گفتگوهای محرمانه صلح دولت افغانستان با طالبان بر اساس طرح پیشنهادی حکمتیار در حال برگزاری است.

گفتگوهای صلح با طالبان بر اساس نسخه حکمتیار در دستور کار دولت افغانستانبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، برخی منابع اعلام کرده اند که گفتگوهای محرمانه صلح با طالبان که چندی پیش فرمانده ناتو آن را افشا کرد، بر اساس طرح صلح حکمتیار در حال برگزاری است.

جنرال جان نیکلسون، فرمانده ناتو در افغانستان، چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرد که به خاطر پیشرفت در روند صلح افغانستان، گفتگو با طالبان به طور مخفی پیش برده می‌شود و او نمی تواند در این مرحله از عضو مشخصی از طالبان نام ببرد.

برخی منابع به نقل از طالبان تصریح کرده اند که مذاکراتی میان دولت و این گروه جریان دارد و این گفتگوها بر اساس طرح پیشنهاد شده گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی می باشد.

از سوی دیگر، محمد امین کریم، عضو ارشد حزب اسلامی حکمتیار نیز تایید کرده است که در حال حاضر گفتگوهایی در مراحل ابتدایی در حال برگزاری است اما وی جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرد.

قابل ذکر است که گلبدین حکمتیار در چهارم ماه مارچ ۲۰۱۸ میلادی در مصاحبه با نیویورک تایمز طرحی برای صلح با طالبان پشنهاد کرد که ایجاد مناطق امن برای طالبان نیز در آن گنجانیده شده است.

وی گفته بود که این پیشنهاد را با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز مطرح کرده است.

محورهای عمده طرح گلبدین حکمتیار برای پیشبرد صلح با طالبان به شرح زیر است:

  • مذاکرات حداقل در مراحل ابتدایی بدون مداخله و حضور رسمی کشورهای دیگر باشد.
  • باز شدن یک دفتر رسمی به طالبان در پایتخت افغانستان تحت حمایت جامعه بین‌المللی.
  • اعلام مناطق امن برای طالبان تا طالبان با خانواده‌هایشان آزادانه بتوانند در این مناطق رفت و آمد کنند.

قابل یادآوری است که پس از ارائه این طرح توسط حکمتیار، نخبگان سیاسی و مردم افغانستان آن را طرحی برای تجزیه افغانستان خوانده و به شدت از ان انتقاد کردند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار