سه دیپلمات ارشد اروپایی اعلام کردند تصمیم آمریکا مبنی بر وضع تحریم علیه سازمان انرژی اتمی ایران، فعالیت شرکت‌های غیرآمریکایی در فردو و اراک را مختل خواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، چند دیپلمات غربی در گفتگو با رویترز گفتند طرف‌های باقی مانده در توافق هسته‌ای ایران به آمریکا هشدار داده اند تصمیم واشنگتن مبنی بر خروج از برجام، تلاش‌های چین و روسیه برای محدود کردن توانایی ایران برای دستیابی به آنچه آنها «تسلیحات هسته‌ای!» خوانده‌اند را به خطر می‌اندازد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در خروج از برجام، تحریم‌هایی علیه سازمان انرژی اتمی ایران که نظارت بر راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و سایت هسته‌ای فردو را بر عهده دارد، وضع کرد.

بر اساس مفاد توافق هسته‌ای، راکتور اراک باید به گونه‌ای بازطراحی می‌شد که توانایی ساخت پلوتونیوم در سطح تسلیحاتی را نداشته باشد. همچنین در توافق هسته‌ای ایران آمده است نیروگاه فردو باید غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند و به مرکز تحقیقاتی هسته‌ای تبدیل شود.

بازگشت تحریم‌ها علیه سازمان انرژی اتمی ایران می‌تواند شرکت‌های غیرآمریکایی مانند روس‌اتم روسیه و شرکت هسته‌ای ملی چین را که در اراک و فردو فعالیت دارند در خطر مجازات از جانب آمریکا قرار دهد.

هیچ کدام از این دو شرکت به درخواست‌ها برای ارائه توضیحات پاسخ ندادند.

سه دیپلمات اروپایی اعلام کردند در نشستی در جمعه هفته گذشته، اعضای باقی مانده در توافق هسته‌ای ایران (انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران) درباره این مسئله گفتگو کردند. به گفته این دیپلمات‌ها، چین و روسیه نگرانی‌های خود در این‌باره را مطرح کردند.

یک دیپلمات ارشد اروپایی شرایط کنونی را «دیوانه‌کننده» خواند و گفت خروج آمریکا از برجام موجب خواهد شد فعالیت‌ها در اراک و فردو با مشکل روبرو شود.

انتهای پیام/

هشدار طرف‌های امضاکننده برجام درخصوص پیامدهای تحریم‌های آمریکا بر بازطراحی رآکتور اراک و تغییر کاربری سایت فردو 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار