به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غلامحسین اسماعیلی رئیس کل دادگستری تهران با گرامیداشت یاد و خاطره امام عزیز و تمامی شهدا انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، حرم اهل بیت (ع) و همچنین شهدای فاجعه حزب جمهوری اسلامی ایران و دستگاه قضایی و سید الشهدا نظام اسلامی شهید مظلوم آیت الله بهشتی و دولت مردان، شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: امروز که برای بیعت با آرمانهای امام(ره) در کنار مزار این شهدای گرانقدر در کنار هم قرار گرفته ایم؛ امیدوارم پاسدار واقعی خون شهدا و ادامه دهنده راه امام(ره) عزیزمان و سربازان خوبی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و مقام عظمای ولایت، مرجعیت و رهبر فرزانه مان باشیم.
رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به آخرین نامه حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به مردم کوفه اظهار داشت: آن حضرت برای تبیین نقش و جایگاه امامت و رهبری در جامعه فرمایشاتی دارند و اینگونه فرمودند: (فَلَعَمْرِی مَا اَلْإِمَامُ إِلاَّ اَلْعَامِلُ بِالْکِتَابِ، وَ اَلْآخِذُ بِالْقِسْطِ، وَ اَلدَّائِنُ بِالْحَقِّ، وَ اَلْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَى ذَاتِ اَللَّهِ) با این معنی که ای مسلمانان کوفه و کسانی که به واسطه وضعیت روز خودتان به امرای جور و ستمگر و ناشایست مبتلا شده اید و امروز با نوشتن نامه و پیک به دنبال یک رهبر شایسته میگردید، بدانید امام و رهبر ویژگی و خصوصیتهایی دارد و آن را بشناسید و بدانید رهبر کسی نیست؛ مگر آن که عامل به قرآن باشد.
اسماعیلی خاطر نشان کرد: امروز گرچه جامعه اسلامی ما به برکت انقلاب، انس و الفت خوبی با قرآن پیدا کرده و شما خانوادههای بزرگوار همکاران قضایی و اداری در طول سال و به ویژه در این ایام؛ اهل انس و الفت با قرآن هستید و در این روزها و شبهای ماه مبارک رمضان زیاد قرآن تلاوت میکنید. اما سید الشهدا (ع) در خصوص ویژگیها و مختصات امام میفرماید: (مَا اَلْإِمَامُ إِلاَّ اَلْعَامِلُ بِالْکِتَاب) با این تعبیر که تنها تلاوت قرآن، انس و مراجعه به آن کفایت نمیکند و رهبر باید عامل به قرآن بود و امام خمینی (ره) مصداق عینی عمل به قرآن در جامعه ما بود و امام نیست؛ مگر کسی که عدالت خواه و عدالت محور باشد و در این رابطه حضرت سید الشهداء (ع) در این رابطه فرمودند: رهبری باید ویژگی عدالت و عدالت محوری داشته باشد؛ (اَلدَّائِنُ بِالْحَقِّ) رهبر باید متدین به دین و آیین الهی و آسمانی بر حق نازل شده از سوی خداوند متعال باشد، (وَ اَلْحَابِسُ نَفْسَهُ عَلَى ذَاتِ اَللَّهِ) و امام و رهبر باید تسلیم بی، چون چرا در برابر خداوند متعال باشد و ذرهای هوای نفس در او نباشد.
وی متذکر شد: ما امروز در مجموعه دادگستری افتخار میکنیم که در این سرزمین مقدس پرچم عدالت را بر دوش داریم و بر کرسی عدالت نشسته ایم و شما خانوادهها، همسران و فرزندان کارکنان دستگاه قضایی باید به خودتان ببالید و افتخار کنید که در زمره خانوادهای قرار گرفته اید که مجری عدالت و عدالت محوری در جامعه اسلامی هستند.
رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه تصریح کرد: من با تمسک به کلام نورانی حضرت سید الشهدا (ع) در خصوص ویژگیهای امام و رهبری و در سالگرد ایام رحلت آن سفر کرده و در تجلیل آن مرد بزرگ در این مکان جمع شده ایم تا بگوییم؛ امام، دل در گرو اسلام داشت و فقط برای اسلام قیام کرد و بس و با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب و گذشت بیش از ۵۰ تا ۶۰ سال از آغاز نهضت، کسانی ما را فریب ندهند و به غلط به ما تلقین نکنند که انقلاب برای نفت و گاز و آب و برای کسب نعمت و منفعت بود.
وی ادامه داد: امام برای نجات اسلام قیام کرد و در آغاز قیام آنگاه که در مدرسه فیضیه بر منبر امام صادق (ع) تکیه زد و علما و مراجع بزرگوار را مورد خطاب قرار داد و اینگونه گفتتند که ای علمای اسلام به داد اسلام برسید، اسلام دارد از بین میرود و اگر نبود به خطر افتادن اسلام و توهینهای ناروایی که از ناحیه سردمداران رژیم پهلوی به ارزشها و باورهای دینی میشد؛ با وجود اینکه در حکومت استبدادی، مردم ما در فقر و فلاکت و در جهل و جهالت بسر میبردند و نه بهره علمی و اقتصادی، سیاسی و اقتصادی داشتند و امکانات فقط مختص برخی از افراد خاص بود و مردم از نعمتهایی که حق آنان بود و باید از آن برخوردار میشدند محروم بودند؛ چه بسا امام(ره) برای اینها قیام نمیکرد. امام زمانی احساس تکلیف به قیام را بر دوش خود احساس کرد که ارزشهای دینی مردم در معرض خطر جدی قرار گرفت و این رسالت را احساس کرد که این تکلیف دینی را انجام بدهد و باید مراقب باشیم امروز بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب؛ دچار غفلت نشویم و باورهای دینی نزد ما یا نزد مردم جامعه ما رنگ نبازد و کم رنگ نشود.
اسماعیلی در خصوص و ویژگیهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: امام عظیم الشان (ره) در طول مسیر انقلاب تکیه و توکلش بر خدا بود و از خدا میترسید و از هیچ شخص دیگری هراس در دل نداشت و یک انسان خدا محور، سیاست مدار و آگاه به زمانه بود و جهان را بسیار خوب میشناخت و نه در ایام نهضت و مبارزه و نه در ایام پیروزی انقلاب در برابر ناملایمات و سختیها و فشارهای گوناگون هیچگاه به غیر خدا تکیه نکرد و از غیر خدا نترسید و بعد از خدا تکیه اش به مردم بود و باور و اعتقاد عجیبی به مردم داشت؛ اگر خطابهها و سخنان امام را در دوران نهضت ملاحظه کنید؛ پیامهای امام از ترکیه، عراق و فرانسه مدام توسط یاران و اصحاب امام به جامعه ما منتقل میشد و مخاطب تمام این پیامها آحاد جامعه اسلامی بود و امام غیر از مردم چیزی نمیشناخت و امیدش در این نهضت به مردم ایران اسلامی بود و مردم نیز خوب حرف و سخن امام را شناختند و با او همراهی کردند و امروز در اینجا و در کنار یاد و خاطره امام (ره) باید از مردمی تقدیر نمود که پیر جماران را حمایت قرار دادند و حضور آگاهانه و با بصیرت در نهضت امام عظیم الشان داشتند.
وی تصریح کرد: امام، دشمن و توطئههای او را میشناخت و در مقابل دشمن تمام قد ایستاد و دست به دامن هیچ بیگانهای دراز نکرد؛ نه در ترکیه و نه در عراق و فرانسه و امروز ما شاهد این هستیم؛ بسیاری از کسانی که ادعاهایی دارند و از کشور گریخته اند و در دامن دشمنان نظام و انقلاب پناه گرفته اند؛ برای رسیدن به اهداف شومشان دست در دست بیگانگان و قدرتهای استکباری گذاشته اند. اما امام از کشور تبعید شد و کسی که دل در گرو جامعه، مردم و سرزمینش داشته باشد؛ هیچگاه از کشور خارج نمیشود و همه آنهایی که از کشور فرار کردند و اقامت در بلاد کفر را برگزیدند و آنجا شعار ایران و مردم دوستی را سر میدهند؛ اینها دروغ میگویند اگر مردم را دوست میداشتند در کنار مردم بودند.
رئیس کل دادگستری استان تهران تصریح کرد: امام درست است که در یک برهه ۱۵ ساله را در کشور نبود؛ اما نه به خواست خودش و نه به اراده خودش و حضور امام در ترکیه و عراق و در فرانسه و پاریس با اراده و میل خودش نبود و دشمنان میخواستند که او در این سرزمین نباشد؛ اما امام مطلقا حاضر نشد؛ برای هدف الهی که داشت دست نیاز به بیگانگان دراز کند و چشم امیدش فقط به این مردم بود و اصلاً تکیهای به بیگانه نداشت و همیشه آنان را دشمن میپنداشت و این را نیز به ما آموخت.
وی در ادامه تاکید کرد: امام درس گرفته از مکتب ابراهیم خلیل (ع) و آن پیامبری که امروز نیز مکتبش برای ما درس آموز است و خدای متعال او و زندگی او را و روش حکومت او را و روش مقابله او با دشمنان خدا را برای من و شما الگو قرار داده بود که خدای متعال در قرآن دو الگو معرفی میکند؛ نخست نبی مکرم اسلام (ص) و دیگری ابراهیم خلیل (ع) و اینگونه میفرماید: (قَد کانَت لَکُم أُسوَةٌ حَسَنَةٌ فی إِبراهیمَ وَالَّذینَ مَعَهُ إِذ قالوا لِقَومِهِم إِنّا بُرَآءُ مِنکُم وَمِمّا تَعبُدونَ مِن دونِ اللَّهِ کَفَرنا بِکُم وَبَدا بَینَنا وَبَینَکُمُ العَداوَةُ وَالبَغضاءُ أَبَدًا حَتّى تُؤمِنوا بِاللَّهِ وَحدَهُ) ابراهیم با دشمنان اینگونه سخن گفت و به دیگرانی که باور و اعتقادی به خداوند ندارند گفت که ما از شما بیزازیم و آنچه که میپرستید اظهار تنفر، انزجار و بیزاری میکنیم و این مخالفت را تنها در دل نگه نمیداریم؛ بلکه این را فریاد میزنیم و امروز این فریاد را ۱۴۰۰ سال بعد از اسلام و به نقلی اگر تاریخها درست باشد ۳۴۰۰ سال بعد از تاریخ ابراهیم که گفته شده است، در حدود ۲۰۰۰ سال ابراهیم قبل از پیامبر اسلام بوده است، این فریاد و برائت ابراهیم نسبت به دشمنان هنوز در جهان اسلام طنین انداز است و قرآن بر این اقدام ابراهیم (ع) مهر تایید میزند و به ما فرموده است که ابراهیم را در برابر دشمن الگو قرار دهید و به دشمن بگویید ما هیچ اطمینانی به شما و به کمک و مساعدت شما نداریم و ما میگوییم (کَفَرْنَا بِکُمْ وَبَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا) بین ما و شما یک دشمنی همیشگی و مستمر است.
وی در ادامه تاکید کرد: امام دشمن را شناخته بود و امروز اگر من و شما در این مکان جمع شده ایم که یاد امام (ره) را گرامی بداریم و تجدید میثاق کنیم با امام (ره) هدف مضجع شریف امام نیست که البته باید مورد احترام قرار بگیرد؛ بلکه هدف تفکر اندیشه و راه و رسم امام است. ما همانند قضیه تسخیر سفارت و یا جاسوسخانه آمریکا در ایران و تهدیدهای تند مقامات آن نباید از آمریکا و نعرههای دیوانه کننده و مسخره او بترسیم و باید در برابر دشمن استوار و محکم بایستیم. قرآن و امام این درس را به ما آموخته که باید در برابر دشمن ابراهیم وار بایستیم و کوتاه نیاییم.
غلامحسین اسماعیلی در ادامه سخنان خود با تاکید بر وجود دقت در برابر رفتار دشمنان نظام اسلامی عنوان داشت: دشمن در مبارزه تا فکر و اندیشه شما را نگیرد، دست بردار نیست و مطابق قرآن کریم و راه اماممان ما قرار نیست اینگونه باشیم که حرف یهود، نصارا و حرف آمریکا و کشورهای اروپایی و جاهای دیگر را گوش کنیم، بلکه اگر قرار است مذاکره و تعامل کنیم و رفتار ما مطابق کلام وحی (وَبَدَا بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ) باشد و شما باید به حرف ما گوش کنید و اگر بنا به مذاکره است؛ بنا نیست ما پیشنهادات شما را بپذیریم، نه ما تسلیم پیشنهادات شما نمیشویم و اگر قرار است به تفاهم برسیم؛ آنچه را که ما میگوییم باید بپذیرید و اگر شما شرایط به حق ما را میپذیرید، ما با شما کنار میآییم و الا کنار آمدنی در کار نخواهد بود.
رئیس کل دادگستری استان تهران شخصیت حضرت امام (ره) را مورد اشاره قرار داد و افزود: بعد از حضرات معصومین (ع) امام چنان شخصیت ویژه و ممتازی است که توصیف شخصیت او برای اشخاصی مانند حقیر امکان پذیر نیست و امام یکی از نعمتهای بی بدیل خداوند بر ملت ما و کشور ما بود. شخصیت ایشان آمیزهای بود از برترین کمالات انسانی است و نمیتوان وصف کرد. اما باید اذعان داشت که امام شخصیتی توصیف ناشدنی دارد و دیانت، فقاهت، عرفان، سیاست، فلسفه، مدیریت، اخلاق و مردم داری را در حد اعلاء و کمالش توامان داشت. امام راحل تماماً صراحت وشفافیت بود و ایشان در این مجلس به نحوی و در مجلس دیگر به نحو دیگری سخن نمیگفت.
وی با اشاره به کلامی از حضرت امام حسن مجتبی (ع) اظهار داشت: آن امام میفرماید: (لَوْ أَنَّ النَّاسَ سَمِعُوا قَوْلَ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) وَ رَسُولِهِ، لَأَعْطَتْهُمُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا، وَ الْأَرْضُ بَرَکَتَهَا، وَ لَمَا اخْتَلَفَ فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ سَیْفَانِ، وَ لَأَکَلُوهَا خَضْرَاءَ خَضِرَةً إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَةِ.) امام حسن مجتبی (ع) امامی که درد تفرقه امت اسلامی را بعد از نبی مکرم اسلام چشیده بود و در نافرمانی مردم شام و کوفه از امیرالمومنین (ع) را دیده بوده، امامی که ایجاد دودستگی بین عالم اسلام و امت اسلام او را رنج میداد و امامی که شرایط نابهنجار مردم از لحاظ اقتصادی میدید و آنچه داشت برای این مردم در طبق اخلاص گذاشت و تقدیم مردم کرد و لذا به کریم اهل بیت شهرت یافت به من و شما میفرماید: (اگر مردم سخن خدا و پیامبرش را مى شنیدند، آسمان بارانش را و زمین برکتش را به آنان مى بخشید و هرگز در این امّت، اختلاف و زد و خورد پیش نمى آمد و همه از نعمت سرسبز دنیا تا روز قیامت، برخوردار مى شدند.
رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان سخنان خود تاکید کرد: عزیزان اگر امروز در وضعیت تنگنای اقتصادی، خشکسالی، تحریم و دشمنی دشمنان راه نجات میخواهید راه نجات این است که سخن پیامبر، امامان و امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری (حفظ ا..) را گوش کنیم و همه یک سخن را بگوییم.
وی تصریح کرد: امروز در جامعه ایران اسلامی اگر میخواهیم از نظر عقیدتی و سیاسی و از بعد علمی و اقتصادی پیشرفت و مشکل نداشته باشیم؛ راه حل آن است که امام حسن مجتبی (ع) امام درد کشیده جامعه که آثار زیان بار سخنان نا به حق را لمس کرده بود فرمود که به جای گوش دادن به سخن این و آن سخن پیامبر را گوش میکردند؛ دچار این مقدار تنگی معیشت نمیشدند و سخن پیامبر و امامان را گوش کنید ودر عالم امروز سخن مقام عظمای ولایت را به گوش جان پذیرا باشیم و گوش به حرفهای دشمن نداشته باشیم و مطمئن باشیم که آسمان بارانش را و زمین ذخایرش را بر ما عرضه خواهد کرد و اگر میخواهیم از ذخایر عظیم زمین و برکات آسمانی در ایران اسلامی بهرهمند شویم و عزتمند و سربلند باشیم راهش را امام حسن مجتبی (ع) بیان داشته و بیاییم همه دل در گرو قرآن و اهل بیت (ع) امام عظیم الشان راحل و خلف صالح و شایسته ایشان مقام عظمای ولایت (حفظ ا..) داشته و دل در گروی بیگانگان نداشته باشیم؛ چرا که آنها برای ما کاری نکرده و نخواهند کرد و شرط سربلندی ما این است و بس.
گفتنی است؛ شرکت کنندگان در پایان این مراسم، ضمن قرائت فاتحه، نثار تاج گل و ادای احترام به مقام بلند حضرت امام خمینی (ره) با آرمانهای والای ایشان و شهدا تجدید عهد کردند و بر ادامه راه این عزیزان و مقام معظم رهبری تاکید کردند.
انتهای پیام/