مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوشهر گفت: عملیات ردیابی سوسک سرخرطومی حنایی خرما برای اولین بار در باغات نخیلات شهرستان بوشهر صورت گرفت.

عملیات ردیابی سوسک سرخرطومی حنایی برای اولین بار صورت گرفتبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر ، کبری توکلی ظهر شنبه در جمع نخلداران اظهار داشت: حدود ۸۸۰ هکتار نخیلات در شهرستان بوشهر وجود دارد که عمده ارقام مورد کاشت شامل کبکاب، استعمران، خضراوی، زاهدی و ... هستند.

وی افزود: مدیریت حفظ نباتات از حضور احتمالی آفت بسیار خطرناک سوسک سرخرطوم حنایی خرما در مناطقی از استان بوشهر و همچنین آلوده بودن باغات نخیلات شهرستان پارسیان استان هرمزگان و شهرستان لارستان از استان فارس به آفت مذکور خبر داد.

توکلی اضافه کرد: با توجه به غالبیت رقم کبکاب و حساسیت این رقم نسبت به سایر ارقام، تله گذاری و سایر عملیات ردیابی و پایش و مونیتورینگ وجود یا عدم وجود آفت سوسک سرخرطوم حنایی خرما در منطقه و شهرستان به عمل آمد.

وی افزود: با توجه به اینکه حشره کامل سوسک های چوبخوار خرما تقریبا یک ساعت قبل از غروب آفتاب تا یک ساعت بعد از غروب آفتاب در سطح باغ پرواز می کنند، وجود حداقل یک تله نوری در هکتار برای شکار حشرات کامل برای بکارگیری در زمان های مذکور در باغ الزامی است.

توکلی اظهار داشت: عملیات تله گذاری (هر هکتار یک تله) و ایجاد پوشش روی تنه نخیلات و استفاده از سموم فومیگانت به ازای هر یک متر طول نخیلات ۶ عدد قرص فستوکسین و هر شاسه برای دو متر طول نخیلات جهت مبارزه با حشرات کامل و لاروهای درون تنه، در نخیلات شهرستان بوشهر در حال انجام است.

وی گفت: آموزش های لازم برای شناسایی کامل بیولوژی و جدول زندگی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما و سایر چوبخواران خرما به باغداران در حال انجام است.

انتهای پیام/م

ردیابی سوسک سرخرطوم حنایی در باغات نخیلات بوشهر انجام شد

برچسب ها: محیط زیست ، کشاورزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.