مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: جامعه پویا، جامعه‌ای خواهد بود که شاخص‌های فرهنگی آن به بهترین نحو در حال رشد باشند.

مخاطب واقعی ما همه مردم هستندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، جعفر مروارید صبح امروز در نشست صمیمی با کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: صحبت در جمع صمیمی خانواده فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولیان و زحمت‌کشان حوزه فرهنگ و هنر، به مراتب راحت‌تر، شیرین‌تر و بی‌تکلف‌تر از جلساتی، چون جلسه معارفه است. طبیعتاً در این جلسه می‌توانیم مسائل و دغدغه‌هایی را طرح نماییم که مناسب فضای عمومی و گسترده‌تر جلسه معارفه نبود.

وی گفت:   بدنه اجرایی و مدیریتی اداره کل ارشاد خراسان، با توجه به بضاعت و امکاناتی که داشته، عملکرد مطلوب و شایسته تقدیری دارد.
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: موفقیت‌های درخشان استان در سطح ملی و بعضاً بین‌المللی در عرصه‌هایی، چون تئاتر، هنر‌های تجسمی، شعر، چاپ و نشر، واقعا گویای آشکار این نکته است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: لازم است تا تمام ارکان مدیریت مجموعه با قدرت به فعالیت‌های خویش ادامه دهند. تقاضا دارم تا بحث‌های مطرح در زمینه تحولات و تغییرات را چندان جدی نگرفته و برنامه‌های خویش را با قدرت بیشتر ادامه دهند و از حمایت کلان مدیر کل نیز اطمینان داشته باشند.

مروارید بااشاره به اینکه اندک تغییراتی نیز که در دستور کار قرار خواهد گرفت گفت: این تغییرات بیشتر در حوزه کمک رساندن به همکاران در حوزه‌های مشورتی و برنامه‌ریزی و نه الزاماً مدیریتی است.

وی افزود: از همه‌ی بخش‌های مختلف اداره کل انتظار تعامل و هم‌افزایی بیشتر درون‌سازمانی وجود دارد همچنین اطلاع‌رسانی دقیق و گسترده از زحمات و فعالیت‌ها نیز بسیار الزامی است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه فرهنگ را نمی‌توان به هیچ عنوان به شکل ابلاغی و دستوری در جامعه مدیریت نمود گفت: تقویت حس آزادی در جامعه در عرصه نرم و منعطف فرهنگ از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به هیچ عنوان نباید القاکننده وضعیتی باشد که به نظر مانع و سد شکل‌گیری فعالیت‌های هنری باشد

جعفر مروارید افزود: لازم است تا به همه سلائق جامعه توجه کنیم در نظر گرفتن تنها سلیقه یک گروه از جامعه و طرد بقیه نگاه‌ها، اشتباه بزرگی است که باید از آن دوری جُست مخاطب ما فقط گروهی محدود در مشهد نیست بلکه مخاطب واقعی ما همه مردم هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: جامعه پویا، جامعه‌ای خواهد بود که شاخص‌های فرهنگی آن به بهترین نحو در حال رشد باشند.

مرواریدافزود: در مسئله سبک زندگی باید به این نکته دقت کنیم که اساس سبک زندگی توجه به ذائقه، سلیقه و خواست مخاطب است. مخاطب باید حق انتخاب داشته باشد تا بر اساس ذائقه خویش انتخاب کند که چه ببیند، چه بپوشد و چه بخواند.
 
وی گفت: دیکته کردن سلیقه  برای همه مردم نتایج معکوسی را به بار خواهد آورد؛ لذا نیازسنجی و ذائقه‌شناسی فرهنگی، هم از سوی دستگاه مدیریت فرهنگ و هم از سوی هنرمندان و فعالان فرهنگ شایسته خواهد بود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: ارتقای کیفیت زندگی خصوصاً در مقوله فرهنگ یک وظیفه برای ما است. ما با انتزاع سر و کار نداریم و می‌خواهیم در عمل و به طور واقعی کیفیت زندگی فرهنگی مردم را بهبود بخشیم، آن‌گونه که میل او است و برای خودش نیز محسوس است. این ارتقا با به رسمیت شناختن حق انتخاب مخاطب محقق خواهد گشت.

مروارید گفت: هر چند بدیهی است که توجه به سیاست‌های کلان نظام و انقلاب به عنوان یک اولویت در پیشانی فعالیت‌های همه ما خواهد بود، اما توسعه هنر و فرهنگ مبتنی بر ذائقه و میل مردم، به اعتقاد من هیچ تناقضی با این سیاست‌های کلان نخواهد داشت.

وی افزود: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که همه اعضای جامعه یک سبک و شیوه ثابت از تئاتر، شعر، کتاب، فیلم و امثال آن را مصرف کنند. مخاطب باید بتواند مبتنی بر سلیقه خویش فیلم و تئاتر و کتاب مورد علاقه‌اش را در دسترس داشته و از آن بهره برد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه جامعه انسانی به هیجان و پویایی نیاز دارد گفت: این پویایی و ایجاد هیجان در سایه مدیریت درست و نگاه همه‌جانبه و مدیریت فرهنگی معنی می‌یابد.
 
مروارید افزود: پر رنگ شدن تولیدات فرهنگی و هنری به طور حداکثری و در همه مضامین مورد قبول، یک وظیفه ذاتی برای ما است.

وی گفت: امور و مسائل و دغدغه‌های هنرمندان باید به سرعت مرتفع گشته و نظرات ایشان در عرصه برنامه‌ریزی مورد توجه قرار گیرد امورصنفی هنرمندان در عرصه‌های مختلف کاری‌شان باید بر عهده خود ایشان باشد و توسعه انجمن‌های ادبی و هنری به شکل انتخابی و نه انتصابی یک ضرورت جدی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: تئاتر مشهد که از پیشینه درخشانی برخوردار است باید با تکثر، تنوع، دانش و روزآمدی به جایگاهی به مراتب بالاتر ارتقا یابد.
 
مروارید تصریح کرد: عرصه پرمخاطب سینما نیز می‌تواند با تعامل و هم‌افزایی بیشتر حضوری پررنگ‌تر را تجربه کند.

وی گفت: با وجود مجموعه‌های متعدد فرهنگی و دانشگاهی در استان، زمینه تسهیل چاپ و نشر کتاب فراهم است و با استفاده از بهبود رو‌ش‌ها و اصلاح فرایند‌ها می‌توان بسیاری از امور را توسعه داد.

وی افزود: تعامل و همکاری فرهنگ و ارشاد با سایر نهادها، به معنای دستورپذیری از ایشان نیست. این تعامل به معنی استفاده از ظرفیت‌های مادی و معنوی ایشان برای تحقق سیاست‌ها و اهداف مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: فرهنگ گفتگو که از آن یاد شد را نیز باید در درجه نخست در میان خود محقق سازیم. این بدین معنا است که فاصله‌ای میان مدیر کل و همکاران نیست و همگی با هم در جهت تحقق مأموریت‌های خویش در جهت برخورداری از نعمت زیست در جامعه‌ای شاداب، پرطراوت و همراه با امید تلاش خواهیم کرد.

در ابتدای این نشست سید سعید سرابی مدیرکل سابق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز ضمن قدردانی از تلاش همکاران در دوران خدمت وی گفت: مجموعه پرسنلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مهمترین و بهترین ظرفیتی است که می‌توان از آن برای پیشبرد اهداف سازمانی بهره جست.

وی با بیان اینکه متاسفانه وضعیت پرسنلی کارکنان در حوزه پرداختی‌ها شرایط مطلوبی را ندارد گفت: فرسودگی در بخش ساختمان‌ها و مجتمع‌ها و نیز نبود امکانات پشتیبانی در بخش رفاه از جمله مشکلاتی است که این اداره کل با آن درست و پنجه نرم می‌کند، اما این نکته را باید یادآور شد که به نسبت شاخص‌های کلی این استان سرآمد و از وضعیت مناسبی برخوردار است.

مدیر کل دفتر نوسازی و تحول اداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مدیرکل پرور است گفت: این اداره کل تاکنون 10 مدیرکل را در حوزه‌های مختلف به سایر سازمان‌ها و ادارات اعزام کرده که این نشان از مجموعه توانمندی در فرهنگ و هنر است.

سرابی افزود: دکتر مروارید روحیه تحول گرایی دارند و این تحول در حوزه عملکردی دستگاه در کنار ا. پشتوانه‌ی قوی پرسنلی افتخاراتی را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: مجموعه همکاران این اداره کل توان خود را برای توسعه و تعالی دستگاه در راستای اهداف و راهبرد‌های پیش بینی شده به کار خواهند بست.
 
انتهای پیام//ا.س
 

نشست صمیمی مدیرکل جدید فرهنگ وارشاد اسلامی خراسان رضوی  با کارکنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.