برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع بررسی وضعیت بازار مسکن برگزار شد.

گفت‌وگوبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بررسی وضعیت بازار مسکن موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 19 خرداد ماه بود که با حضور پروانه اصلانی معاون دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد وزارت مسکن، راه و شهرسازی و  صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای برنامه پروانه اصلانی معاون برنامه ریزی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر تورم در بخش مسکن را دوازده ماهه در نظر بگیریم، ۳۳ درصد نیست و حدود ۱۲ درصد است؛ ادامه داد: افزایش قیمت مسکن دلایل مختلفی دارد که اصلی ترین آن افزایش قیمت ساخت مسکن است.

وی با اشاره به آمار های بانک مرکزی تصریح کرد: نرخ رشد شاخص قیمت تولید در بخش ساخت ۱۵ درصد در فروردین و ۱۵/۸ در اردیبهشت افزایش قیمت داشته است، نرخ رشد شاخص دستمزد کارگران ساختمانی ۸/۷ درصد افزایش پیدا کرده که در حدود ۲۴ درصد رشد قیمت تولید مسکن را داشتیم.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مسکن غیر عادی به نظر نمی رسد، ادامه داد: مسکن در چند سال گذشته دچار رکود در معاملات و کندی در افزایش قیمت بوده است و اگر مسکن را همپای سایر دارایی های مالی در نظر بگیریم انتظار افزایش قیمت مسکن بی راه نیست.

معاون برنامه ریزی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی افزود: ما در سال ۹۶ تنها ۵ درصد افزایش قیمت در مسکن را شاهد بودیم، در صورتی که ارز در حدود ۸۰ درصد، سهام ۲۴ درصد و خودرو در حدود ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته اند و اگر توقع داشته باشیم مسکن واکسنی نسبت به این موضوعات نداشته باشد توقع بی جایی است.

متاسفانه اقتصاد کشور بیمار است

در ادامه برنامه صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن اظهار کرد: بیشترین دلیل افزایش قیمت مسکن بستگی به اقتصاد کشور دارد که متاسفانه اقتصاد کشور بیمار است.

وی افزود: برنامه جامعی برای اقتصاد کلان کشور نداریم، از مرداد ماه سال ۹۶ آهنگ افزایش قیمت مسکن به گوش می رسید، اما پیش بینی می کردیم که افزایش نرمال و متناسب با تورم داشته باشیم، اما اتفاقات ۳ ماه آخر سال ۹۶ در موضوع اقتصادی بیشترین دلیل تلاطم بازار مسکن بوده است.

بدری ادامه داد: هر ۴_ ۵ سال شاهد رکود در بازار مسکن بوده ایم و پس از آن دچار جهش قیمت می شود، متاسفانه در کشور و در  حوزه مسکن و اقتصاد پیش بینی های لازم را نداریم.

مردم به موضوع مسکن به عنوان یک سرمایه می‌نگرند

وی تاکید کرد: مردم به موضوع مسکن به عنوان یک سرمایه می‌نگرند و زمانیکه مشاهده می کنند در بازار های دیگر ثبات اقتصادی وجود ندارد و ارزش پولشان حفظ نمی شود به سراغ مسکن می آیند.

بدری افزود: حجم نقدینگی ما در کشور ۱ تریلیون و حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان شده است و تقریبا سه برابر ۵ سال گذشته است.

وی تصریح کرد: زمانی که در عرصه تولید حفظ ارزش سرمایه مطرح نیست، مردم به سوی سرمایه گذاری مسکن می روند و زمانی که نقدینگی به سمت یک بازار سوق پیدا کند آن بازار متلاطم می شود.

در عرصه و تقاضای مسکن، برنامه نداریم

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در عرصه و تقاضای مسکن، برنامه نداریم افزود: بیشترین قشری که متضرر می شود اقشار متوسط رو به پایین جامعه است و باید به موضوع عدم وجود برنامه در دولت در حوزه اقتصاد و مسکن بیشتر توجه کنیم.

اصلانی معاون برنامه ریزی دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در ادامه برنامه افزود: از سال ۹۴ پروانه های ساختمانی رشد منفی ۴۹ درصد داشته اند و یعنی منفی ۴۹ درصد کاهش تقاضا برای ورود به بازار مسکن داشته ایم و سرمایه گذاری شروع شده در بخش مسکن منفی ۱۷ درصد بوده است.

وی ادامه داد: امروز پروانه ها رشد مثبت ۸ درصد و سرمایه گذاری های شروع شده رشد مثبت ۲۰ درصد دارند که نشان دهنده سیاست تنظیم گری در بازار است.

در ادامه برنامه خسروی رئیس اتحادیه املاک کشور از طریق گفت‌وگوی تلفنی به برنامه پیوست و با اشاره به حباب موجود در بازار مسکن اظهار کرد: مقداری در بازار حباب قیمت وجود دارد که اگر صبر کنیم به ثبات می رسد.

وی با اشاره به اینکه در بازار مسکن حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد حباب قیمت وجود دارد افزود: حباب قیمت بازار مسکن را می توان با برگزاری نشست ،جلسات و برنامه ریزی پایین آورد.

رئیس اتحادیه املاک کشور ادامه داد: زمانی که قیمت ها افزایش پیدا می کند فروشندگان عقب نشینی کرده که کار بسیار اشتباهی است و زمانی که قیمت بازار مسکن کاهش پیدا میکند خریدار ها ناز می کنند.

خسروی تصریح کرد:اکنون بهترین زمان تامین نیاز مردم در حوزه مسکن است ولی برای سرمایه گذاری باید صبر کرد.

منطقه ۵ و ۲۲ تهران به علت افزایش ساخت و ساز ها بیشتر افزایش قیمت را دارند

وی افزود: منطقه ۵ و ۲۲ تهران به علت افزایش ساخت و ساز ها بیشتر افزایش قیمت را داشته اند اما در همه مناطق تهران و شهرستان ها اینگونه نیست و ما به وسیله سامانه کد رهگیری درصد افزایش قیمت ها را رصد می کنیم.

فرشید پورحاجت نایب رئیس اتحادیه کانون انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه در سیاستگذاری های کلی بخش مسکن در کشور دچار اشتباه شده ایم افزود: ضوابط شهرسازی به گونه ای است که بخش تولید متناسب با ظرفیت و نیاز بازار نمی تواند اقدام به تولید مسکن کند.

وی با بیان اینکه پارکینگ تبدیل به معضل اساسی در تعیین مساحت آپارتمان ها شده، لذا باید متناسب با تعداد واحدها پارکینگ داشته باشیم خاطرنشان کرد: اگر متناسب با نیاز بازار مسکن، واحد تولید می کردیم در این شرایط دچار تورم ۳۰ الی ۳۵ درصدی در حوزه بازار مسکن نمی‌شدیم.

نایب رئیس اتحادیه کانون انبوه سازان کشور با اشاره به اینکه ۵۰ درصد هزینه ساخت مسکن به زمین برمی گردد به طوری که اکنون بخش تولید زمین مناسب در اختیار ندارد گفت: باید فضای کسب و کار در کشور بهبود پیدا کند، اگر بخش تولید وارد بازار می شد امروز شاید شاهد افزایش قیمت مسکن نمی شدیم.

از مهر ماه سال گذشته به دولت هشدار می دادیم که وضعیت مسکن به سمت و سوی خوشایندی پیش نمی رود

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه باید سیاست‌های روشنی در بخش مسکن تدوین شود اظهار کرد: بازار مسکن از تلاطم های موجود و مسائل سیاسی کشور تبعیت می کند ، از مهر ماه سال گذشته این هشدار را به دولت می دادیم که وضعیت به سمت و سوی خوشایندی پیش نمی رود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه اگر وضعیت به این صورت پیش برودٰ رکود تورمی بزرگی در حوزه مسکن به وجود خواهد آمد ادامه داد: تا وقتی که برنامه ای برای حوزه مسکن مخصوصاً اقشار متوسط به پایین نداشته باشیم مشکلات در این حوزه همچنان وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه دولت نرخ تورم را 9 درصد اعلام می کندٰ این در حالی است که واقعیت بازار چیز دیگری را می گوید اظهار کرد: قیمت مسکن در خیابان شهید ستاری از 7 میلیون به 12 میلیون و یا در خیابان آذری از 2/5 میلیون به 5 میلیون رسیده است، واقعیت بازار با آمار ها تفاوت اساسی دارد.

صدیف بدری با اشاره به اینکه باید اقشار متوسط رو به پایین حمایت شوند افزود: عملا از صندوق پس انداز یکم استقبالی نشده است لذا، باید از زمین های در اختیار دولت هم استفاده کرد.

پروانه اصلانی معاون دفتر برنامه ریزی و اقتصاد وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه باید سیاست‌های تشویقی تولید را همپای سیاست‌های تشویقی تقاضا در نظر بگیریم افزود: تامین منابع مالی برای بازار مسکن دشوار ، زمان‌بر و پرهزینه است، نرخ سود تسهیلات در قالب صندوق پس انداز مسکن یکم کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه در وضعیت فعلی بهترین راه ، حمایت از عرضه و تقاضا استٰ لذا به صورت مستقیم می توان بخشی از کمک هزینه اجاره بهای خانوارها را تهیه کرد افزود: سال 86 اوج تقاضای سرمایه ای را در بازار مسکن داشتیم لذا، شاخص های موجود نشان می دهد حباب بخش مسکن کوچک است.

وی با بیان اینکه در سال92 تا 96 به دلیل کنترل تورم ، توانمندی در بودجه خانوار برای عموم مردم ایجاد شد گفت: سیاست های حمایت بانکی در حوزه تسهیلات به حوزه مسکن کمک کرد به طوری که خانوارهای متوسط رو به پایین به این بازار ورود پیدا کردند، 4-5 سال است که در بخش مسکن شاهد رکود هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
من خودم بنگاه املاک دارم و به مردم عزیز می خواهم عرض کنم که ما خواهان گرانی سرسام آور مسکن نیستیم اما بعضی از مردم قیمت را بیش از حد بالا برده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
اولا ٦٠٪‏قيمت مسكن از خريد زمين كه اكه دقت كنيد اول زمين كلنكي كرون ميشه بهد واحد مسكوني دوما از برج ٤پارسال ميلگرد ١٥٠٠ تومن شده كيلويي٣٢٠٠ تومن وبتن و فوم واجر و هزينه نقشه ونظارت وپروانه هم دو سه سال ٤٠٪‏ كرونتر شده بعد كي بياد رو جه حسابي ارزونش كنه يا بكه رو اين نرخ بفروش يا اگر نفروشي بع اين قيمت تعزيرات ؟؟؟؟كسي واقعا خونه بخر بود كه سه سال تو بوق وكرنا بود اقا بخرين الان ارزونه ؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
ای کاش دیوار و شیپور را فیلتر می‌کردند که اینقدر افزایش قیمت نداشته باشیم و خدا ازشون نگذره آن املاکی هایی را که پیشنهاد قیمت بالاتر داده‌اند
Iran (Islamic Republic of)
صدرا
۱۱:۱۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
بنده خودم یک سال و نیم هستش که در غرب تهران (منطقه 5) دنبال آپارتمان هستم،دقیقا بیش از 100 درصد افزایش قیمت داشتیم. به طور مثال در بلوار فردوس شرق، از متری 6 میلیون رسیده به 12 میلیون و حتی بالاتر (در کمتر از 1.5 سال)
نمیدونم چه جوری این افزایش قیمت ها رو نادیده می گیرین و کسی نیست که به خاطر این آمارهای اشتباه این جور آدما رو محاکمه کنه.؟
دیگه تو تهران نمی شه خونه خرید. یعنی من اگه پارسال می تونستم 80 متر نوساز بگیریم امسال باید همون 80 متر رو با سن و سال حدود 20 سال بگیریم!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
سلام
مگه چقدر کار داره یه نرخنامه بر اساس امکانات ، سال ساخت و منطقه تعیین کنید و در املاک نصب کنید هرکسی هم تخطی کرد تعزیرات

نمیدونم این نیاز اساسی مردم را چرا رها کردن بحال خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
یه سری به حاشیه تهران بزنید تا ببینید فقر یعنی چی
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۰۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
عدم شناخت ونظارت مسئولان (وزیر راه ومسکن وشهرسازی )بر وضعیت مسکن .
عدم الگوبرداری از کشوری های موفق .
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۰:۵۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
وام بیشتر فشار بیشتر به مردم و تأیید این گرانی است. مالیات خانه های خالی نیز چند سال است فقط حرف می زنند و به جایی نمی رسد که نمی رسد. اصلاً چگونه می توانند اجرا کنند. کمر قیمت ها را بشکنید.
United States of America
ss
۱۰:۵۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
گرانفروش از نداشتن هم بدتره
Iran (Islamic Republic of)
a
۱۰:۵۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
باور کنید فاصله طبقاتی را در این چند سال 10برابر شد
گرانی داره بیداد میکنه همه چیز دو یا سه برابر شده ،.خدا رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۱۰:۵۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
ای داد و بیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
اقتصاد کشور بیمار !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
بابا افزایش تا کی تا چه حد ؟............................
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۱۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
مردم ترو خدا نخرید
Netherlands
ناشناس
۰۹:۵۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
"نخریدن" هم راه حل خوبی بنظر نمیرسد چون متاسفانه مالکین قیمت رهن و اجاره را هم به صورت سلیقه ای و به شدت افزایشی بیشتر کرده اند! دیگر اجاره نشینی خوش نشینی معنی ندارد. واقعا در تنگنا هستیم. ای مسئولین صدای مردم را نمیشنوید؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
مسولین داره میگه ما برنامه ای نداریم
Netherlands
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
یکی از بزرگترین مشکلات مسکن، وجود سایتهای فروش سلیقه ای است که مالکین و املاکیها به هر سلیقه ای و بدون هیچ کنترلی از سوی نهادی ناظر و آگاه، قیمت واحدهای آپارتمانی را اعلام میکنند
Netherlands
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
یکی از بزرگترین مشکلات مسکن، وجود سایتهای فروش سلیقه ای مثل "دیوار" و "شیپور" و ... است.
Netherlands
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
یکی از بزرگترین مشکلات مسکن، وجود سایتهای فروش سلیقه ای مثل "دیوار" و "شیپور" و ... است که مالکین و املاکیها به هر سلیقه ای و بدون هیچ کنترلی از سوی نهادی ناظر و آگاه، قیمت واحدهای آپارتمانی را اعلام میکنند و همین یکی از دلایل اصلی جوّ آشفتگی قیمت مسکن و افزایش بی رویه و نامعقول قیمتهای آن شده است. من یک سال است وام اولی هستم و دقیقا این موضوع را من با گوشت و پوست و استخوانم درک کردم که یکی از مقصرها همین توع سایتها هستند.
Netherlands
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
یکی از بزرگترین مشکلات مسکن، وجود سایتهای فروش سلیقه ای مثل "دیوار" و "شیپور" و ... است که مالکین و املاکیها به هر سلیقه ای و بدون هیچ کنترلی از سوی نهادی ناظر و آگاه، قیمت واحدهای آپارتمانی را اعلام میکنند و همین یکی از دلایل اصلی جوّ آشفتگی قیمت مسکن و افزایش بی رویه و نامعقول قیمتهای آن شده است. من یک سال است وام اولی هستم و دقیقا این موضوع را من با گوشت و پوست و استخوانم درک کردم که یکی از مقصرها همین توع سایتها هستند.
Netherlands
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
کاهش قیمت لطفا
Netherlands
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
جالب است از این طرف شما مبلغ وام را افزایش میدهید از آن طرف مالکها قیمتها را با نرخ بیشتر بالا میبرند.
در بازاری که "سقف قیمت" برای مسکن در هر منطقه وجود ندارد، این افزایش مقدار وام تنها باعث افزایش زیر بار قرض رفتن مردم به ویژه جوانها میشود و بس!
لطفا تصمیمات اساسی و معقولانه در خصوص مسکن گرفته شود.
Netherlands
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
مگر مسئولان برای این بازار کنترل قیمت دارد که حالا فکر میکند با افزایش تسهیلات میتواند رونق را ایجاد کند؟!
من الان یکسال است با همان مبلغ 160 میلیون وام مسکن یکم نتوانسته ام یک خانه بخرم بخاطر اینکه قیمتهای خانه های کوچک با جواز ساخت زیر 15 سال بطور غیرمعقولی توسط مالکین یا (...؟) افزایش بسیار بالایی پیدا کرده اند!
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
افزایش قیمت منطقه های 2 و 5 بسیار نامعقول است! خانه ها ارزش قیمت واقعی خود را ندارند! وام اولی ها در تنگنا قرار گرفته اند!
خیلی از املاک مناطق میگویند خانه کوچک ندارند اکثرا متاژ بالای 100 متر است
خیلی از املاک مناطق میگویند خانه های زیر 15 سال همه متراژ بالا هستند چون ساختمان سازها برایشان صرف ندارد که متراژ کوچک بسازند
چه کنیم از این همه تنگنا؟! گویا مسکن رها شده!
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
تا زمانی که دولت "سقف قیمت منطقه ای" نگذارد و "مالیات بر افزایش مازاد سقف" نگذارد بازار مسکن همین طور بی رویه و نابسامان خواهد بود
جوانهای وام اولی بیشترین ضرر را کردند
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
آخه در مسکن ما از کجا شروع کنیم
افزایش نامعقول قیمت مسکن را نه تنها کنترل نکردید بلکه کاملا رها کردید!
چرا ؟
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
تنها راه حل "نخریدن" است!
چرا ما با خریدمان، سازنده ها و دلالان مسکن را پولدارتر کنیم!
ما مردم تا گران میشود میخواهیم بخریم.
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
از گران فروشهای مسکن مالیات بگیرید.
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
این مسئولین محترم آیا یکبار هم شده بجای جوانهای وام اولی به عنوان "خریدار ناشناس" در هر منطقه ای از تهران حضور پیدا کنند ببینند درد مردم چیست؟ حباب یعنی دل مردم که داره میترکه!
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
آخه با افزایش تسهیلات بدون در نظر گرفتن سقف قیمت مسکن در هر منطقه و اعمال نکردن مالیات به گرانفروشها، جز اینکه قیمتها از اینی که افزایش پیدا کرده بیشتر نشه عایدی دیگری دارد؟!
چرا فکر میکنید با دادن وام اولی و حتی افزایش آن باعث رونق مسکن شده؟! چرا نمیبینید که سازنده ها و دلالان دارند سود میکنند و مردم بخصوص جوانها دارند مقروضتر میشوند و خانه دار هم نمیشوند؟!
دردمون را به کی بگوییم؟!
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
قیمتها را کاهش دهید
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
متاسفانه خیلی از افرادی که در املاکها کار میکنند واقعا کارشناس نیستند. اصلا آموزش ندیده اند که چگونه یک خانه را قیمتگذاری کنند! اکثرا بازنشسته بوده و یا جوانهای غیرکارشناس که تنها سطح کارشناسی آنها شناختن کوچه های محله منطقه خود میباشند وگرنه اصلا نسبت به تعیین ارزش مالی مسکن هیچ تخصصی ندارند! یکی از عوامل گران شدن خانه های منطقه 2 و 5 وجود همین املاکیهاست که من جوّ دادن آنها را نسبت به افزایش نرخ مسکن در منطقه خود با گوشت و پوست خودم حس میکردم.
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
ما جوانها و مردم دنبال کاهش قیمتها و نظارت بر اوضاع نابسامان مسکن هستیم وام نمیخواهیم.
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
راه حل این است که املاکی ها را جمع کنید و بجای آن یک نهاد زیر نظر شهرداری خرید و فروش مسکن را طبق نرخهای مصوب و کارشناسی برعهده بگیرد و نگذارد بسازبفروشها و مالکین خودسرانه قیمتهای فروش مسکن خود را افزایش دهند. املاکیها نه تنها در کنترل و نظارت قیمت مسکن نقش ندارند بلکه خودشان هم در ایجاد جوّ گرانی کاذب بسیار نقش دارند ضمن اینکه اصلا برای کارشناسی و قیمتگذاری و تعیین ارزش واقعی مسکن نه آموزش دیده اند و نه تخصص دارند. عمدتا املاکی ها از افراد بازنشسته و یا جوانهای کم تجربه که تنها کوچه های منطقه را میشناسند و تخصص ارزشگذاری واحد را ندارند،تشکیل شده است!
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
من وام اولی هستم و خرداد پارسال امتیازم درآمد اما متاسفانه به دلیل جوّ بدی که در بازار مسکن حاکم بود (و الان هم هست) و بدبختانه از سوی بسیاری از املاکی ها هم تقویت میشد، همین افزایش قیمتهای مسکن بود. به من عملا میگفتند که مدیر املاکشان چند خانه خریده و بازسازی کرده و با قیمت بسیار بالاتر فروخته! هر خانه ای که به من معرفی میکردند ناقص بود یعنی یا پارکینگ نداشت و یا طبقه چهارم بدون آسانسور!
خانه های ناقص در بازار بسیار است و خانه های خوب را نگه داشته اند در فرصتی بهتر گرانتر بفروشند!
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
به دلیل نبود سازوکار مناسب در قیمتگذاری خرید و فروش و اجاره مسکن از سوی دولت، متاسفانه بی انصافی از سوی اتحادیه بیش از پیش شده و املاکی ها و بسازبفروشها نقش دلال را در این بازار آشفته مسکن تهران بازی میکنند و مردم را بیش از پیش در منگنه قرار داده اند! من وام اولی هستم و از پارسال هنوز نتوانسته ام یک خانه در منطقه 2 یا 5 تهیه کنم! بیخیال شدم دیگر خانه نمیخواهم!
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
چرا وزیر مسکن استیضاح نمیشود؟!
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
مشکل از اینجاست که قیمت خانه را مالک تعیین میکند بدون هیچ نظارت و کنترلی از طرف نهاد مسئولی! مالکین و سازنده ها چه حقی دارند که بدون کارشناسی و ارزش گذاری قیمت فروش و رهن و اجاره تعیین میکنند؟! سلیقه ای که نیست!
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
مشکل از اینجاست که قیمت خانه را مالک تعیین میکند بدون هیچ نظارت و کنترلی از طرف نهاد مسئولی! مالکین و سازنده ها چه حقی دارند که بدون کارشناسی و ارزش گذاری قیمت فروش و رهن و اجاره تعیین میکنند؟! سلیقه ای که نیست!
Netherlands
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
مسئولان حوزه مسکن معلومه توی دل مردم نیستند و از درد جوانها کاملا بی اطلاع اند! به ایشان بفرمایید لطفا با همان وام 160 میلیونی و کمی پس انداز که یک جوان میتواند داشته باشد برود هر منطقه تهران و یک خانه مناسب بخرد؟
Netherlands
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
وام 160 میلیونی و کمی پس انداز که یک جوان میتواند داشته باشد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
چرا قیمت هارو کاهش نمیدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
كاهش بدن با دلاري كه از پارسال ١٠٠٪‏افزايشي بوده با زمين نصف قيمت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
زمانی که قیمت بازار مسکن کاهش پیدا میکند خریدار ها نمیخرند
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۰۹:۰۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
قیمت مسکن افزایش داشته
کاش به فکر مردم بودند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
اگر واقعا می خوان کمک کنن رو قیمت ها نظارت کنن ثانیه ای قیمت ها چند برابر میشه مثلا خونه متری 1800در اسفند میشه 2700در اردیبهشت و فعلا در خرداد شده 3200در حوالی تهران خدا عالمه تا پایان شهریور قراره چقدر بشه خدایا خودت به داد این مردم برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
چقدر امارهای متفاوتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
تنها راه چاره اینه که مسئولان به خونه های خالی عوارض سنگین جاری کنه تا مسکن به کلی پایین بیاد
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۸:۰۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
چرا قیمت مسکن را کاهش نمیدهید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
پارسال پارسال ميكرد ١٥٠٠ تومن بود نقشه ونظارت وپروانه پول زمين نصف الان بود جرا نخريدي كه الان ميكي جرا ارزون نميشه ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سامی
۰۸:۰۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
من از زنده بودن ناامید شدم چون از پس مشکلات دیگه بر نمیام
Iran (Islamic Republic of)
منصوره
۰۷:۵۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
خدایا خودت به فریادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۷ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
تو را خدا کاری کنید پوسیدم از بیکاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
وقتی اسم مسکن میاد وسط من یکی بعلت عدم توانایی در تهیه مسکن حتی رهن حالت سکته مغزی بهم دست میده آخه چرا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۷
وقتی اسم مسکن میاد وسط من یکی بعلت عدم توانایی در تهیه مسکن حتی رهن حالت سکته مغزی بهم دست میده آخه چرا؟
آخرین اخبار