مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: هیئت دولت تیرماه سال گذشته ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات به صاحبان لنج‌های آسیب‌دیده از دزدی دریایی اختصاص داد که هنوز پرداخت نشده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  هدایت‌الله میرمرادزهی مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با اشاره به چالش دزدی دریایی برای صیادان چابهار و کنارک اظهار داشت: صیادان چابهار و کنارک عمده نیاز صید صنعتی و تجاری کشور را تأمین می‌کنند و عمده این نیاز نیز در این بنادر توسط صیادان فراساحل که در آب‌های بین‌المللی به صید می‌پردازند تأمین می‌شود.

وی افزود: این صیادان با پیمودن هزاران مایل وارد آب‌های بین‌المللی تحت نظارت کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند می‌شوند و در آنجا عمدتاً به صید می‌پردازند؛ گا‌ها به‌صورت سهوی وارد آب‌های سرزمینی دیگر کشور‌های هم‌مرز با این آب‌ها نظیر سودان، یمن، سومالی، عمان و... می‌شوند و در سومالی به دلیل نبود حکومت واحد و مرکزی به دردسر می‌افتند، اسیر می‌شوند و برای آزادیشان اخاذی توسط دزدان صورت می‌گیرد.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان تصریح کرد: از سال ۱۳۸۷ تاکنون، ۵۴ لنج فراساحل چابهار و کنارک در آب‌های سومالی اسیر شدند، و هرچند اکثر صیادان آن‌ها پس از رایزنی‌های فشرده آزاد شدند، اما لنج‌ها عمدتاً توسط سومالیایی‌ها توقیف شدند.

میرمرادزهی اضافه کرد: ازآنجایی‌که دزدی دریایی در تعهدات بیمه‌های لنج‌ها نیست، با پیگیری‌های شیلات، وزارت کشور و نماینده محترم مردم چابهار در مجلس، لایحه‌ای به دولت ارسال شد و در آن برآورد همه خسارت‌های دزدی دریایی در آن تخمین زده شد.

وی گفت: هیئت دولت در تیرماه سال گذشته دو بخش تسهیلات به مالکان لنج‌ها اختصاص داد، یک تسهیلات ۱۲ میلیارد تومانی و یکی ۱۳ میلیارد تومانی، پرداخت این دو بخش تسهیلات قرار است بدون اعمال سود و جرائم با سه سال تنفس توسط مالکان لنج‌های آسیب‌دیده پرداخت شود و در صورتی هم که وامی مالکان بخواهند از همین تسهیلات به آن‌ها پرداخت می‌شود.

مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان بابیان این‌که از محل تسهیلات حدود یک میلیارد تومان به صیادان هرمزگان اختصاص داده‌شده و بقیه ویژه چابهار و کنارکی‌هاست، تأکید کرد: ما تأکید داشتیم که یکی از این دو بخش بلاعوض باشد که فعلاً در دست بررسی است؛ اما باآنکه ما واجدان شرایط را به بانک‌ها معرفی کردیم و به ما قول داده بودند از ماه آبان و آذر ۹۶ این تسهیلات به بانک‌ها ابلاغ شود، اما تاکنون ابلاغ و پرداخت‌نشده است.

میرمرادزهی خاطرنشان کرد: مالکان لنج‌های آسیب‌دیده از دزدی دریایی به دلیل توقیف شناورهایشان به‌شدت آسیب‌پذیر شده‌اند و برخی ورشکسته‌اند، امیدواریم با ابلاغ سریعتر این تسهیلات جانی دوباره به صنعت صید و صیادی چابهار و کنارک بیاید.

انتهای پیام/ع

پرداخت تسهیلات به صاحبان لنج‌های خسارت‌دیده 

برچسب ها: شیلات ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار