دکتر احمد احمدی رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها، دیشب در بیمارستان امام خمینی تهران درگذشت.

درگذشت دکتر احمدی ، فقدانی برای جامعه علمی و حوزوی کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛  دکتر احمد احمدی در سال ۱۳۱۲ (۱۹۳۳ میلادی) در روستای کهکدان در ملایر به دنیا آمد. این چهره علمی کشور ،پس از فراگرفتن دروس مقدماتی به حوزه علمیه بروجرد رفت و به مدت پنج سال دروس دینی را تا اواخر سطح ۲ فرا گرفت. سپس به حوزه علمیه قم رفت و دروس تفسیر و فلسفه اسلامی را در سطوح عالی (اسفار و شفا) نزد علامه طباطبائی، درس فقه و اصول را نزد کسانی همچون روح‌الله خمینی، سید حسین طباطبایی بروجردی، سلطانی، مشکینی، محقق داماد و نجفی مرعشی فرا گرفت و همزمان دکترای فلسفه غرب را از دانشگاه تهران اخذ کرد.

دکتر احمدی از سال ۱۳۵۲ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بوده و فلسفه اسلامی و فلسفه غرب و فلسفه تطبیقی را در مقطع دکتری تدریس کرده‌است. او از مؤسسان دانشگاه تربیت مدرس است و به مدت چهارده سال رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس بود.

وی از سال ۱۳۶۰ به عنوان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت داشت. او بنیانگذار سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) بود و حدود ۳۳ سال مدیریت این سازمان را بر عهده داشت. وی همچنین از مؤسسان دانشگاه تربیت مدرس، و در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم تهران بود.

 از جمله آثار او، می‌توان به کتاب‌های «بن‌لایه‌های شناخت» (تألیف)، «مختارات من نصوص الفلسفه الاسلامیه» (تألیف)، «نقد تفکر فلسفی غرب» (ترجمه)، «تأملات در فلسفه اولی» (ترجمه) و «تأسیس مابعدالطبیعه اخلاق» (ترجمه) اشاره کرد.

در سال ۱۳۹۴ در ششمین مراسم اهدای جایزه علمی دکتر علی محمد کاردان از مقام علمی حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد برجسته فلسفه در فرهنگسرای ارسباران تجلیل به عمل آمد.درگذشت دکتر احمدی ، چهره شاخص علمی کشور، فقدانی در جامعه علمی

 این عالم فرهیخته، با وجود مسئولیتهای فراوان، همیشه نیم نگاهی نیز به زادگاه خود داشت و برای توسعه همه جانبه ملایر از هیچ کوششی دریغ نمی ورزید؛ چنانکه با حضور در دانشگاه ملایر، مسائل و مشکلات این دانشگاه را از نزدیک دنبال میکردو گاهی نیز حضوری در دیدار با روسای دانشگاه، در جهت رفع این مشکلات میکوشیدکه از آن جمله میتوان به طرح توسعه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی (باغ سروری)، پژوهشکده انگور و کشمش و راه اندازی مرکز پرتودهی گاما و الکترون دانشگاه ملایر اشاره کرد.

بسیاری از مردم شهرستان ملایر، فرهیختگان استانی، جامعه دانشگاهی و دیگر استادان جامعه علمی استان همدان امروز علاوه بر ارسال پیام، فقدان این عالم فرهیخته را تسلیت گفتند.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در پیامی درگذشت روحانی عالیقدر و دانشمند حجة‌الاسلام دکتر احمد احمدی را تسلیت گفتند.در بخشی از پیام ایشان آمده است:درگذشت دکتر احمدی ،  فقدانی برای جامعه علمی و حوزوی کشور

عمر با برکت این دانش آموخته‌ی فاضل حوزه و دانشگاه یکسره در خدمت علم و تحقیق و تربیت جوانان جویای علم بوده است. مسئولیت‌های مهم این عنصر خدوم و پر کار در مسائل دانشگاهی در دوران انقلاب و جمهوری اسلامی فصل درخشانی از زندگی ایشان است.

  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در پیامی درگذشت حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت) را به خانواده آن مرحوم و جامعه دانشگاهی و حوزوی کشور تسلیت گفت.در بخشی از این پیام آمده است :

"درگذشت اندوهبار روحانی برجسته و استاد گرانقدر حجت‌الاسلام والمسلمین شادروان دکتر احمد احمدی موجب تأثر و تأسف گردید.

این ضایعه را به همه سوگواران، خانواده محترم و معزا و بویژه فرزندان آن مرحوم و نیز جامعه علمی، دانشگاهی و حوزوی کشور تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای آن مرحوم غفران الهی و علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم. "درگذشت دکتر احمدی ،  فقدانی برای جامعه علمی و حوزوی کشور

 مراسم تشییع پیکر دکتر احمد احمدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس سازمان «سمت» که ۱۸ خردادماه در بیمارستان امام خمینی (ره) تهران، به دلیل عارضه قلبی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد، روز یکشنبه ۲۰ خردادماه ساعت ۱۱:۳۰ از مقابل سازمان مطالعه و تدوین (سمت) به نشانی بزرگراه جلال آل احمد، غرب پل یادگار امام (ره) برگزار می‌شود.

همچنین در مراسمی جداگانه پیکر دکتر احمد احمدی ساعت ۱۷ همان‌روز در شهر قم از مقابل مسجد امام حسن عسکری (ع) تا حرم حضرت معصومه (س) انجام می‌شود.

مجلس ترحیم شادروان دکتر احمد احمدی بعد از ظهر روز دوشنبه ۲۱ خردادماه از ساعت ۱۴ تا ۱۵:۳۰ در مسجد نور تهران واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

درگذشت دکتر احمد احمدی رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.