اختلاف‌های داخلی در کاخ سفید درباره مناقشات تجاری با چین به اوج خود رسیده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، اختلاف‌های داخلی در کاخ سفید درباره چین به اوج خود رسیده است. چین اعلام کرده آماده است در صورتی که ایالات متحده برنامه‌های خود را برای اعمال تعرفه‌های جدید علیه پکن اجرا کند، به اقدام متقابل مبادرت کند.

وزیر خزانه داری آمریکا این وضع را مصداق جنگ تجاری توصیف کرده است. البته پیتر ناوارو، مشاور اقتصادی کاخ سفید از این سخنان وزیر خزانه داری آمریکا به شدت انتقاد کرده و این وضع را مصداق مناقشه تجاری توصیف کرده است. بی تردید، نوع واژگانی که استفاده می‌شود، اهمیت دارد. همین تفاوت واژگان نشان دهنده همان مسئله‌ای است که بسیاری به آن باور دارند یعنی وجود اختلاف در داخل دولت آمریکا.

اختلاف در این زمینه در داخل دولت آمریکا بسیار عمیق است. وزیر خزانه داری آمریکا و مشاور اقتصادی کاخ سفید اختلاف‌های اساسی با هم دارند. آن‌ها در این اواخر هم روابط خوبی با هم نداشته اند. به همین علت است که روابط در داخل کاخ سفید بسیار آشفته است و این بگو مگو‌ها بین مقامات در داخل دولت آمریکا وجود دارد.

حدود ده روز پیش، وزیر خزانه داری آمریکا گفت، جنگ تجاری با چین را متوقف کرده ایم. اما بعدا اعلام شد که آمریکا بر واردات کالا‌های چینی به ارزش پنجاه میلیارد دلار تعرفه‌هایی اعمال می‌کند. یکی دیگر از اقدامات آمریکا در این زمینه، محدود کردن میزان سرمایه گذاری سرمایه گذاران چینی روی فناوری‌های آمریکایی بوده است. بی تردید، این اقدامات معنای بسیار زیادی دارد و باعث می‌شود چین نیز گارد بگیرد.

شاهد آن هستیم که اختلاف‌ها در این زمینه عمیق‌تر می‌شود بطوریکه می‌بینیم مشاور اقتصادی کاخ سفید می‌گوید هیچ جنگ تجاری بین آمریکا و چین در جریان نیست بلکه فقط مناقشه‌های تجاری در جریان است. البته دونالد ترامپ خودش گفته است که آمریکا در جنگ تجاری با دیگران بازنده بوده است. به هرحال، می‌بینیم که این وضعیت در کاخ سفید وجود دارد، زیرا افرادی که مشاوران رئیس جمهور آمریکا هستند با هم کنار نمی‌آیند. تنش‌های وزیر خزانه داری و مشاور اقتصادی کاخ سفید در هفته‌های اخیر بدتر شده است. این تنش‌ها چندی پیش به نقطه اوج خود رسید و آن زمانی بود که این دو مقام آمریکایی برای گفتگو‌های تجاری به چین سفر کرده بودند و کار به جایی رسید که این دو مقام آمریکایی در مقابل مقامات چینی سر هم داد زدند. این مسئله نشان می‌دهد میزان اختلاف بین این دو مقام آمریکایی تا چه اندازه شدید است. این مسائل نشان دهنده آن است که همه مقامات حاضر در کاخ سفید دیدگاه واحد و مشترک ندارند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، کاخ سفید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار