زاهدی با اشاره به کمبود نیرو در بخش‌های مختلف آموزش و پرورش گفت: اکنون به از‌ای هر ۳۰۰ دانش آموز یک مربی تربیتی وجود دارد.

بررسی حادثه مدرسه غرب تهران در دستگاه قضا/ کمبود نیرو مسائل تربیتی مدارس را به تعطیلی کشانده استبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه پرسشگر‌ در مورد چالش نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: تا سال 1400 حدود 14 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز داریم و این تعداد دانش‌آموز 5 سال بعد از این تاریخ‌ 15 میلیون و 400 هزار نفر و در 1410 به 14 میلیون و 100 هزار می‌رسد.

وی ادامه داد: سال گذشته 43 هزار نیروی انسانی تا امسال 60 هزار و سال آینده 75 هزار بازنشسته‌ داریم و اکنون 940 حقوق بگیر در آموزش و پرورش داریم.

وی با اشاره به‌ نسبت استاندارد دانش آموز به معلم که باید یک به 14 باشد، گفت: اکنون تراکم دانش آموزی در شهرها و روستاها برای دوره ابتدایی یک به 25 است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: تا 3 سال قبل به ازای هر 30 دانش آموز یک نیروی پشتیبان شامل‌ ناظم و مربی وجود داشت که اکنون این رقم به 70 نفر رسیده است، یعنی نیروهای پشتیبان کاهش یافته است علاوه بر آن به ازای‌ هر دانش‌ آموز یک ساعت مربی تربیتی داشتیم اما اکنون به ازا‌ی هر 300 دانش آموز یک مربی تربیتی داریم که به بیان دیگر امور تربیتی در حال تعطیل شدن است.

زاهدی افزود: بر اساس قوانین به ازای هر 288 دانش آموز نیازمند یک مشاور هستیم اما اکنون به ازای هر 500 دانش آموز یک مشاور داریم که با توجه به این شرایط باید برای سال تحصیلی جدید یک میلیون و 210 هزار معلم، مشاور و کادر تربیتی داشته باشیم‌ و اکنون آموزش و پرورش به 825 هزار معلم برای موارد مذکور نیاز دارد.

تا سال 1400 نیازمند 300 هزار نیروی جدید هستیم

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه برای رعایت استانداردها‌ تا سال 1400 نیازمند حداقل 300 هزار نیروی جدید هستیم گفت: تا زمانیکه سازمان امور استخدامی مجو‌زی برای استخدام نداشته باشد برنامه و بودجه نمی‌تواند تأمین اعتبار برای این موضوع انجام دهد.

زاهدی ادامه داد: در شرایط فعلی 100 هزار نیروی حق‌التدریس و خرید خدمات داریم که در مجلس طرحی برای استخدام آنها دادیم اما دولت برای جذب آنها حتی از طریق آزمون مقاومت می‌کند علاوه بر آن برخی از نیروهای ایثارگر‌ به اجبار بازنشسته‌ شدند که علت آن مشخص نیست.

تخلف ناظم مدرسه غرب تهران، ساحت فرهنگیان را خدشه دار کرد

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره موضوع آزار جنسی در مدرسه غرب تهران گفت: بعد از اطلاع از این موضوع به سرعت جلسه‌ای در کمیسیون آموزش با حضور مسئولان آموزش و پرورش‌ برگزار شد؛ همچنین روز چهارشنبه‌ در وزارتخانه‌ جلسه داشتیم که ابعاد این موضوع را بررسی کنیم که با توجه به این جلسه مشخص شد ماجرا شدت زیادی نداشته است و رسانه‌های خارجی به آن دامن زدند.

زاهدی بیان کرد: در این حادثه نا‌ظمی که نیروی رسمی نبوده کار خلافی را مرتکب‌ شده است اما شرایط به گونه‌ای پیش می‌رود که گویی تمامی فرهنگیان مشکل دارند و نباید کاری کنیم که ساحت‌ فرهنگیان کشور خدشه‌دار شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: دستگاه قضایی در حال پیگیری این موضوع است و طبق فرمایشات مقام معظم رهبری هم بر اساس میزان جرم حدود الهی اجرا می‌شود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار