پایگاه اینترنتی مورنینگ استار در گزارشی به تحلیل روش دونالد ترامپ برای تصمیم‌گیری درباره خروج از توافق هسته‌ای ایران (برجام) پرداخت.

مورنینگ استار: روش تصمیم گیری ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران چه بود؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه مورنینگ استار در گزارشی نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قرار است پس از یک سال لفاظی و تنش با پیونگ‌یانگ برای مذاکره درباره فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی با رهبر این کشور دیدار کند.

به نظر می‌رسد ترامپ به انجام ریسک‌های بزرگ تمایل دارد. برای مثال به مدت یک سال اظهارات تنش‌آمیزی با رهبر کره شمالی رد و بدل کرد، با خروج از توافق هسته‌ای ایران سران کشور‌های اروپایی را آزرده کرد، تعرفه‌های تنبیهی برای متحدان آمریکا در نظر گرفت و رئیس جمهور روسیه که رقیب همیشگی آمریکا بوده را به نشست گروه هفت دعوت کرد.

پیشنهاد ترامپ برای شرکت روسیه در نشست گروه هفت، امتناع او برای امضای بیانیه مشترک این گروه و بی احترامی به «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا که میزبان این نشست بود هم پیمانان آمریکا را متعجب کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی برخی از تصمیمات سیاست خارجی دونالد ترامپ را در ۱۶ ماه ریاست جمهوری او بررسی کرد و روش کار او در توافق‌های بین المللی را تشریح کرد. در ادامه این گزارش به شیوه تفکر ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای ایران پرداخته شده است:

«خودم به تنهایی درستش می‌کنم»

ترامپ در سال ۲۰۱۶ در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان اعلام کرد «خودم به تنهایی درستش می‌کنم». بیست و دو ماه بعد او به تنهایی پشت یک میز چوبی کوچک در کاخ سفید نشسته است. تنها چند نفر از مقاماتی که در حلقه دوستان نزدیک او بودند از دور او را در حالیکه کشورش را از توافق هسته‌ای ایران خارج می‌کرد، تماشا می‌کردند. او می‌خواست جهان او را ببیند که به تنهایی خودکارش را روی کاغذ می‌کشد و فرمان خروج از برجام را امضا می‌کند.

این اقدام فردی ترامپ نشان دهنده تمایل او به انجام اقدامات یک جانبه زیاد است. اینگونه اقدامات با رویکرد هفت کشوری که به طور چند جانبه توافق هسته‌ای ایران را محقق کردند، تضاد دارد. این کار ترامپ نشان داد که او می‌خواهد آمریکا به تنهایی یک ابرقدرت باشد و آماده کنار گذاشتن گذشته و هم پیمانانش به نفع آمریکا است.

ترامپ در ماه ژانویه در حالیکه در اتاق بیضی نشسته بود به دستیارانش گفت: تمدید توافق ایران را امضا نخواهد کرد، اما شش ماه بعد دوباره توافق ایران را تمدید کرد.

به گفته «باب کورکر» رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا، ترامپ واقعا فکر می‌کرد باید از توافق هسته‌ای ایران خارج شود و دلش نمی‌خواست مذاکرات درباره این توافق موفقیت آمیز باشد. تعدادی از سران کشور‌های اروپایی در ماه آوریل به واشنگتن رفتند تا از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران پیشگیری کنند، اما پس از ملاقات ترامپ گفتند او تصمیمش را گرفته است. در نهایت ترامپ از توافق هسته‌ای تهران خارج شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
خودش به تنهایی از برجام خارج شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
خدا این ترامپ نادان را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
ازاول اصلا توافقی با امریک نبوده اون خارج بود فقط حالا گفته من نیستم
آخرین اخبار