گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد اقدام سیستماتیک دولت ترامپ علیه برنامه رفاه در آمریکا، میلیون‌ها نفر را در این کشور از غذا و بهداشت محروم خواهد کرد.

هشدار سازمان ملل مبنی بر گسترش فقر در آمریکا در پی اقدامات ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، گزارشگر سازمان ملل در امور فقر اعلام کرد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا عمدا میلیون‌ها آمریکایی را به پرتگاه مالی سوق داده و آن‌ها را از غذا و سایر مراقبت‌های ضروری محروم می‌کند؛ در حالی که ثروتمندان این کشور را غرق در ثروت نگه می‌دارد.

فیلیپ آلستون گزارشگر ویژه سازمان ملل که به عنوان ناظر این سازمان در موضوع فقر شدید در جهان فعالیت می‌کند، نقد دلسردکننده‌ای از وضعیت آمریکای امروز ارایه کرده است. به گفته وی، ترامپ این کشور را به سمت یک "تغییر جهت بزرگ" هدایت می‌کند که طی آن ثروتمندان ثروتمندتر می‌شوند و مانع از آن می‌شود که فقرا حتی به نیاز‌های اولیه‌شان دسترسی داشته باشند.

وی به گاردین گفت: «این یک اقدام سیستماتیک علیه برنامه رفاه در آمریکاست که نظام تامین اجتماعی را برای آنان که نمی‌توانند روی پای خود بایستند، نابود می‌کند. وقتی دولت هرگونه حس تعهدی نسبت به جامعه را از خود سلب کند، به ظلم گرفتار شده است.»

آلستون هشدار داد که میلیون‌ها آمریکایی که امروزه به صورت بخور و نمیر زندگی می‌کنند در حال نابودی هستند. وی گفت: «اگر کوپن غذا و دسترسی به کمک‌های بهداشتی نباشد و یارانه خانه نیز قطع شود اثر بسیار بدی بر مردمی که وضع زندگیشان روی خط فقر است، خواهد داشت.»

وی در پاسخ به سوالی راجع به منظورش از نابودی گفت: «محرومیت شدید از غذا و دسترسی تقریبا هیچ به بهداشت».

آلستون در گزارش پایانی خود راجع به فقر شدید در آمریکا که روز جمعه منتشر شد و قرار است آخر ماه ژوئن به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارایه شود زنگ خطر را به صدا درآورد. یافته‌های او مبتنی بر سفر وی در ماه دسامبر به برخی از فقیرترین مناطق آمریکا هستند.

این گزارش یکی از ناامیدکننده‌ترین ارزیابی‌ها از عملکرد ترامپ در ۱۶ ماه حضور در کاخ سفید است که می‌تواند در عرصه سیاست داخلی و نیز در عرصه جهانی بحث درباره تاثیر فزاینده اقدام ترامپ در افزایش نابرابری را داغ کند.

جوزف استیگلیتز برنده جایزه نوبل اقتصاد به گاردین گفت: این نکته که ناظران بین‌المللی درباره تاثیر ترامپ حرف می‌زنند، بسیار حائز اهمیت است. وی اضافه کرد: «این دولت شرایط بد همراه با نابرابری را به ارث برد و خود نیز در حال بدترکردن وضعیت است. چیزی که بسیار در این وضعیت، نابودکننده است این است که ترامپ به جای این که وضع را بهتر کند به آن دامن می‌زند.

درصدر این اقدامات ترامپ کاهش یک و نیم تریلیون دلاری مالیات قرار دارد که لایحه‌اش دسامبر گذشته توسط جمهوری‌خواهان ارایه شد و نرخ مالیات شرکت‌ها را هدف قرار داده بود. استیگلیتز گفت: «آیا باور می‌کنید کشوری که سن امید به زندگی در آن خصوصا در میان افرادی با درآمد محدود در حال کاهش است، به میلیاردر‌ها و شرکت‌ها تخفیف مالیاتی می‌دهد و در عوض میلیون‌ها آمریکایی را از بیمه درمانی محروم نگه می‌دارد؟»

وی همچنین ترامپ و جمهوری‌خواهان کنگره را برای تصویب لایحه مالیاتی که شدیدا به نفع ثروتمندان و تشدیدکننده نابرابری است، محکوم می‌کند و می‌گوید: «به نظر می‌رسد سیاست‌هایی که سال قبل دنبال شد عمدا برای حذف مراقبت‌های ابتدایی از نیازمندان طراحی شده‌اند، بیکاران را به نوعی تنبیه می‌کنند و حتی مراقبت‌های بهداشتی اولیه را نیز به انحصار در می‌آورند.»

 استیگلیتز به طبقه متوسط آمریکا درباره این که فکر کنند از دست چنین سیاست‌هایی در امان خواهند بود، هشدار داد.

پژوهش اقتصادی سالانه بانک مرکزی آمریکا که هفته پیش منتشر شد به بخش اعظمی از مردم اشاره دارد که در صورت حذف خدمات تامین اجتماعی در آینده، آسیب خواهند دید. این تحقیق نشان داد چهار نفر از هر ده آمریکایی آن قدر شرایط سختی دارند که نمی‌توانند بدون قرض گرفتن از دیگران یا فروش مایملک خود از عهده یک خرج فوری ۴۰۰ دلاری بر بیایند.

بیشتر بخوانید/ لس‌آنجلس تایمز: بی‌خانمانی ۵۷ هزار نفر در لس‌آنجلس برای آمریکا مایه شرمساری است

کوری بوکر نماینده نیوجرسی گزارش سازمان ملل را "نگران‌کننده، اما نه چندان تعجب برانگیز" خواند و گفت: جایی زندگی می‌کنیم که ثروت‌های کلان در کنار فقر شدید قرار دارند و لایحه مالیاتی ترامپ این وضعیت سخت را با دادن تخفیف‌های مالیاتی زیاد به ثروتمندترین‌ها تشدید می‌کند."

بوکر که لایحه‌ای برای مبارزه با فقر ارایه کرده می‌گوید همکاران سیاست‌گذار من باید تحقیق آلستون را زنگ بیدارباشی برای اتخاذ اقداماتی قوی مانند بیمه شغلی، بهداشت همگانی و کمک به زندانیان سابق برای بازگشت به جامعه بدانند. او می‌گوید: «مردمی که در سیاست با هم اختلاف دارند در این مساله که هیچ کودک آمریکایی نباید شب گرسنه بخوابد، هیچ خانه‌ای نباید فاقد سیستم فاضلاب باشد و بیماری نباید هیچ خانواده‌ای را ورشکست کند، اتفاق نظر دارند.

آمریکا به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورها، به قول آلستون سرزمین "تعارضات عجیب و غریب" است. این کشور یک چهارم از ۲۲۰۸ میلیاردر‌ جهان را در خود جای داده است.

در سر دیگر طیف، ۴۰ میلیون آمریکایی در فقر به سر می‌برند و بیش از ۵ میلیون نفر نیز در فقر مطلق دست و پا می‌زنند.

طبق گزارش گاردین، علایم این نابرابری در آمریکا عبارتند از:

- امروزه وضعیت سلامت و امید به زندگی آمریکایی‌ها نسبت به سایر ملت‌های ثروتمند ضعیف‌تر است.

- بیماری‌های گرمسیری که در شرایط فقر توسعه می‌یابند در حال افزایش هستند.

- این کشور همچنان آمار بیشترین زندانیان در جهان را دارد.

- تعداد کسانی که برای رای دادن در انتخابات ثبت نام می‌کنند در این کشور در مقایسه با سایر کشور‌های صنعتی کمترین میزان یعنی ۶۴ درصد است در حالی که این میزان در کانادا و انگلیس ۹۱ درصد و در ژاپن ۹۹ درصد است.

گزارشگر سازمان ملل معتقد است در چنین شرایطی سیاست‌های ترامپ شدیدا عقبگرد هستند که کشور را به سرعت به سمت نابرابری بیشتر می‌رانند. علاوه بر کاهش مالیات، قطع بیش از یک سوم کوپن‌های غذا و طرح جدید وزیر مسکن برای سه برابر کردن نرخ اجاره پایه برای کسانی که یارانه مسکن می‌گیرند و کنار گذاشتن آن دسته از قوانین دولتی که برای خانواده‌های فقیر و طبقه متوسط حمایت‌هایی را در نظر گرفته بودند نیز از جمله این اقدامات به شمار می‌روند.

آلستون معتقد است: «این یک حمله همه‌جانبه علیه کسانی است که زیر خط فقر هستند.»

به گفته وی، این رفتار در قبال کم درآمد‌ها بر این فرض پوچ استوار است که این مردم تنبل و گریزان از کار هستند و سعی دارند سیستم رفاهی را دور بزنند. چند مقام عالیرتبه دولتی در خلال سفر تحقیقی آلستون به وی گفته‌اند که شیادی در بین کسانی که از خدمات رفاهی بهره‌مند هستند، شایع است، اما دلایل قانع‌کننده چندانی برای اثبات این ادعای مضحک ارایه نشده است.

نتایج این تحقیق این نکته را نشان می‌دهد که آمریکا از این لحاظ روز به روز در جهان تنهاتر می‌شود. این گزارش در ادامه انتقادات فزاینده‌ای است که هر روز از طرف سازمان‌های بین‌المللی نسبت به آمریکا ابراز می‌شود و به این کشور هشدار می‌دهند که اگر مسیر کنونی خود را عوض نکند، نسبت به سایر کشور‌های پیشرفته در انزوا خواهد ماند.

در سال ۱۹۸۰ آمریکا و اروپا به لحاظ نابرابری در یک سطح قرار داشتند و در هر دو، یک درصد جمعیت ثروتمند صاحب ۱۰ درصد درآمد ملی بودند. تا سال ۲۰۱۷ در اروپا، یک درصد غنی بیش از ۱۲ درصد درآمد ملی را در اختیار دارند، اما در آمریکا این یک درصد بیش از ۲۰ درصد ثروت را تصاحب کرده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول پارسال اعلام کرد: "اقتصاد آمریکا شاخص‌های زندگی بهتر را صرفا برای عده کمی فراهم کرده است. درآمد خانوار چندان تغییری نداشته، فرصت‌های شغلی رو به کاهش هستند، امید به افزایش تحرک اقتصادی در حال کمرنگ شدن است و آورده اقتصادی به صورتی روزافزون به کسانی اختصاص می‌یابد که خود ثروتمند هستند".

استیگلیتز گفت: واضح است که این دولت کاملا از مسیری که همه کشور‌های پیشرفته جهان در حال طی کردن آن هستند دور افتاده است. این کشور‌ها در بسیاری از سطوح به آمریکا به دیده حقارت می‌نگرند. برای آمریکایی‌هایی که با ناهنجاری دولت ترامپ در نبرد هستند، دانستن این مساله که بقیه جهان به آمریکای پساترامپ فکر می‌کند، دلگرم کننده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، خط فقر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار