به یک جشن دعوت شدیم، جشنی که میهمانان آن آبرو می خرند و سنتی که از مولایمان علی (ع) به ارث برده ایم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، ماه مبارک رمضان به نیمه رسیده است و فرصت ها را باید قدر بدانیم چرا که گاهی خدا می خواهد با دستان ما دست دیگر بندگانش را بگیرد.

جشنی که سنتی قدیمی است و در آن برای افراد نیازمند کمک، پول و سایر مایحتاج جمع می‌شود، اگر خود ما از کسانی نباشیم که تا به حال در یکی از این جشن‌ها شرکت کرده‌ایم، حتما شنیده‌ایم یا در رسانه ملی دیده‌ایم یا در مطبوعات خوانده‌ایم که در این مراسم چگونه بسیاری از مردم از قشرهای مختلف در این سنت زیبا شریک هستند.

ستاد دیه به عنوان یک تشکل مردم نهاد که مشارکت مردمی در آن حرف اول را می‌زند همه ساله در ماه مبارک رمضان و البته در دیگر ماه‌های سال با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مردمی به این مقوله مهم یعنی آزادی زندانیان جرایم غیر عمد می‌پردازد.


گلریزان چیست؟


گلریزان ریختن و ایجاد گل زندگی و امید در چله سرما رنج و سختی و گرفتاری است که با ریختن گلی از شاخسار زندگی خود باغ بقا و بهار وصل را به خانواده‌های در رنج هدیه می‌کنند.

این مفهوم که تجلی اجرایی دستور دینی "انفاق" است، ساز و کار حمایتی متناسب با فضای اجتماعی و فرهنگی زندگی گذشته ایرانیان و نهادهای اجتماعی موجود آن دوره بوده است.

 

جشنی که لبخند هدیه می کند/ گلریزان جشنی که همه را برای کمک به هم نوع دعوت می کند
گلریزان ایرانی


آیین سنتی "گلریزان" در اصل بر اساس یک سنت دیرینه رسم پهلوانی‌ در ایران آغاز شد و سرآغازی برای فتوت مردان نیک ضمیر بوده است.
ایرانیان از دیر باز بر اساس تکریم و نوع دوستی خود همواره بر آیین گلریزان همت گماشته‌اند و این آیین را شکرانه نعمت خدادادی خویش می‌دانند که مانند ابر بهاری طراوات زیستن دوباره بر مستمند و نیازمند روا می‌دارند آن گونه که "وقت گلشن، خوش که گلریزان ابر رحمت است."

 

دارالقران کریم زنجان میزبان روزدارانی که آمده اند آبرو بخرند


اینجا مادری را دیدم که راه نیکی کردن را از کودکی به دخترش نشان داده، آیسان همان دختری که انگار هر ساله پای ثابت حضور در این جشن شده او با قلکش می آید تا آنچه دارد را در راه خیر ببخشد.

جشنی که لبخند هدیه می کند/ گلریزان جشنی که همه را برای کمک به هم نوع دعوت می کند

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، گلمحمدی رئیس کل دادگستری استان زنجان در این مراسم با اشاره به اهمیت برگزاری جشن گلریزان گفت : از جشن گلریزان سال گذشته تا کنون 344 زندانی جرایم غیر عمد آزاد شده اند که 14 نفر خانم و 330 نفر نیز آقا بودند.

وی با اشاره به این که برای آزادی این تعداد زندانی 24 میلیارد تومان هزینه شده است افزود : حال که احساس وظیفه و مسئولیت به اعتقادات دینی ما گره خورده قطعا آثار دنیوی و اخروی فراوانی در پی خواهد داشت.

گلمحمدی گفت : کمک های خیرین دست ستاد دیه را در اعطای تسهیلات و مساعدت و کمک مردم باز نگه می دارد.

جشنی که لبخند هدیه می کند/ گلریزان جشنی که همه را برای کمک به هم نوع دعوت می کند

این جشن زمانی به کام همه شیرین آمد که قرار بر این شد بعد از اتمام مراسم چند زندانی ، روزه خود را در پای سفره ی خانواده شان افطار کنند.


263 زندانی جرایم غیر عمد در زنجان در انتظار آزادی


کریمی مدیرکل زندان های استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ،گفت : پیش بینی می شود که با توجه به مبالغ جمع آوری شده در دو جشن گلریزان که در شهرستان ابهر و زنجان برگزار شد و همچنین گلریزان های شهرستان های خرمدره و خدابنده را هم در پیش داریم در مجموع از محل کمک های خیرین نزدیک 100 نفر از زندانیان آزاد شوند.

وی افزود: یک میلیارد و 400 میلیون تومان در سال گذشته خیرین برای آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد کمک کرده اند.

کریمی همچنین خاطر نشان کرد: در سال گذشته با همکاری و تلاش مددکاران 41 درصد شکات هم از حق خود گذشته اند.

مدیرکل زندان های استان گفت : مردم نیک اندیش می توانند با مراجعه به ستاد دیه یا شماره حساب هایی که اعلام شده در جهت کمک به این زندانیان کمک کنند.

به گفته کریمی در حال حاضر 263 زندانی جرایم غیر عمد در استان وجود دارد که میزان بدهی این تعداد زندانی نزدیک 27 میلیارد تومان است.

جشنی که لبخند هدیه می کند/ گلریزان جشنی که همه را برای کمک به هم نوع دعوت می کند


وقتی دست یاری خیران درهای زندان را می گشاید


کمتر از یک ساعت از اتمام جشن گلریزان نگذشته بود که برای آزادسازی 10 نفر راهی زندان مرکزی زنجان شدیم، لحظه به لحظه ، ثانیه به ثانیه تجربه جدیدی برابم رقم می خورد.

مادری را دیدم که به خاطر مشکل مالی چند ماهی می شد که در زندان به سر می برد و مقدمات آزادی اش فراهم شده بود، آزادی که چراغش را همین مردم نیک اندیش زنجانی در جشن گلریزان روشن کرده بودند.

اشک از چشمانش جاری شد وقتی از دوری خانواده اش برایم می گفت، و چه خوشحال بود که دوباره می تواند فرزندش را به آغوش بگیرد.

کمی آن طرف تر مردی را دیدم که برگه آزادی اش در دستش بود و خوشحال از این که بعد از 45 روز به دیدار خانواده اش می رود.

جشنی که لبخند هدیه می کند/ گلریزان جشنی که همه را برای کمک به هم نوع دعوت می کند

او حتی اجازه نداد که به خانواده اش زنگ بزنیم و خبر آزادی اش را بدهیم چون می خواست همسرش را غافلگیر کند، مردی که به خاطر 8 میلیون تومان بدهی که داشت راهی زندان شده بود.

خلاصه این که وقتی قرص ماه را در آسمان دیدم دلم قرص شد به رویت مهربانی شما مردمانی که هر لحظه و در هر جا که باشید مهربانیتان را به رخ دنیا می کشید.


انتهای پیام /ک

گزارش از کبری اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.