محسنی نسب گفت: سینمای ایران برای ساخت فیلم‌هایی با موضوع اعتیاد با نبود نگاه کارشناسی در محتوای فیلم مواجه است.

محسن محسنی نسب در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درخصوص ساخت فیلم‌هایی با موضوع اعتیاد و پرداختن به آسیب‌های آن گفت: بیشتر فیلم‌هایی که در طول این سال‌ها درباره معضل اعتیاد ساخته شده با کارشناسی لازم نیست و، چون فاقد قهرمان است نمی‌تواند برای جامعه الگو سازی درستی کند.
 
محسنی نسب درباره ساخت فیلم‌های با موضوع اعتیاد تصریح کرد:اگر با کمی دقت تاریخ سینمای ما را نگاه کنید، به فیلم هایی برمی خورید که قهرمان آن فیلم جدای از جذابیتی که برای مخاطب دارد، معتاد است. که البته این مولفه می شود ساخت فیلم با موضوع اعتیاد اما بدون نگاه کارشناسی.

این کارگردان ادامه داد: ما در طول این سال‌ها به جای اینکه مخاطب را با فیلم‌هایمان از اعتیاد، مصائب و گرفتاری‌های اعتیاد دور کنیم، در بعضی مواقع او را با جذابیت‌هایی که در شخصیت‌های معتاد و قاچاقچی نشان دادیم بیشتر به سمت این معضل هدایت کردیم و مخاطب به جای آنکه از این بیماری دوری کند و بَدش بیاید، به سمت تجربه استفاده از مواد مخدر ترغیب می‌شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «لامپ صد» افزود:آنجایی که سیما می تواند برای مخاطبان الگوساز باشد، این اشکال در روند ساخت فیلم هایی با موضوع اعتیاد وجود دارد و بسیار می تواند برای جامعه خطرناک باشد. برای مثال در فیلم «لامپ صد» ما استیصال، درمانگی و گرفتاری معتاد را می‌بینیم که از دانشگاه اخراج شده و همسرش او را ترک کرده و در جامعه مطرود شده است، اما در آخر همان فرد قهرمانانه و با هر مشقتی که وجود دارد در کویر و در فضای بکر و جدید مواد مخدر را ترک می‌کند. که در واقع این نوع ساخت و فیلمنامه به مخاطب گرفتار شده در  اعتیاد نمی تواند الگو دهد و کمک کند.
 
تهیه کننده فیلم سینمایی «شیر‌های جوان» تصریح کرد: ما در سینما‌ی ایران در مواجهه با اعتیاد دو نقص عمده داریم که یکی ساخته نشدن فیلم‌های ورزشی است که می‌تواند به خوبی قهرمان داشته باشند و قهرمان‌هایشان برای مخاطب عام و جوان محبوب و الگو ساز شود، و دیگری اینکه کمتر به شکل کارشناسی و با روند پزشکی و روانشناسی به سمت ساخت فیلم هایی با موضوع اعتیاد رفته‌ایم.
 
وی همچنین اظهار کرد: در زمینه این معضل و مواجه آن با سینما، متولیان امر هیچ‌گونه برنامه ریزی مناسبی نداشتند و در بعضی مواقع ما آنقدر فریب جوایز متعدد جشنواره‌های غربی که خیلی از آنها دروغین و با مقاصد متفاوتی با سینما به ما داده می‌شوند هستیم، که اصلا به سمت این گونه موارد در ساخت فیلم نرفتیم.

محسنی نسب در پایان گفت: در زمینه فرهنگ باید قبول کنیم که هالیوود با اینکه محتوای نامناسبی دارد، اما با ابزار مناسب و بسیار موثر توانسته فرهنگ غربی خود را در فیلم‌هایش منعکس کند و قهرمان‌های محبوب و ایثارگری خلق کند که بتواند بر فرهنگ‌های دیگر کشور‌ها تاثیر بگذارد. که البته ما در این راستا بسیار کم کار کرده‌ایم و جای خالی قهرمان در فیلم‌های سینمای ایران، نشان از همین کم کاری ما دارد.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار