰۰ درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد به بالا بوده و تمام فعالیت‌های سوادآموزی از طریق برون‌سپاری به موسسه‌ها و تشکل‌های طرف قرارداد انجام می‌شود.

معاون سوادآموزی فارس بیان کرد: در سطح کشور حدود ۵۷۰ موسسه و در فارس ۵۰ موسسه طرف قرارداد اداره‌های آموزش پرورش مشغول فعالیت‌های آموزشی هستند و بر اساس سرشماری سال ۵۵ حدود ۴۷ و نیم درصد باسواد در کشور وجود دارند که این رقم در سال ۹۵ به ۶ و ۸۷ دهم درصد افزایش‌یافت که این رقم در استان فارس به ۷ و ۸۸ دهم درصد معادل ۱ و ۱ دهم درصد و بالاتر از میانگین کشوری بوده است.
انتهای پیام /ت

وجود بی سواد مطلق در فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار