ناصر آقایی مشاور کارگردان نمایش «تله موش» گفت:تئاتر های امروزی سلیقه مخاطب را به سمت طنز سطحی هدایت می کنند.

به گزارش حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ناصر آقایی مشاور کارگردان نمایش «تله موش» در مورد ریسک اجرای آثار جنایی و پلیسی در تئاتر گفت:نمایش «تله موش» فی نفسه در انگلستان تبدیل به یک برند شده است. از سال 1952 تا امروز شاید نزدیک به 27 یا 28 هزار اجرا داشته که البته این موضوع را جایی خوانده ام و باید به این موضوع توجه داشت که جامعه انگلستان جامعه ای نیست که مثل آمریکا مسائل جنایی را خیلی راحت هضم کند».

وی گفت: «در انگلستان نویسندگانی در یک برهه خاص مثلا نیمه دوم قرن نوزدهم، نوشته هایی دارند که شاید از روی دست هم کپی می کردند، اما ماهیت مشترکی داشتند که تعلیق در مسائل جنایی بود. از این دست می توان از دونل دوین نام برد که شرلوک هولمز را می نوشت، جی بی پرسلی که نمایشی مثل «بازرس وارد می شود» را نوشت، پاتریک هملیتون که «چراغ گاز» را در کارنامه دارد و همچنین آگاتا کریستی همه اینها تقریبا هم عصر هستند. چرا در جامعه ای که اینقدر آرام است، چنین موضوعاتی مورد توجه قرار می گیرد؟ چرا «تله موش» در مدت زمانی که در انگلستان روی صحنه بود، فقط برای انگلیسی ها نبود، بلکه توریست ها هم مخاطب آن بودند!».

آقایی افزود: «تاجایی که من می دانم حتی بلیت های این نمایش یک ساله پیش فروش می شود. سالها قبل که این نمایش را در انگلستان دیدم، حقیقتا چیز خاصی در آن نبود. اینکه چرا این نمایش تبدیل به یک برند شده، چرا اینهمه برایش سرمایه گذاری می کنند؟ این مسئله سبب می شود که من به فکر فرو روم و ببینم چه دلیلی می تواند وجود داشته باشد. حقیقتا من پاسخ مشخصی برایش پیدا نکردم».

مشاور کارگردان نمایش «تله موش» گفت: «ما در ایران نمایش های گوناگونی داریم و می توانیم اثری پلیسی مثل«تله موش» هم داشته باشیم. مگر رومئو و ژولیت با فرهنگ ما هم خوانی دارد؟ اما آن را اجرا می کنیم».

وی در مورد استقبال مخاطب از نمایش پلیسی توضیح داد: «این سوال را باید از کارگردان نمایش بپرسید. او این متن را انتخاب کرده و همه چیز را پرورش داده و حتی در متن هم دست برده است. او سعی کرده به نوعی بازنویسی متن را انجام دهد که آن را تبدیل به اثر جذاب تری برای مخاطب ایرانی کند».

آقایی گفت: «درمتن بازنویسی شده، تعداد زیادی قتل صورت می گیرد که در نمایش اصلی اصلا اینطور نیست. همان طور که بیننده ایرانی فیلم هایی با ژانر مختلف می بیند می تواند در تئاتر هم، چنین چیزی را تجربه کند و من منافاتی نمی بینم. در هر اثر نمایشی که کشش وجود داشته باشد و مخاطب را همراه کند، می توانیم موفقیت آن را پیش بینی کرد و ژانر نمایش «تله موش» هم از این دست است».

وی با بیان اینکه تئاتر های امروزی سلیقه مخاطب را به سمت طنز سطحی هدایت می کنند،در مورد بازخوردها نسبت به نمایش «تله موش» گفت: «ممکن است که آثاری با ارائه دادن طنز سطحی تماشاگران را جذب کنند. تماشاگران طبیعتا به اینطور آثار علاقه دارند. اصولا اقبال نمایش های طنز بیشتر است. کسانی که به دیدن این نمایش آمده بودند اکثرا مخاطبان تئاتری نبودند و همان قشری بودند که پای تلویزیون هم می نشینند که با آثار طنز همراه شوند و بخندند. بنابراین این میزان سنجی برایم خیلی مطرح نیست».

لازم به ذکر است؛ نمایش« تله موش» به کارگردانی سیاوش اسد و تهیه کنندگی لیلا اسماعیلی هرروز ساعت 22:30 دقیقه در تماشاخانه شهرزاد به روی صحنه می رود.

انتهای پیام/

برچسب ها: تئاتر ، کارگردان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.