حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.
 

سید محمد هادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت اظهار کرد: اصناف کشور می توانند کمک بسیار زیادی به کاهش بیماری های غیرواگیر و تامین سلامت مردم کنند و خوشبختانه در یکی دو سال اخیر، جلسات مختلف و موثری را با اصناف از جمله نانوایان و شیرینی پزها داشته ایم تا میزان شکر، جوش شیرین و نمک موجود در محصولات آنها کاهش پیدا کند.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت از اعلام آمادگی اصناف برای تشکیل کارگروه های تخصصی به منظور کاهش میزان چربی، نمک و شکر موجود در مواد غذایی خبر داد و افزود: اصناف در قالب این گروه ها و برنامه هایی که تدوین خواهد شد، محصولاتی را تولید می کنند که به تامین سلامت جامعه کمک می کند.

اجباری شدن غربالگری ژنتیک در هنگام ازدواج

 اشرف سماوات رئیس اداره ژنتیک وزارت بهداشت با بیان اینکه در زمان ازدواج، به زوجین خدمات ژنتیک ارائه می‌شود، افزود: پوشش این خدمات با سرعت در حال افزایش است و وزارت بهداشت در این راستا، بر تقویت این پوشش، نظارت دارد و آموزش‌های استانداردی را به صورت حضوری و غیرحضوری به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارائه می‌کند.

سماوات تاکید کرد: هیچ گونه اجباری در انجام مشاوره‌های ژنتیک وجود ندارد، اما بر اساس قانون، غربالگری ژنتیکی زوجین در زمان ازدواج، اجباری است تا افراد ضمن آگاهی از موقعیت خود نسبت به ادامه روند مراحل ازدواج اقدام کنند، اما مشاوره‌های ژنتیک به صورت اختیاری به افرادی ارائه می‌شود که در غربالگری به آن‌ها اطلاعات و آگاهی‌های لازم رسانده شده است.

وی اظهار کرد: بر اساس ماده ۷۵ قانون برنامه ششم توسعه، وزارت بهداشت ملزم به غربالگری ژنتیکی در زمان ازدواج شده و در صورت نیاز، باید مشاوره‌های ژنتیک انجام شود، در این راستا هزینه زوجین بی بضاعت توسط نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تقبل می‌شود، بنابراین افراد بی بضاعت نیز در این زمینه حمایت خواهند شد.

 
در نشست مشترک مدیرعامل سازمان انتقال خون با رئیس جمعیت هلال احمر، مقرر شد پس از ماه مبارک رمضان تفاهم نامه همکاری بین ۲ دستگاه به امضا برسد.
 
علی اکبر پور فتح الله، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، اهداکنندگان مستمر خون را بزرگترین سرمایه های معنوی سازمان دانست و اظهار داشت: این سرمایه های اجتماعی کشور با اهدای خون و اهدای بخشی از وجودشان به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن، زندگی می بخشند. این عزیزان پر ارزش ترین ذخایر سازمان انتقال خون هستند.
 
وی پیرامون نقش هلال احمر در این زمینه گفت: همکاری با جمعیت هلال احمر که سابقه دیرینه در مدیریت داوطلبان دارد، می‌تواند بیش از پیش در حفظ این سرمایه های سلامت جامعه هم افزایی ایجاد کند.
حمید محرابی فر رئیس اداره اعتبار بخشی اورژانس وزارت بهداشت با اشاره به اعتبار بخشی اورژانس گفت: کار تدوین استاندارد‌های ملی اعتبار بخشی اورژانس از حدود یک سال و نیم پیش شروع و برای تهیه پیش نویس کتاب اعتبار بخشی اورژانس در جلسات متعددی از نظرات کارشناسان سراسر کشور و پس از بررسی متون و مطالعه استاندارهای دیگر کشورهای جهان استفاده شده است.
 
وی ادامه داد: در کتاب اعتبار بخشی اورژانس تک تک مقوله‌ها از لحاظ ساختاری و عملیاتی در سطوح مختلف بررسی و متناسب با امکانات و تجهیزات امروزه کشورمان کتاب اعتباربخشی اورژانس و با نگاه بهبود و ارتقا فرآیندها به رشته تالیف در آمده است.
 
 
افشین استوار مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درخصوص برنامه ژنتیک کودکان که در راستای طرح تحول سلامت اجرا شد، تصریح کرد: بعد از موفقیت در برنامه های پیشگیری و کنترل بیماری تالاسمی و بیماری PKU ، در طرح تحول سلامت، گسترش برنامه های ژنتیک در بستر تحول سلامت ایجاد شد.
 
وی با بیان اینکه پیشگیری در مقوله بیماری تالاسمی که با پوشش 98 درصدی غربالگری های زمان ازدواج و نوزادی همراه بود، به کاهش این بیماری از 1200 مورد به 15 مورد انجامید، درخصوص برنامه های ژنتیک که در بستر طرح تحول سلامت اجرایی شد، گفت: اجرای این برنامه ها در ابتدا مستلزم زیرساخت بود که زیر ساختهای تشخیص ژنتیکی بیماریهای مهم و شایع ژنتیکی شامل انتقال فن آوری های تشخیص ژنتیک، بومی سازی و استاندارد سازی آنها در کشور برای بیماریهای در اولویت و شایع انجام گرفت.
 
استوار همچنین تاکید کرد: با اجرای این غربالگری ها و برنامه ها، شاخص های کلی سلامت نظیر IMR (مرگ شیرخواران) 30 تا 50 درصد کاهش خواهد یافت.
 
 
علی اسدی معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشتاظهار کرد: در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به دلیل شدت حادثه اقداماتی در حوزه سلامت روان انجام شده است و تیم‌های روانپزشک وزارت بهداشت از روز دوم حادثه در منطقه حضوری فعال داشتند
 
اسدی با اشاره به اینکه بر اساس پروتکل کشوری زمان حضور کارشناسان سلامت روان وزارت بهداشت در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به پایان رسیده است، افزود: بیش از 450 کارشناس سلامت روان در قالب تیم‌های دو نفره بر اساس پروتکل کشوری از دانشگاه‌های مختلف کشور به منطقه حادثه دیده اعزام شدند.

اسدی با اشاره به اینکه افرادی که هنوز دچار مشکلات روحی و روانی هستند به نزدیک‌ترین بیمارستان اعزام می‌شوند، اظهار کرد: افراد آسیب دیده ساکن در مناطق زلزله زده کرمانشاه به پزشکان مراکز بهداشت درمانی یا روانشناسان مستقر در بیمارستان ارجاع داده می‌شوند.

وی یاد آور شد: بر اساس پروتکل کشوری 6 ماه بعد از وقوع حادثه کارشناسان تیم سلامت روان از آن منطقه خارج می‌شوند و درمان افراد آسیب‌دیده به وسیله سیستم نظام شبکه ادامه پیدا می‌کند.

اعلام نتایج دستیاری پزشکی ۹۷ تا پایان خرداد

محمد حسین پورکاظمی رئیس سنجش پزشکی از اعلام نتیجه آزمون دستیاری پزشکی ۹۷ تا پایان خرداد ماه خبر داد و گفت: چهل و پنجمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی در تاریخ ششم اردیبهشت ۹۷ با حضور بیش از ۱۲ هزار داوطلب در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور سراسر کشور برگزار شد.

وی ادامه داد: نتیجه اولیه چهل و پنجمین دوره آزمون دستیاری پزشکی اواخر خرداد ماه ۹۷ همزمان با انتشار دفترچه شماره ۲ در سایت سنجش پزشکی منتشر خواهد شد.

جزئیات فروش حلیم پنبه‌ای در سطح شهر/ از دستفروشان خرید نکنید

محمد حسن عزیزی رئیس انجمن صنایع غذایی ایران در ماه مبارک رمضان مصرف آش و حلیم در بین مردم روزه‌دار افزایش پیدا می‌کند بنابراین افراد باید مسائل بهداشتی را حین مصرف این مواد غذایی رعایت کنند.

وی ادامه داد: برخی از مغازه‌دارهای سطح شهر به صورت خودسرانه و بدون داشتن هیچ گونه مجوزی از سوی وزارت بهداشت اقدام به فروش آش و حلیم می‌کنند که ممکن است نتیجه این کار تهدید سلامت مردم باشد.

عزیزی عنوان کرد: آش و حلیمی که در خیابان به فروش می‌رسد در معرض آلودگی‌های محیط از جمله گرد و غبارهای موجود در هوا قرار می‌گیرد و همین مسئله سلامت افراد را به شدت تهدید می‌کند و به همین دلیل توصیه می شود هرگز از دستفروشان خرید نکنید.

آخرين روزهاى حيات امام خمينى (ره) در كجا سپرى شد؟ + تصاوير

امام خمينى در آخرين روزهاى خود در بيمارستان جماران بسترى بودند كه در اين خبر مى توانيد تصاويرى از اتاق بسترى ايشان و حسينيه جماران در سالگرد ارتحال را ببينيد.

سلامت مردم را به اغراض گروهی و سیاسی آلوده نکنید/ایران در زمینه تولید واکسن HPV پیشرفت‌های خوبی داشت است/ ملت ایران به شایعات توجه نکنند

سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یاداشتی با انتقاد از بعضی اظهار نظرها در خصوص برنامه های وزارت بهداشت در زمینه تولید واکسن های جدید، بر تلاش وزارت بهداشت برای ارائه خدمات استاندارد سلامت به هموطنان با بهره‌گیری از دانش و تجربه ارزشمند محققان و دانشمندان کشور، تاکید کرد.

ساخت اولین دستگاه الکترو شوک ایرانی بوسیله شرکت تجهیزات پزشکی نیروهای مسلح

مهرداد رحمت‌نیا مدیر صنایع تجهیزات پزشکی الکترواپتیک نیروهای مسلح بیان کرد: الکترو شوک یکی از حیاتی‌ترین دستگاه‌های مورد نیاز برای نجات جان بیماران دچار حمله قلبی است، دستگاهی که همه انواع آن در کشور وارداتی است و در شرایط تحریم مشکلاتی همچون نبود قطعات یدکی و یا سرویس مجدد عملکرد این دستگاه‌ها را با اختلالات جدی مواجه کرد.

وی با تاکید بر اینکه نخستین دستگاه الکترو شوک پیشرفته ایرانی همه تاییدیه‌های لازم را اخذ کرده است، افزود: این دستگاه که به همت مهندسان تجهیزات پزشکی نیروهای مسلح و با دانش بومی ساخته شده است طی روزهای آینده به تولید انبوه می‌رسد و این در حالی است که قیمت تمام شده آن برای توزیع در مراکز درمانی 30 درصد کمتر از انواع خارجی آن است.

سهمیه ۵ درصدی آزمون‌ها تصمیم مجلس بود

محمدحسین پورکاظمی‌ رئیس سنجش پزشکی با اشاره به اعتراض‌ها به اعمال سهمیه‌ در آزمون دستیاری‌ پزشکی گفت: سال گذشته مجلس به ما ابلاغ‌ کرد که 5 درصد ظرفیت‌ آزمون دستیاری را به فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و فرزندان ایثارگرانی‌ که بیش از 6 ماه در جبهه‌ جهاد کرده‌اند تخصیص‌ دهیم‌ و ما به عنوان مجری‌ الزام به اجرای این مصوبه‌ مجلس بودیم‌.

وی عنوان کرد: سال گذشته سهمیه‌ فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و فرزندان ایثارگران‌ را در آزمون دستیاری پزشکی اعمال نکردیم‌ زیرا ثبت نام قبل از ابلاغ‌ قانون بود.

پور کاظمی‌ ادامه داد: سهمیه‌ مذکور در آزمون دستیاری دندان‌پزشکی اعمال شد و 48 درصد داوطلبان‌ بر اساس سهمیه‌ و 53 درصد آزاد قبول شدند.

رئیس سنجش پزشکی یادآور شد: در مجموع 60 درصد ظرفیت آزمون دستیاری پزشکی به سهمیه‌ها تعلق دارد اما ما پیش‌بینی می‌کنیم مانند آزمون دستیاری‌ دندانپزشکی‌ ظرفیت پذیرش سهمیه‌ها حدود 50 درصد باشد.

صادرات ۱۲۰ میلیون دلاری داروی ایرانی/ هیچ کشوری در دنیا تولیدکننده صد در صد دارو نیست

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه 96 درصد داروی مصرفی مردم ایران تولید داخل است، گفت: از لحاظ ارزش ریالی این 96 درصد حدود 70 درصد سهم بازار را تشکیل می‌دهد، همچنین 50 درصد داروی مصرفی ایرانی‌ها از صفر تا صد شامل ماده اولیه فرمولاسیون شکل دارو بسته‌بندی ایرانی هستند.

وی ادامه داد: امکان تولید همه داروهای وارداتی در کشور وجود ندارند البته باید توجه داشت اغلب داروهای وارداتی، دارو‌های بیماران خاص و بیماران نادر هستند که به دلیل شمار کم مصرف‌کنندگان و جدید بودن آنها امکان مشابه‌سازی این داروها در داخل میسر نبوده و مقرون به صرفه هم نیست.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه هیچ کشوری در دنیا تولیدکننده صد در صد داروهای مورد نیاز خود نیست، گفت: حتی بزرگترین صادرکنندگان دارو در دنیا هم بخشی از داروهای مورد نیاز خود را وارد می‌کند؛ این در مورد کشور ما نیز صادق است و امکان تولید همه داروهای وارداتی در کشور میسر نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار