بنای تاریخی –مذهبی، مسجد مدرسه حیدریه، نگین هزار ساله محله بلاغی ساماندهی و مرمت می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: مرحله جدید ساماندهی و مرمت این بنای ارزشمند تاریخی در سه فاز به صورت همزمان از اوایل خرداد آغاز شده است.

به گفته محمدعلی حضرتی، فاز اول شامل ساماندهی و مرمت بام شیروانی مسجد و آمفی تئاتر است که در این مرحله اصلاح آبراهه‌ها، برداشت ورقه‌های فرسوده بام، مرمت زیرسازی چوبی و نصب مجدد ورقه‌های جدید انجام خواهد شد.

وی افزود: مرمت نمای خارجی مسجد شامل مرمت موضعی طاق‌ها، برداشت آجر‌های فرسوده و جایگزینی آجر‌های مناسب، پاکسازی لایه‌های سیمانی دیواره شرقی و بندکشی مجدد، اصلاح کانال رطوبتی دیواره ضلع غربی، جمع کردن نخاله‎های قواره ضلع جنوبی و کف سازی محوطه جلوی مسجد است و همچنین مرمت فضای داخل مسجد شامل گوشه سازی‌ها و دوخت و دوز ترک‌ها در پیشانی شمالی بالای سر در ورودی مسجد نیز در فاز دوم به اجرا در می‌آید.

مدیر کل میراث فرهنگی افزود: در فاز سوم مرمت، ساماندهی پوسته خارجی دیواره ضلع غربی (حجره‌های مدرسه) در دستور کار قرار دارد که طی آن جمع شدن دیواره آجری تغییر شکل داده و آسیب دیده بر اثر رطوبت و بندکشی و اجرای مجدد با آجر متناسب صورت خواهد گرفت.

وی، هزینه اجرای این پروژه را بالغ بر یک میلیارد و نهصد میلیون ریال بیان کرد.

مجموعه مسجد- مدرسه حیدریه قزوین واقع در محله بلاغی از آثار درخشان به یادگار مانده از دوره سلجوقی است که با داشتن پیشینه غنی تاریخی، معماری برجسته و کتیبه‌های منحصر بفرد از جمله آثار ارزشمند کهن شهر قزوین به شمار می‌رود.

این اثر تاریخی با شکوه در محله بلاغی قزوین بخشی از بافت تاریخی این شهر واقع شده و در پیوند با سقاخانه، حمام بلاغی و عمارت سردار مفخم بافت سازه‎ای بی‌نظیری را ایجاد کرده است.

مسجد- مدرسه حیدریه قزوین در سال ۱۳۱۲ با شماره ۲۰۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

مرمت مسجد- مدرسه حیدریه قزوین

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار