بنابر اعلام منابع اتحادیه اروپا، ب­انک سرمایه گذاری اروپا (ای آی بی) از پذیرفتن پیشنهاد اروپا برای مبادله با ایران طفره می‌رود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع اتحادیه اروپا به رویترز اعلام کردند ­بانک سرمایه گذاری اروپا (ای آی بی) پیشنهاد اروپا برای مبادله با ایران به منظور کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا بر تهران و نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را نپذیرفته است.

بانک سرمایه گذاری اروپا به علت اینکه بیشتر منابع مالی خود را از آمریکا تأمین می‌کند، برای رد کردن این پیشنهاد تحت فشار آمریکا قرار داشته است.  مقاومت بانک سرمایه گذاری اروپا (ای آی بی) - که بازوی وام‌های اتحادیه اروپا محسوب می‌شود - نشان‌دهنده توانایی محدودی است که این اتحادیه در محافظت از تجارت با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا دارد. دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته از توافق هسته‌ای ایران خارج شد و اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای را علیه تهران باز می‌گرداند و تحریم‌های جدیدی علیه این کشور وضع می‌کند.

انتظار می‌رود اعضای کمیسیون اروپا روز چهارشنبه "طرح اجرایی" اتحادیه اروپا برای تشویق "بانک سرمایه گذاری اروپا" در خصوص حمایت از سرمایه گذاری‌های شرکت‌های اروپایی در ایران را تأیید کنند. بانک سرمایه گذاری اروپا تاکنون در ایران هیچ فعالیتی نداشته است. این اقدام دارای ارزش نمادین است زیرا مقامات اتحادیه اروپا این طرح را یکی از آسان‌ترین راه‌های پاسخگویی در برابر خواسته‌های ایران می‌دانند که نشان می‌دهد اروپا به توافق هسته‌ای ایران پایبند است.  در مجموع شش نفر از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، مقامات اروپایی و مقامات بانک سرمایه گذاری اروپا گفتند که در درون این بانک نگرانی‌های روزافزونی وجود دارد که این طرح کمیسیون اروپا، برنامه تأمین مالی چند میلیارد دلاری بانک سرمایه گذاری اروپا را به خطر می‌اندازد.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفت: "این بانک از پیشنهاد کمیسیون اروپا ناراضی است، زیرا بانک سرمایه گذاری اروپا از بازار‌های آمریکایی اعتبار کسب می‌کند. "

بانک سرمایه گذاری اروپا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های اعطای وام در جهان، سال گذشته ۵۶/۴ میلیارد یورو (۶۶ میلیارد دلار) از بازار‌های سرمایه گذاری بین المللی اعتبار بدست آورد. این بانک می‌ترسد تحریم‌های آمریکا به خاطر ایران، خریداران اوراق قرضه را فراری دهد. در حالی که ایران در ماه مارس به فهرستی از کشور‌های واجد شرایط فعالیت بانک سرمایه گذاری اروپا اضافه شد، اما هرگونه طرحی برای ارتقا این جایگاه نیازمند تأییدیه دولت‌های عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپاست. اتحادیه اروپا می‌خواهد این طرح تا قبل از روز ششم اوت، یعنی زمانی که تحریم‌ها اجرایی می‌شوند، انجام گیرد. حتی در این صورت، تصمیم درباره توافق تجاری با تهران برعهده هیئت مدیره این بانک است که از وزرای اقتصاد ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا تشکیل شده است. بانک سرمایه گذاری اروپا در این خصوص هنوز اظهارنظر نکرده است.

کمیسیون اروپا در بیانیه‌ای از طریق پست الکترونیک به رویترز نوشت: "این تصمیم کمیسیون اروپا یک اقدام توانمندساز است، اما بانک سرمایه گذاری اروپا را ملزم به اجرای تصمیم کمیسیون نمی‌کند. "

منابع آگاه می‌گویند با وجود اثر سیاسی این طرح، موانع زیادی بر سر راه اجرای آن وجود دارد. تقریباً یک سوم از فعالیت‌های اعطای وام بانک سرمایه گذاری اروپا به دلار انجام می‌شود و دلیل این مسئله گستره دسترسی نظام مالی آمریکاست. در حالی که ضمانت بودجه‌ای اتحادیه اروپا تا حدی از این بانک در خارج از حوزه اتحادیه اروپا محافظت می‌کند، اما این ضمانت شامل مخاطرات مربوط به تأمین مالی نمی‌شود.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفت: "این کار آسان نخواهد بود. این بانک به خوبی از مخاطرات تأثیر تحریم‌های آمریکا بر فعالیت هایش مطلع است. "

دو مقام آگاه در اتحادیه اروپا گفتند واشنگتن در پشت پرده‌ها در حال لابی با این بانک است تا با طرح کمیسیون اروپا مقابله کند.  

یکی از این دو مقام اتحادیه اروپا گفت: "آمریکا در حال فشار آوردن به این بانک است تا در ایران سرمایه گذاری نکند؛ آمریکا در مورد پیامد‌های این کار هشدار می‌دهد. "

میگل آریاس کانته، کمیسر انرژی اروپا که ماه گذشته به تهران سفر کرد، گفت که به مقامات ایرانی گفته است مجوز جدید بانک سرمایه گذاری اروپا  به سرعت پیگیری خواهد شد.

ریچارد نفیو، از مقامات دولت سابق آمریکا گفت: دولت ترامپ اهرم‌های فشار زیادی برای منصرف کردن این بانک از معامله با ایران در اختیار دارد، بدون آنکه بخواهد خود این بانک را تحریم کند. دولت ترامپ می‌تواند با یک دستور اجرایی، سرمایه گذاری افراد حقیقی در بانک سرمایه گذاری اروپا را منع کند. این در حالی است که خطر قابل توجهی برای بانک به خاطر تحریم‌ها وجود خواهد داشت.

او گفت: "اروپا و آمریکا چنان در هم تنیده شده اند که غیرممکن است اروپایی‌ها بتوانند از مؤسسات مالی کنونی برای انجام مبادلات با ایران استفاده کنند. "

 نفیو افزود: "اگر آن‌ها واقعاً بخواهند این کار را انجام دهند، آنگاه باید موسسات مالی مجزایی ایجاد کنند که هیچ رابطه‌ای با آمریکا نداشته باشد و سپس از این مؤسسات مجزا در مقابل انتقام آمریکا محافظت کنند. "

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار