رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: با همکاری بخش خصوصی و دولتی بیش از ۲۱۵ هزار راس دام سبک این شهرستان علیه تب برفکی واکسینه شدند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛ عیسی غیاث یزدی رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: در حال حاضر ۹۸ درصد از دام‌های سبک این شهرستان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.

یزدی افزود: عامل بیماری تب برفکی در گوسفند ویروسی از خانواده پیکورناویریده بنام آفتوویروس است که ۷ نوع سروتیپ از این ویروس شناخته شده و در ایران تیپ O و A از واگیری بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: مهمترین راه انتقال ویروس، تنفس قطرات آلوده و یا خوردن علوفه آلوده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: دام‌های مبتلا بشدت ناخوش می‌شوند و مرحله نقاهت آنقدر طولانی است که تولیداتشان بشدت کاهش می‌یابد.

یزدی اضافه کرد: دوره کمون این بیماری در گوسفند ۹ تا ۴ روز است که پس از ۹۶ تا ۱۷ ساعت درجه حرارت بدن دام بالا می‌رودو جراحات بیماری ازیک تا دو روز بعداز دوره کمون ایجاد می‌شود.

وی درباره علائم بیماری در دام افزود: در شکل عادی، بیماری با تب شدید حدود ۴۰ تا ۴۱ درجه همراه با بیحالی و بی اشتهایی شدید آغازو به تورم حاد دهان منجر می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان قزوین گفت: سقط جنین و نازایی بعدی، از عوارض عادی این بیماریست و در گوسفندان بیماری تب برفکی بعد از زایمان خطرناک‌تر است.

یزدی افزود: مهمترین راه پیشگیری در مناطق آلوده، ضد عفونی لباس کارکنان و سایر وسایل محیط دامداری و واکسیناسیون دام‌ها است.

انتهای پیام/

واکسیناسیون بیش از ۲۱۵ هزار راس دام سبک علیه تب برفکی در قزوین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.